Pavlov's Dawgs - 2022 / TANKARD

Pues ya está aquí el nuevo disco de los simpáticos chavales de Fráncfort, para poner, por fin, punto y final al período más largo de su carrera sin haber sacado un disco de estudio, desde que en 2017 editasen ONE FOOT IN THE GRAVE. TANKARD, están de vuelta para declararle una nueva guerra a la sobriedad y, después de unas escasas semanas desde la publicación del disco (treinta de Septiembre de 2022), haberlo podido escuchar con atención varias veces, y de paso haber visto al grupo en directo por primera vez hace tan sólo unos días, creo que estoy en disposición de hacer una crítica para nada objetiva del nuevo disco de mis queridos Tankard, PAVLOV'S DAWGS.







Por qué una crítica poco (o nada) objetiva? Porque me chifla este grupo y me es muy difícil decir nada que no sea sobresaliente acerca de ellos, y más si este disco ha superado las expectativas que tenía al respecto. Y como ya he dicho otras veces, este blog no está para complacer a nadie, para empezar porque no lo lee casi nadie (para qué nos vamos a engañar?).


Creo que Tankard han creado (o como poco se han quedado muy cerca) la que seguramente sea la mejor música que podrían crear en el año 2022 (en el cual celebran el cuarenta aniversario del grupo), teniendo en cuenta que el tiempo pasa para todos (es su decimoctavo disco de estudio, lo cual es una barbaridad, o incluso decimonoveno si tenemos en cuenta BEST CASE SCENARIO: 25 YEARS IN BEERS, de 2007, donde regrabaron clásicos de su etapa con NOISE INTERNATIONAL) y que es de suponer que algo como CHEMICAL INVASION (1987) o el ya comentado por aquí, THE MORNING AFTER (1988), probablemente mis dos discos favoritos de ellos, sean muy difíciles de igualar y que los alemanes estén en un plano distinto al de aquellos días de los ochenta a todos los niveles.


Pero oye, sin poner este disco a competir con sus seis, y más que geniales, primeros álbumes, es muy probable que éste esté como poco en el top cinco de todos los demás, lo cual es mucho ya que, con sus altibajos (muy escasos), para mí no tienen disco malo (dejaré fuera de momento DISCO DESTROYER y KINGS OF BEER, de 1998 y 2000 respectivamente, ya que son muy difíciles de conseguir y son los dos únicos discos que no tengo, con lo cual no los he escuchado en profundidad porque escuchar música si no es en formato físico no me llama tanto la atención. Sea como sea, lo que recuerdo de ellos me gusta, y mucho, como era de esperar).


Y sobre todo hay algo acerca de este disco que me hace sonreír de oreja a oreja y acerca de lo cual tenía grandes expectativas, y es que Tankard han subido la intensidad y la velocidad en esta ocasión, algo que les sienta genial. Esto es thrash metal de vieja escuela, con lo cual no hace falta explicar qué tipo de música vas a encontrar, y en este sentido Tankard no reinventan (ni falta que hace) la rueda de un género que encontró sus días más gloriosos en la segunda mitad de los ochenta, pero sí que entregan el que puede ser, al menos en mi opinión, su disco más violento desde BEAST OF BOURBON (2004) o THIRST (2008), superando en este apartado a VOL(L)UME 14, de 2010 (muy de largo en este caso) o a su trilogía de (por otro lado bastante geniales) discos más recientes con NUCLEAR BLAST.


Como ya dije en el pequeño adelanto que hice por aquí hace algunos meses, con motivo de la aparición de la fecha de publicación del disco, Tankard debutan con el muy novedoso sello alemán REAPER ENTERTAINMENT, tras haber terminado su relación con Nuclear Blast, y la producción es de MARTIN BUCHWALTER, que ya había trabajado recientemente con ellos. En cuanto al título del disco (el cual se refleja en la portada del mismo, cortesía de PATRICK STROGULSKI, que ya se había encargado de las portadas de los tres álbumes anteriores y que es alumno del mítico SEBASTIAN KRÜGER, autor de tantas portadas míticas de los propios Tankard, RUNNING WILD o SODOM), éste hace referencia a la teoría del condicionamiento clásico de IVAN PAVLOV, que asocia un estímulo inicialmente neutro con uno significativo, para que cuando se de el primero en ausencia del segundo, se produzca una respuesta parecida a la del estímulo significativo. La portada refleja los perros (Dawg, en vez de Dog, como manera de escribir lo segundo pero asemejando lo escrito al sonido que algunos emiten al pronunciar la palabra, o también como manera de dirigirse en confianza a alguien) con los que este señor experimentó y que babeaban cada vez que se les ponía comida. Así Pávlov tocaba una campana cada vez que les ponía la comida, con lo cual acabó viendo que los perros babeaban al oír una campana, hubiese comida delante o no, debido al aprendizaje por asociación o estímulo-respuesta. Tankard lo llevan a su propio terreno y los perros de la portada babean, cómo no, al escuchar un grifo de cerveza abrirse. Es una portada bastante típica del grupo alemán, colorida y cachonda, con su mítico e inmutable logo rojo bien grande. Me gusta.




