The Morning After & Alien - 1988 & 1989 / TANKARD

Tankard es uno de los grupos a los que más simpatía tengo y también uno de mis preferidos. Me da rabia pensar que he tardado tanto en empezar a escuchar en serio a esta simpática gente de Fráncfort. Al menos he recuperado el tiempo y me alegro, ya que su música y su sentido del humor me ponen contento. Y aunque parezca poca cosa, la razón definitiva por la que escuchamos música es pasarlo bien, no? Al menos yo sí. 


Y si bien su actitud o la temática de muchas de sus canciones pueden llevar a pensar que se trata de un grupo poco serio, no pierden ni un momento en demostrar que una cosa es hablar de alcohol y de hacer el cafre (con ciertas concesiones a temas sociales) y otra no tomarse su oficio como deben. Su música no se anda con bobadas y en mi opinión, Tankard no tienen nada que envidiar (excepto la cuenta bancaria) a ningún gigante del género. Tanto es así, que son una de las bandas de thrash metal más longevas y prolíficas de siempre, no sólo en Europa, sino a nivel mundial (diecisiete discos de estudio, nada menos), y algo así no se regala.


Por otro lado la consistencia de sus obras, en cuanto a calidad se refiere, es bastante llamativa (con algún momento más bajo, cosa lógica tras tanto tiempo), y al contrario que muchos de sus contemporáneos, su fidelidad al género es indudable. Poca o nula innovación se puede encontrar en sus treinta y nueve años de carrera, aparte de algo más de melodía en general, según han ido pasando los años. Ellos son un grupo de thrash metal, con todas sus consecuencias. No hay mucho más en ese sentido. Ni inventaron el género ni lo han elevado a niveles insospechados de innovación. Simplemente lo ejecutan de la manera más honesta posible, siendo fieles a ellos mismos. Y supongo que esa es una de las razones por las que, a pesar de no ser un grupo de éxito o conocido para el gran público (creo que incluso sus miembros tienen sus propios trabajos aparte de la música), su trayectoria es tan apreciada por sus incondicionales.










The Morning After, el tercer disco de los alemanes, fue producido por HARRIS JOHNS para el añorado sello alemán NOISE en 1988, y supone el momento culminante de la primera etapa del grupo. Tras el delirio thrash-punk de ZOMBIE ATTACK (1986) y la mejora técnica más netamente thrash de CHEMICAL INVASION (1987), este álbum eleva todo lo anterior en cuanto a niveles de agresión sónica y verbal.


La formación en este disco aún era la original del grupo, algo que terminaría al año siguiente, tras la publicación del EP ALIEN y el cambio en la batería. Tenemos la inagotable voz de GERRE, los riffs de ANDY BOULGAROPOULOS y AXEL KATZMANN, el bajo de FRANK THORWARTH (junto a Gerre, el único superviviente de la formación original) y por último, merecen una mención especial OLIVER WERNER y su salvaje derroche de energía tras la batería.


Como ya he dicho, Tankard no son ningún ejemplo de variedad ni innovación musical, pero al contrario de lo que pueda parecer, aquí hay toneladas de riffs y suficiente ingenio como para dejar de lado esa sensación de estar escuchando la misma canción una y otra vez. 



Unos muy jóvenes Tankard. Vaya personajes.
De izquierda a derecha: Thorwarth, Gerre, Boulgaropoulos,
Katzman y Werner




Vamos a ello.



En la inicial INTRO se escucha con una sonrisa algo tan típico de la época como un teléfono de ruleta y el contestador automático de las oficinas de Noise International, que te dice que no hay nadie para atender tu llamada, así que puedes volver a llamar más tarde o escuchar...


... COMMANDMENTS, cuyo comienzo me recuerda (o más bien al revés) al de THE PROCESS OF SUFFOCATION, de los holandeses PESTILENCEUna canción corta y frenética con una letra tronchante, en la que básicamente te obligan a que te lo bebas todo. Así lo dicen los mandamientos.

Thou shalt not waste and thou shalt not spilt, just drink your beer. Thou shalt not puke cause there's no excuse, just drink your beer.