Pavlov's Dawgs




Y poco más aparte de comentar que el disco se grabó en los estudios alemanes GERNHARD, que están en Troisdorf (Westphalia), y que la formación es exactamente la misma que ha estado presente en cada disco desde el año 2000 con Kings Of Beer, una de las razones por las que Tankard son una máquina de destrucción perfectamente engrasada. Sin ningún tipo de colaboración externa (en lo musical, ya que en cuanto a las letras colaboran un tal HARALD MAUL en el primer y tercer corte, y sobre todo el muy querido ANDY BOULGAROPOULOS, miembro fundador de Tankard y guitarrista hasta el ya mencionado Disco Destroyer, en todas las demás canciones, algo que ya había pasado con anterioridad), en este disco tenemos una vez más a OLAF ZISSEL ANDY GUTJAHR a la batería y la guitarra respectivamente, y a los incombustibles FRANK THORWARTH (bajo) y GERRE (voz).




De izquierda a derecha: Andy, Frank, Gerre y Olaf




Siempre que decido hacer la crítica de un disco, me enfrento a mis propias limitaciones y mi desconocimiento en cuanto al análisis de cada canción en concreto, y más cuando lo que me gusta es hacer este tipo de críticas tan extensas. Esta vez no es ninguna excepción. Digamos que tengo claro en mi cabeza lo que quiero decir pero una vez escrito no tiene tan buena pinta. Por otro lado, tengo fichados a unos cuantos críticos de los que suelen escribir en METAL ARCHIVES y es una maravilla leerlos, esté más o menos de acuerdo con lo que dicen, y no me refiero solamente a su dominio del idioma inglés (que en la mayoría de casos será su idioma nativo), que también. La mayoría de ellos hacen que me replantee todo lo que escribo y que sea muy crítico con ello, pero de momento no sé hacerlo mejor, así que sin más preámbulos, vamos con el contenido:




Una guitarra limpia, lenta y solitaria inicia la canción titular (o casi, ya que el nombre está en singular esta vez), PAVLOV'S DAWG, de manera parecida a como empezaba la genial WAR CRY, que iniciaba las hostilidades en R.I.B. (2014). Pronto se une el bajo y poco después viene lo que estabas esperando, que no es otra cosa que los sencillos pero potentes acordes abiertos de Andy (imagina algo parecido al inicio de la famosísima BATTERY, de METALLICA, por ir a lo fácil), que van abriendo camino para el subidón de intensidad que culmina poco después del minuto y medio de canción. Me encanta el estribillo con esa progresión de acordes tan agresiva e incluso novedosa (no por lo agresivo, obviamente, sino porque simplemente me ha parecido distinta dentro de los cánones del grupo), y la canción ya no dará respiro hasta el ladrido final (has leído bien), pasando por un solo muy del estilo de Gutjahr.

La letra juega con el tema de la portada y cómo el protagonista se siente feliz con el simple sonido de una botella abriéndose y todo lo que viene después, hasta que se le va de las manos y como él mismo dice, la fiesta acaba terminando antes de empezar.

 I hear the fizz, I hear the plopp, and it occurs to me I am Pavlov's Dawg.



Uno de los adelantos del disco, EX-FLUENCER, comienza sin tregua con un riff que me recuerda a NEVERMORE, de RAGE, y a REBORN, de SLAYER. Poco después la guitarra de Andy se queda muda, dejando durante unos segundos el protagonismo al bajo de Thorwarth, para que la canción explote definitivamente con el omnipresente doble bombo de Olaf, que apenas tiene un mínimo descanso previo al estribillo. Tras el solo de guitarra (esto es algo en lo que me gustaría detenerme al final, sin referirme a ninguna canción en concreto) todo vuelve a empezar.

Como es de esperar la letra habla de la estupidez imperante dentro del mundo de las redes sociales y los influencers, con esa especie de ansiedad histérica por ser reconocidos y admirados. Tankard hablando de otras cosas aparte del pimple, algo que como ya se ha comentado no es para nada una novedad en su carrera. Ni mucho menos.

For years she posted her life, increased her fame.



BEERBARIANS (sólo a ellos se les podría ocurrir algo así, por no hablar de la palabra cosmoproletarians, también incluida en la letra, o algo como anxtagram en la canción anterior) es el primer single del disco y creo que la canción que menos me gusta del mismo. Lejos de ser algo negativo, esto no hace sino hablar maravillas del nivel alcanzado por Tankard en este álbum, ya que no deja de ser un temazo y cuando la escuché por primera vez me llevé una muy buena impresión, sin haber escuchado nada más. Lo que pasa es que lo demás es mejor y en algunos casos MUCHO MEJOR. Al igual que la anterior, no es tan rápida como el tema título, pero sin ser para nada lenta. Hay más variedad en este tema, desde riffs que galopan hasta acordes abiertos, y el estribillo incluso usa en su primera parte algunos silencios. A mitad de canción, antes del solo de guitarra, la cosa se frena y aparecen unos acordes que me recuerdan a los del principio de METAL MAGNOLIA, que apareció en su disco de 2012, A GIRL CALLED CERVEZA.

La canción habla de la tribu de los Beerbarians, que fue la primera en bajar de los árboles para evolucionar y ser la más chachi de la humanidad gracias a su maestría en el arte de crear, cómo no, cerveza.

We had the parties that rocked the whole globe, got brewing feasts every week, beautiful women from all tribes around, genetic diversity.