SHIT-FACED es más de lo mismo (con ese título que indica una de tantas formas que hay en el idioma inglés para definir el noble arte de estar totalmente trompa) pero un poquito más largo e igual de bueno.

We were shit-faced, relieving stress is so much fun. Fuckin' shit-faced, getting sick and thrashing rooms.


TV HERO es algo más elaborada, ya que su mayor duración lo permite, y el principio no es tan veloz. Lo mejor es que esta historia acerca de un tipo que está deseando que llegue el viernes para ver películas, tendría a día de hoy imposible pasar el corte de lo políticamente correcto en prácticamente todos los sentidos. Tiene que ser difícil ofender a tantos colectivos distintos en tan poco tiempo. Muy divertida.

Friday night avenger, slamming of the door. Set the record straight and pay it mean.


Sigue la genial FUN, acerca de la gentuza que va a los sitios en busca de pelea. Hasta el momento es la mejor canción del disco, también muy corta y rápida, con cencerro incluido (!!!). Temazo absoluto. Clásico Tankard.

Macho man! These homos have to strut their stuff, so they can show how cool they are. But we know they are knuckleheads.



Good old days


TRY AGAIN es una versión de la optimista canción punk de los alemanes SPERMBIRDS y le da un aire incluso más festivo al disco.

Now I'm not here to preach or tell you the way you gotta live. Just stop and think about what you want, and what you want to give.


THE MORNING AFTER no necesita presentación. Es una de sus canciones más famosas y a día de hoy, por desgracia, la única del disco que continúa en el setlist del grupo. El inicio de la canción genera una tensión que pone al oyente alerta. De ahí se pasa a territorio punk y en menos de cuarenta segundos la canción se ha convertido en una apisonadora que no deja nada a su paso. Gerre narra la mañana posterior a la juerga, arrepintiéndose de todo, para volver a empezar una vez que el dolor de cabeza termina. Imprescindible. Estandarte del thrash europeo de aquellos años y una de mis canciones preferidas de todos los tiempos, de cualquier género. En esta ocasión grabaron también su primer vídeo, que como era de esperar, recrea la letra de la canción.

Why the nasty, pounding headache? I need relief, where's the tylenol?


En DESPERATION siguen con el frenesí habitual. Los coros ayudan a crear esa urgencia a la que se refiere la letra, cuando Gerre se da cuenta de que ha tenido muchos días para escribir la canción, no se ha puesto a ello, y ahora le están echando la culpa. Otro gran momento.

I don't know what to write, falling prey of desperation. Plagiarism sure sounds nice, I'm forced into desperation.


FEED THE LOHOCLA es normalmente la canción que me resulta menos llamativa, pero cada vez que la escucho me doy cuenta de lo mucho que me gusta. La fórmula más o menos habitual incluye esta vez un frenético solo más rockero, alguna voz de ultratumba como las que se escucharían después en el EP Alien, y una de esas partes de puño en alto que acaba desembocando en una nueva demostración de desmadre instrumental. La letra narra la historia de Lohocla (alcohol al revés. Quién lo diría!), entidad cervecera que nadie sabe de dónde viene pero que tiene intención de bebérselo todo. A la altura de cualquier literato que se precie, de cualquier época.

Where is he from? Why is he here? Nocturnal boozer on a pursuit of beer.


HELP YOURSELF deja de lado el alcohol para hablar de la relación entre religión y violencia. El típico guiño del grupo a asuntos de sociedad y que es más habitual de lo que se pueda pensar en un principio. Al igual que Feed The Lohocla, contiene todo lo de siempre pero acompañado de algo menos habitual, como es una sección parecida a la de dicha canción y en la que además acaba apareciendo un órgano (?) que acompaña a los riffs y flota sobre el doble bombo. Imprescindible.

Opium for brainless masses, inane blabber from the Pope. Always on the side of power, giving people foolish hopes.



Y los escasos cuarenta minutos que dura el disco terminan con dos canciones mínimas:

Tankard se ponen aún más violentos en la simpática MON CHERI, apenas cuarenta y cinco segundos de blast-beats en los que es difícil distinguir el riff principal. Pura poesía.