DIARY OF A NIHILIST parece ser una de las canciones más celebradas del disco, si tenemos en cuenta las críticas que he podido leer hasta el momento. Y con razón. Tankard no hacen prisioneros aquí y la canción se las arregla para dejar atrás las tres anteriores en términos de intensidad, algo que es de agradecer y que predomina en un disco que concede muy poco cuartel. Velocidad, mucho doble bombo y la voz de Gerre, inasequible al paso del tiempo, cuyas frases en el estribillo no te abandonarán por un tiempo.

El significado de la letra me es un poco difícil de pillar, la verdad, por muy obvio que sea el título. Se supone que el nihilismo predica que nada tiene sentido, pero el protagonista pasa de ser un adorador  de Satán a ir a misa, aunque supongo que la ironía habitual del grupo reside en que ambas cosas tampoco tienen sentido y al final significan eso, nada.

Chaos was always my ally, evil was always my faith.



Más lenta, pero con una melodía genial, comienza VEINS OF TERRA, hasta que, como era de esperar, se desata el frenético caos habitual con los ingredientes típicos. Y es que, por muy repetitivas que puedan parecer las descripciones de los temas, esto es thrash metal y poco o nulo espacio hay para experimentos. Eso sí, la melodía inicial se repite en el estribillo, por encima del incesante doble bombo, y me encanta el final más pausado, con esos acordes abiertos, en una canción de alarma medioambiental que tiene a la escasez de agua como protagonista. Quién iba a pensar que Gerre cantaría acerca de su preocupación por la escasez de agua? Qué coño, quién se iba a imaginar que este gran hombre bebiese agua en absoluto?

Human existence weighed in blue gold.



Best friends




MEMENTO comienza con el bajo de Frank, al que se unen unas guitarras muy solemnes y posteriormente la batería, y el conjunto da la sensación de ser una especie de marcha fúnebre, hasta que antes de llegar al minuto pasa lo de siempre. Vaya coñazo de música, no? Siempre es igual! Para nada. El grupo mezcla la velocidad habitual con alguna parada en seco, quedando sólo el bajo una vez más, e incluso un pasaje más melódico tras el estribillo y otro solo de guitarra marca de la casa desde que empezó este siglo.

Tankard abordan aquí el tema (muy actual por otra parte) de la salud mental, en lo que yo interpreto como un renacer del protagonista para dejar atrás, de una vez por todas, todos los problemas del pasado y evitar que sean un impedimento para un futuro distinto. Algo así no me lo esperaba, lo reconozco.

Finally I feel motivation, long enough beeen a slave of myself.



El objetivo es ahora el tema del merchandising en METAL CASH MACHINE, y cómo hay artistas que de cara a inflar sus beneficios fuera del ámbito musical venden casi de todo, hasta límites ridículos, a sabiendas de que si lleva su nombre, mucha gente lo va a comprar. De alguna manera Tankard son también parte de todo esto y hasta se convierten en los protagonistas de todas estas ridiculeces en la letra de la canción. Tampoco quiero ser cínico al respecto ya que a quién no le mola una camiseta de su grupo preferido? El tema de cierta ropa o una variedad de cerveza, en este caso, tiene perfecto sentido (más cuando es algo que están haciendo decenas de bandas), dada la idiosincrasia del grupo. Otro tipo de cosas resultan ridículas pero la verdad es que ya no le sorprenden a nadie y supongo que a todo esto va dirigida la crítica.

Musicalmente la canción resulta otro intenso número tharsh, más largo esta vez, pero con un estribillo bastante peculiar que mezcla una melodía muy melancólica con el implacable golpeo de Olaf.

To raise the sales and profit of Tankard merchandise we widened our business exclusive franchise, offering brands of lifestyle, sold out inmediately.



DARK SELF INTRUDER podría quizás considerarse un bonus track. No es que lo haya visto señalado de tal manera en ningún sitio pero lo cierto es que no viene en el vinilo, lo cual me extrañó, y si luego aparece en CD ha de ser considerado como tal cosa, no? En cualquier caso, eso es lo de menos y si muchas veces los bonus tracks suelen ser descartes que supuestamente no están a la altura del resto de las canciones que sí que pasan el corte final del disco, entonces a esta canción no se le puede considerar tal cosa ya que Tankard mantienen aquí el alto nivel del disco, aunque esta vez en una tónica un tanto distinta ya que cuando escuché la canción por primera vez lo primero en lo que pensé es en unos Running Wild en esteroides. El principio me recuerda un poco al de STAY THIRSTY, incluida en el ya mencionado Thirst, y también al del primer tema del álbum, hasta que empieza el veloz riff principal y llega la mencionada comparación (me acuerdo de la época en la que Running Wild endurecieron su sonido con esa bestia llamada JÖRG MICHAEL tras los bombos, sobre todo en un disco como el magnifico MASQUERADE, de 1995), junto a otros elementos más habituales del thrash metal.

La letra parece lidiar con todo lo relativo a la desinformación, las fake news, los trolls de Internet y la falta de escrúpulos con según que cosas. Un poco en la línea de no dejar que la verdad estropee un buen relato.

Who needs info, who needs facts? Spreading rumors, spreading lies. It feels good, it's easy! Why don't you just polarize?



Tankard siguen golpeando de manera intensa con LOCKDOWN FOREVER (simpático videoclip por cierto), una canción donde no hay cabida para las mínimas experimentaciones de algún que otro tema previo, y que arrasa con todo a su paso con bastante velocidad, con lo cual no es de extrañar que sea la canción más corta del álbum.

Su propio nombre no deja lugar a muchas dudas y la canción contempla a un tipo que vive solo y que durante la pandemia encuentra maravilloso tener que quedarse en casa sin más preocupaciones que pasearse en gayumbos y escribir sus memorias en papel higiénico, entre otras cosas propias de dicha situación.

This isolation is a blessing of heaven, all obligations of my former life fade.



Y el tema más corto lleva al más largo, ON THE DAY I DIE, que cierra el disco con una nota muy alta. Ya comenté en el adelanto que un título así me intrigaba, ya que me parecía demasiado sombrío en cualquier caso, y más tratándose de Tankard. Pero si bien ciertas partes de la letra y el principio de la canción están a la altura de tal intriga, quiero pensar que no se trata más que de Tankard intentando quitarle hierro a un tema así, al hablar de un tipo que de manera repentina se entera de que el final está cerca y empieza a replantearse su vida, para acabar quedando más en paz consigo mismo al conseguir hacer una serie de cosas que siempre había querido hacer pero nunca se decidía a intentar.

La amenazante campana inicial da paso a un comienzo lento que va ganando intensidad, con algunas frases de Gerre que me recuerdan a la cercana ONE FOOT IN THE GRAVE, del anterior disco homónimo, una canción con la que parece compartir ciertas similitudes en cuanto a su temática. Poco después empieza el destrozo habitual, aunque esta vez de una manera algo más controlada y con más variedad, sobre todo cuando llega la parte en la que se dice with peace of mind I'm looking back y en  ciertos momentos del solo de Andy. Vuelta a empezar tras dicho solo hasta que llega otra campana, esta vez definitiva.

A brawling with teachers I hated in school, time of the reckoning! A ride on a rocket, a trip to the moon, volcano heat-surfing!














En general, un disco para mí brillante. Quizás no perfecto, ya que eso son palabras mayores, y, aunque no me disgustan las máximas puntuaciones (el entusiasmo es bienvenido), creo que siempre hay margen de mejora. Eso sí, si tuviese que poner una nota, ésta no bajaría del ocho y seguramente llegase fácilmente al nueve. Se trata de música extremadamente entretenida dentro del que probablemente sea mi género más apreciado, con letras divertidas en unos casos, y más profundas y pragmáticas en otros.


Además, me hice con antelación con una de las cajas que celebraban conjuntamente la edición del álbum y el aniversario del grupo, siendo este lanzamiento una edición limitada de ochocientas unidades, en cada una de las cuales viene un posavasos con un certificado de autenticidad (un número escrito a mano), siendo el mío el número setecientos cincuenta y seis. Además de esta cosa, lo que viene es un libreto de treinta y cuatro páginas lleno de felicitaciones de compañeros de profesión (MARTIN VAN DRUNEN, TOM ANGELRIPPER y muchos más), ex-miembros de Tankard (he echado en falta a ARNULF TUNN), etc, el disco en vinilo con doble cubierta o gatefold (ahí es cuando vi que Dark Self Intruder no se incluye en el mismo, y el que me ha tocado a mí es de color cerveza, como corresponde a los trescientos que se han puesto a la venta en la tienda de Nuclear Blast), las dos lejanas demos del grupo, HEAVY METAL VANGUARD y ALCOHOLIC METAL, en cassette (???), y el disco de nuevo en formato earbook, algo bastante novedoso para mí y que a su vez incluye un enorme libro de sesenta páginas (esta vez en inglés, no como el de felicitaciones, que creo que está en alemán casi en su totalidad) con la historia del grupo, y el disco en CD más un DVD con un concierto de la banda en Fráncfort, con fecha de treinta y uno de Marzo de 1988. Dicho concierto viene anunciado como bootleg, por lo que supongo que será alguna grabación pirata de años atrás que el grupo ha recuperado y quiere desempolvar ahora. Como curiosidad mola, porque están muy jóvenes y el material que tenían entre manos era oro puro, pero como era de esperar la calidad, sobre todo del audio es digna de eso, de una grabación pirata.




Restroom metal




Sólo un par de pequeñas pegas que en realidad no tienen nada que ver con el disco, sino con los propios Tankard y con cómo se manejan en la actualidad (desde hace bastante de todas formas, todo sea dicho). La primera de ellas es la ausencia de otro guitarrista, y me explico. Creo que Andy es un guitarrista cojonudo y una máquina, pero su estilo a la hora de afrontar los solos de guitarra es, digamos, más melódico de lo que suele ser habitual en un grupo de estas características. No es que sus solos no me gusten, al revés, y de hecho su estilo es muy reconocible en ese departamento (dada la manera en la que construye dichos solos), pero no es el típico shredder que hace sangrar a su instrumento (otra cosa muy distinta es su labor rítmica). Entonces, cuando tu grabas un disco puedes grabar todas las capas que quieras y en efecto el resultado es tremendo, pero la realidad es que en directo no hay un guitarrista rítmico por detrás y eso le resta potencia a la canción cuando llega el momento del solo, ya que no sólo estos son más melódicos (y a esto me refería antes, al hablar de Ex-Fluencer, con comentar este tema), en general, de lo habitual en el género, sino que encima Andy está solo en el escenario. Sea como fuere no se trata más que de un deseo por mi parte, ya que Tankard llevan así desde antes de empezar el siglo y eso no va a cambiar. Y dejando al lado motivos musicales, Tankard son un grupo humilde, cuyos miembros mantienen su propio trabajo habitual aparte de la banda, y tener a otro miembro supone más costes, así que no sé cómo se las arreglarían en sus años como quinteto, pero esto es lo que hay.

La otra sería (más deseo propio) el hecho de que, también, de unos años a esta parte, Tankard aparecen en el escenario con un solo bombo en la batería. Está claro el grupo usa (y abusa) dos, y ese sonido lo consiguen con dos pedales en el mismo bombo. Nada nuevo bajo el sol, y de hecho hay muchos grupos de toda la vida (y muchos relativamente actuales también) que usan doble bombo, y que en su día usaban dos en el escenario, pero que hoy en día se han apuntado a lo de usar dos pedales con un único bombo. Yo no sé hasta qué punto el sonido que se consigue es igual al que se conseguiría con dos bombos, y supongo que esto es más bien cosa del batería en cuestión y de cómo esté más cómodo, o quizás un tema de economía de espacio al viajar, etc, pero el caso es que uno es muy tradicional y no hay nada más molón que la imponente visión de una batería llena de cosas en un escenario, y sobre todo con sus dos bombos. Si la música no lo requiere pues oye, no le veo el caso, pero si sí lo hace y siempre lo has hecho de esta manera, por qué cambiar? Lo raro es que si bien Tankard suelen aparecer con un bombo en escena, hay veces que sí usan dos, y no sé cuál es el criterio, la verdad.

Pero bueno, todo esto no son más que bobadas que se me ocurren.



Al grupo se le ve feliz, contento con el estatus legendario pero a la vez humilde que su larguísima carrera y su trabajo les otorga (como ya he dicho al principio, les he visto hace nada, rodeados además de compatriotas, y la gente les recibió como los absolutos héroes que son. Más sobre esto en una entrada que espero escribir en breve sobre el FULL METAL HOLIDAY de este año), y además parecen contar con un extra de alegría e inspiración gracias a su duradera relación con el EINTRACHT FRANKFURT y el triunfo del equipo alemán en Sevilla, en la pasada final de la Europa League (antigua UEFA).


Y que dure mucho tiempo. Larga vida a Tankard!






ENGLISH



So here it is the new album of the likeable bunch from Frankfurt Am Main, to finally bring the longest gap without an studio offering in their long and storied career to an end, since they released ONE FOOT IN THE GRAVE in 2017TANKARD are back to wage yet another war on sobriety, and after a few weeks after this beast was unleashed upon the world (September, the 30th, 2022), having been able to listen to it several times and, by the way, having seen them live for the first time only a few days ago, I think I'm in the mood and in the right position to write a completely biased review of the new album of my beloved Tankard, PAVLOV'S DAWGS.


Why a biased review? Because I love Tankard to bits and I find it really difficult to write something about them which is not completely (or almost) outstanding, and even more so when this album has exceeded my best expectations about it. And also, as I've said in the past, this blog does not aim to please anybody but myself, because almost nobody reads it, to start with (who do I think I'm fooling?).


I believe Tankard have created (or at least they have come very close to) what is very likely to be the best music they could come up with in 2022 (which marks their 40th anniversary), keeping in mind that time waits for no one (is their 18th studio record we're talking about here, which is huge, or even the 19th if BEST CASE SCENARIO: 25 YEARS IN BEERS, from 2007, where they re-recorded classic tunes from their time with NOISE INTERNATIONAL is to be counted) and that something like CHEMICAL INVASION (1987) or the already reviewed here, THE MORNING AFTER (1988), maybe my two favourite albums by them, are summits very difficult to be reached again and the germans may be in a completely different frame of mind from which they were in the late eighties.


But hey, if you don't compare this new album with their six first (which I completely love), it has to rank among the best five out of the rest of them, something really remarkable, for, even with their very scarce ups and downs, to me there is not a single bad Tankard album (I'll leave DISCO DESTROYER and KINGS OF BEER, from 1998 and 2000 respectively, out for now, for those are very difficult to find and I don't own them yet, and that's the reason why I haven't listened to them in depth, because I like my music physical and listening to music differently is not the same for me. But anyway, I like a lot what I remember from those albums).


And above all things there is something about this album which makes me grin ear to ear, and about which I had really high hopes, and that is no other than the fact that Tankard have upped the speed and aggression this time around, something that fits them like a hand in a glove. This is old school thrash metal, so there is no point in fooling around about what kind of music is to be found here, and according to that, Tankard do not reinvent the wheel of a genre which peaked during the second half of the eighties (not that they have to), but they do deliver what is likely to be their most violent album since BEAST OF BOURBON (2004) or THIRST (2008), surpassing VOL(L)UME 14, from 2010 (and by a long shot) or their trilogy of very recent great albums with NUCLEAR BLAST.


As I said in the little advance I posted here a few months ago, when the release date was known, Tankard make their debut with the very recent german label REAPER ENTERTAINMENT, after finishing their relationship with Nuclear Blast, and the production duties have been handled by MARTIN BUCHWALTER, who had already worked with them. Concerning the album's title (captured on the cover, courtesy of PATRICK STROGULSKI, also the author behind the covers of the last three albums, and a pupil himself of the legendary SEBASTIAN KRÜGER, who was in charge of so many great covers on albums by Tankard themselves, RUNNING WILD or SODOM), it deals with the classical conditioning theory, by IVAN PAVLOV, which links an originally neutral incentive, with a meaningful one, in order to achieve that, when the former takes place in the absence of the latter, a response really akin to that of the meaningful incentive may be achieved. The cover shows the dogs (Dawg instead, as a way of writing dog but mirroring the sound many emit when uttering the word, and also as a way of addressing someone confidently) this psychologist experimented with, and which drooled every time food was placed in front of them. So Pavlov began to ring a bell when their food was served, achieving a response from the dogs which consisted in them drooling every time a bell rang, food or no food, due to learning by association, or stimuli-response. Tankard take this to their own turf and the dogs on the cover drool, and how couldn't they, when hearing a beer tap opening. It's a very Tankard-like cover, colourful and funny, with their legendary and unchanging big red logo. I like it.



And little else, apart from mentioning that the album was recorded at GERNHARD studios, located in Troisdorf (Westphalia), and that the line-up is exactly the same which has been present on every record since 2000, with Kings Of Beer, one of the main reasons why Tankard are a fine-tuned, well-oiled mass destruction ensemble. No external contribution whatsoever this time (music-wise, beacause on the lyrics department we can find a certain HARALD MAUL on the first and third tracks, and most importantly, the very much beloved ANDY BOULGAROPOULOS, founding member of the band and axeman up until the already mentioned Disco Destroyer, on the rest of the tracks, something that had already happened in the past), on this record we can find, once again, OLAF ZISSEL and ANDY GUTJAHR on drums and guitar respectively, and the perennial FRANK THORWARTH (bass guitar) and GERRE (vocals).



Every time I want to review an album, I'm confronted with my own limitations and my ignorance regarding the analysis of each single specific song, and even more so if what I like is writing very long reviews as I usually do. This time is no exception. Let's say everything I'd like to say clicks in my head, but after I've put pen to paper it doesn't look all that well. On the other hand, there are a handful of reviewers on METAL ARCHIVES whose reviews I use to read and I think what they do is amazing, regardless of my level of approval to what they say, and I don't only mean their command of the english language (very likely to be their native tongue in most cases), which I also do. Most of them make me reconsider everything I write and be very harsh towards it, but this is the best I can do so far, so, with no further ado, let's see what the contents of the record are all about:




A clean, slow and lonely guitar starts the title track (or almost, for its name is in the singular this time), PAVLOV'S DAWG, in a very similar way as the great WAR CRYwhich triggered the hostilities on R.I.B. (2014), did. Soon after the bass guitar joins and what everyone was waiting for, eventually happens, which is no other than the simple but powerful open chords by Andy (just picture something really akin to the beginning of the famed BATTERY, by METALLICA, just to name one tune everyone knows), which clear the way to the intensity high which climaxes once the song reaches the one minute and a half mark. I love the chorus, with that aggressive chord progression which sounds really fresh and novel (not because of the aggression, that goes without saying, but because it sounds different within the band's usual arsenal of tricks), and the song flows with a no-holds-barred attitude until the final bark (yes, you've read properly), going through a guitar solo very much in Andy's vein.

The lyrics deal with the cover theme and how the song's main character just needs listening to a beer bottle opening to feel happy, because of all that comes next, until everything spirals out of control and as he says himself, the party's over before it's begun.

 I hear the fizz, I hear the plopp, and it occurs to me I am Pavlov's Dawg.



One of the songs which were unveiled prior to the album's release, EX-FLUENCER, begins unabated with a riff which reminds me of  NEVERMORE, by RAGE, and REBORN, by SLAYER. A few seconds into the song, Gutjahr's guitar ceases fire, leaving the spotlight to Thorwarth's bass for a while, only for the song to explode with Olaf's ubiquitous double-bass drumming, which hardly rests before the chorus. After the guitar solo (this is something I'd like to talk about once the whole album has been reviewed, without mentioning a single song in particular) everything goes back to square one.

As expected, the song is about the prevailing nonsense within the world of social media and influencers, with that kind of hysterical and anxious search for recognition and admiration. This is Tankard tackling different issues aparte from the booze, something which, on the other hand, has been a constant in their career.

For years she posted her life, increased her fame.



BEERBARIANS (only they could come up with something like that, not to talk about the word cosmoproletarians, also featured in the lyrics, or something like anxtagram, found on the previous song) is the first single and maybe my least favourite song on the album. Far from being a discouraging fact, it only speaks volumes about the overall level achieved by the band on this record, for it's also a belter and when I first listened to it, it left a very good impression on me, without having listened to anything else yet. But truth is, the rest of the album is even better, and MUCH better in some cases. As Ex-Fluencer, is not as fast as the first song, but without being slow at all. There's more variety, from galloping riffs to open chords, and the first part of the chorus even makes good use of a few pauses. Halfway through the song, before the guitar solo, the song slows down and some chords resembling those in the beginning of METAL MAGNOLIA (which featured on their 2012 album, A GIRL CALLED CERVEZA) can be found.

The song depicts the Beerbarians tribe, the very first one to climb down the trees to evolve and be the coolest among all mankind, thanks to their mastery in the fine art of brewing, you guessed it, beer.

We had the parties that rocked the whole globe, got brewing feasts every week, beautiful women from all tribes around, genetic diversity.



DIARY OF A NIHILIST seems to be one of the most celebrated songs of the whole bunch, if we pay attention to the reviews I've read so far. And for a reason. Tankard take no prisoners here and the song manages to leave the previous three behind in terms of intensity, something to be grateful for and which is a dominant factor on an album that gives very little quarter. Speed, double-drum kicks galore and Gerre's undeterred voice, whose lines in the refrain won't leave you for a long while.

The meaning behind the lyrics is more difficult for me to understand, regardless of how obvious the title may be. Nihilism is supposed to preach that nothing makes sense, but the character here goes from being a Satan's worshipper to attend the mass on Sunday, although my guess is that the usual irony of the band lies in both things making no sense and in the end meaning just that, nothing.

Chaos was always my ally, evil was always my faith.



Slower, but armed with an amazing melody, begins VEINS OF TERRA, until, as expected, the usual mayhem unleashes with the typical elements. Because, no matter how repetitive the descriptions of the songs may look, this is thrash metal and little or no room is left for experimenting. Mind you, that opening melody repeats itself in the chorus, hovering over the relentless double-bass drumming, and I just love the slow-paced ending, with those open chords, in a song about environmental warning which has the shortage of water as subject. Who would have thought that Gerre was going to be vocal about the shortage of water? What the hell, who would have thought this great man would even drink water at all?

Human existence weighed in blue gold.



MEMENTO starts with Frank's bass guitar, which is joined by some solemn guitars and eventually the drums, and the overall outcome feels like some kind of death march, until really close to the first minute mark and, surprise, same old song and dance once again. What a boring musical style, ain't it? It's always the same! No way. Tankard throw the usual speed into the mix and also some stops here and there, leaving the bass on its own, and even a more melodic section after the refrain and another trademark guitar solo since the turn of this century.

Tankard tackle here the mental health subject (very much current, on the other hand), on what I understand as a reborn of the main character, whol leaves behind, once and for all, all his issues of the past and prevents them from being a hindrance for a different and brighter future. I wasn't expectin something like this. I admit it.

Finally I feel motivation, long enough beeen a slave of myself.



METAL CASH MACHINE aims to merchandising, and how there are artists who, in order to enlarge their profits out of the musical sphere, sell all kinds of stuff until the point of nonsense, fully aware that tons of people are going to buy it only because it has their name on it. Tankard, somehow, are also part of this and they even become the leading role of this baloney in the lyrics. I would not like to be cynical here either, for, who is not happy with a T-shirt of their favourite band? Selling some apparel or even a brand of beer, in this case, makes perfect sense (and even more so when the beer thing is something that dozens of bands do), given the band's idiosyncrasy. Selling some other stuff is absurd but my guess is that nowadays nobody gets surprised about this and that may be the target of this criticism.

Music-wise, the song is another intense thrasher, longer this time, but with a rather peculiar refrain which mixes a really gloomy melody with the relentless pounding of Olaf's drums.

To raise the sales and profit of Tankard merchandise we widened our business exclusive franchise, offering brands of lifestyle, sold out inmediately.



DARK SELF INTRUDER could be perhaps considered as a bonus track. Not that I've seen this song singled-out as such anywhere, but truth is, this one is not on the vinyl, which puzzled me, and if it is on the CD version it should be labeled as a bonus track, right? Come what may, this is of little to zero importance, and if bonus tracks are usually rejected songs, or maybe songs which did not make the cut for not being on par with the final product, this one should not be considered a bonus, because Tankard keep up with the enormous level of the album, athough this time in a slightly different way, because the first thing that came to mind when I first listened to Dark Self Intruder was Running Wild on steroids. The beginning reminds me a little bit of STAY THIRSTY, a song off the aforementioned Thirst, and also of the first song on this album, until the speedy main riff begins and said comparison arises (I remember those years when Running Wild were at their heaviest with that beast named JÖRG MICHAEL behind the drum kit, mostly on an album like the magnificent MASQUERADE, from 1995), together with some more typical thrashing.

The story seems to be about everything pertaining disinformation, fake news, internet trolls and the unscrupulousness concerning certain things. You know, a little bit in the vein of not letting the truth to spoil a good story.

Who needs info, who needs facts? Spreading rumors, spreading lies. It feels good, it's easy! Why don't you just polarize?



Tankard carry on hitting hard with LOCKDOWN FOREVER (amusing clip, by the way), a track where there is no room for the minimal experimentations of some of the previous songs, and which annihilates everything in its wake almost at full speed, so is no surprise that this is the shortest song of the album.

Its own name makes it clear and the song tells about the exploits of some guy who lives alone and who finds wonderful having to stay home during the pandemic, with no concerns other than walking around in his shorts or writing his memoirs on toilet roll, among some other things suitable to the situation.

This isolation is a blessing of heaven, all obligations of my former life fade.



And the shortest track leads to the longest one, ON THE DAY I DIE, which closes the record on a high. When I wrote the entry advancing the album I said I was intrigued by a title like this one, for it seemed too mournful, for anyone, but even more so if it's Tankard we're talking about. But as much as some part of the lyrics and the beginning of the song justify my curiosity, I want to think this is just Tankard being not very much serious about a subject like death, as they sing about some guy who suddenly knows the end is near and starts to reevaluate his whole existence, to end up being as much in peace with himself as he can, when he gets to do some things he had always wanted to do but never dared to.

The ominous opening bell leads to a slow start which only gains momentum, with some lines by Gerre which remind me of his singing on ONE FOOT IN THE GRAVE, from the namesake previous record, a song with which this one seems to share some similarities concerning its subject. Soon afterwards the usual chaos ensues, although in a more restrained and varied way this time, mostly when the with peace of mind I'm looking back part arrives and during some moments of the guitar solo. Back to business after said solo until another bell rings, and this time is final.

A brawling with teachers I hated in school, time of the reckoning! A ride on a rocket, a trip to the moon, volcano heat-surfing!



















All in all, an excellent album, as far as I'm concerned. It may not be perfect because that's a very tall order, and, as much as I'm perfectly fine with top ratings (enthusiasm is welcome), I always think there is room for improvement. But one thing is certain, if I had to rate this record, I would not give it less than an eight, which might become a nine with ease. This is extremely fun music to listen to, within what is likely to be my most beloved metal subgenre, with amusing lyrics in some cases, and deeper and more pragmatic ones in some others.


And besides, I pre-ordered one of the 40th anniversary boxes, being this release an edition limited to eight hundred units, in which in every single one of them there is a beer coaster serving as a certificate of authenticity (a hand-written number), being mine number seven hundred and fifty-six. Apart from this item, the box comes with a thirty-four pages paperback book full of accolades and congratulatory messages from music peers (MARTIN VAN DRUNENTOM ANGELRIPPER and many more), former members of the band (I miss ARNULF TUNN), etc, a gatefold vinyl edition of the album (this is when I realized Dark Self Intruder was missing from the vinyl), being mine beer-coloured, as corresponding to those sold by Nuclear Blast, the two already distant demos of the band, HEAVY METAL VANGUARD and ALCOHOLIC METAL, on cassette (???), and again, the new album in earbook format, something which is new to me and that includes a huge sixty pages hardcover book (in english this time, unlike the previous one, which I think is almost completely in german) with the band's history album by album, the album on CD plus a DVD disc containing a show in Frankfurt from the 31st of March, 1988. Said concert is advertised as a bootleg and that's why I guess this has to be an unofficial recording from years back which the band wanted to unearth as a treat for die-hard fans. As a curiosity is very cool, because they were so young and energetic back them (not that they lack today in that department) and the songs they played were the stuff of the gods, but, as expected, quality-wise (mostly the audio) is worthy of that, a bootleg recording.



Just a couple of minor flaws which actually have nothing to do with the album itself, but with Tankard themselves and their current (since a long time ago, to be honest) way of doing things. The first one is the absence of another axeman, and I'll elaborate. I think Andy is a master riffer and a blessing for the band, but his playing when it comes to soloing is, let's say, more melodic than what is usually expected in a band like this one. Do not get me wrong, I like his solos, and in fact I think he is very recognizable because of them, given how he builds them, but he is not your average shredder who makes his instrument bleed (rhythmic riffing is another matter, of course). So, when you record an album you can add as many layers as you feel up to, and the outcome is amazing, but it will be only yourself on stage, with no second guitarrist, and this fact takes away from the power of the song when is time for a guitar solo, because not only are Andy's more melodic (this is what I meant when talking about Ex-Fluencer) than usual within the genre, but also he's the sole guitarrist on stage. In any case, this is just mere wishful thinking, because Tankard have been a foursome for even longer than they were a quintet (since before the century began) and that is not going to change. And leaving musical reasons aside, Tankard are a hard-working, blue-collar outfit, whose members keep their day jobs apart from the band, and having another member means more expenses, so I do not know how they coped when they were five but this is what there is.

The other one would be (more wishful thinking on my behalf) that, also, in recent years (or not so recent anymore) Tankard play live with just a bass drum on the drum kit. Admittedly, they use (and abuse) two, and this sound is achieved by using two different pedals with the same bass drum. Nothing new under the sun and, in fact, there are many classic acts (and many recent bands as well) which use double-bass drumming, and which used two bass drums on stage back in the day, that today follow this trend too. I am no expert and I don't know until which extent you can get the same sound using two pedals instead of two bass drums, and maybe this all about the drummer feeling as comfortable as possible, or perhaps about saving some space when traveling from one place to another, but the fact is that one is very old school and I think there is nothing cooler than the imposing sight of a big drum kit on stage, and above all with its two bass drums. If the music does not need this, well, I don't see the point in using them, but if it does and this is the way it has always been done, why change? The curious thing is that even though Tankard usually feature a drum kit with a single bass drum, there are times when they still use two, but I don't know the reason why?

But as explained, this is just bullshit that comes to mind sometimes.



Tankard look happy, glad and at ease with the status as humble legends which their very long story and their work grants them (as mentioned in the beginning, I've seen them playing a few days ago, moreover surrounded by countrymen, and they were hailed as the total heroes they are. More on this in a post I hope I can write soon about this year's FULL METAL HOLIDAY festival), and they also seem to be fueled and inspired by their long lasting relationship with the EINTRACHT FRANKFURT football club and its victory in Seville during the Europa's League (former UEFA cup) last final game.


May it be as long as possible. Long live Tankard!







Comentarios