Your lips like red roses, your eyes like the blue sky.

*Como nota posterior, más de dos años y medio después de la publicación de este artículo, he de comentar que Tankard, en las notas del disco, agradecen a NAPALM DEATH la inspiración para este tema.


OUTRO, un nuevo ejercicio de imaginación en lo que a nombrar un tema se refiere, pone el punto final con los típicos cánticos de hooligans borrachos. Y la cadena de un váter.



La divertida portada, realizada por SEBASTIAN KRÜGER, ilustra a la perfección (con mucho detalle) la letra de la canción que da título al disco. Y si te fijas bien, entre los vinilos que aparecen en la habitación, el primero del montón es Chemical Invasion.



The Morning After


El disco se grabó a finales de 1988 en Berlín (estudios MUSICLAB) y fue mezclado por Harris Johns y los propios Tankard. Salió al mercado el 17 de Octubre de ese mismo año. Toda la música es de Tankard a excepción de Try Again. No se editaría en Estados Unidos hasta Marzo de 1989.



Debido a que los siete discos de Tankard con Noise fueron de nuevo reeditados entre 2017 y 2018, y el genial Ep de 1989, ALIEN, acompañó a The Morning After en dicha reedición (esto ya había sucedido en 2005), pasaré a comentar aquí su contenido también.



Muchos cambios no eran de esperar, tratándose de Tankard y del mismo productor, y sólo un año después. Y así es. ALIEN abre las hostilidades con más thrash metal de influencia punk y mucha velocidad. Nada nuevo bajo el sol. La canción supone la creación del famoso Alien que sirve de mascota al grupo y que ha aparecido hasta en otras cinco portadas posteriores de Tankard, gracias a la llegada de un ovni tres años atrás, y a cómo nuestro amigo Gerre se apiadó de quien iba dentro, para arrepentirse poco después.

Nosey! He snoops around my private stuff. Porno! And sold my stack of magazines.


En 666 PACKS hay algo menos de velocidad (por decir algo) y una irreverente letra que cuenta el pacto del grupo con el diablo, para que éste les ayude a vender discos. A cambio, ellos venden merchandising satánico y hacen todo tipo de barbaridades en el escenario. Incluso se incluye la línea I am your Judas Priest, pero desconozco si se trata de algún tipo de guiño a la legendaria banda inglesa. La broma implícita en el título no necesita mucha explicación.

Satan! To Antichrist we pray. Evil! To hit the charts one day.



Que quede claro


LIVE TO DIVE vuelve a ser Tankard a toda mecha, con todo lo que eso supone. Supongo que el título juega con la frase live to die, ya que el protagonista parece ser un kamikaze, añadiendo dive, que hace referencia al acto de lanzarse al público desde un escenario, como se cuenta al principio de la canción.

Climb on the boxes. Live to dive! Leap into masses of sweat, beer and noise.


REMEDY es una versión de los veteranos australianos ROSE TATTOO. No se puede decir mucho más al respecto. Rose Tattoo tienen obvios parecidos con AC/DC, aunque más heavies y menos famosos. La canción viene a ser un homenaje al rock & roll y Tankard mantienen intacto dicho espíritu, pero poniendo su toque thrash-punk habitual.

It's gonna save your head, gonna save you soul.


Una nueva versión de su famosísima (EMPTY) TANKARD cierra el EP. Desconozco el motivo por el que sólo tres años después de Zombie Attack les dio por regrabarla, pero esta versión no se queda atrás, siendo más frenética y afilada si cabe, más en consonancia con lo ya mostrado en Chemical Invasion y The Morning After.

Frankfurt's thrashers will rule tonight, they're well known for their bloody fight.



La portada del EP es también obra de SEBASTIAN KRÜGER, y muestra al infame Alien, birra en mano (en la etiqueta se puede ver al científico que aparecía en la portada de Chemical Invasion, junto a la supuesta marca de la cerveza, que resulta ser SPACE BEER), volando por el espacio exterior encima de un frigorífico abierto lleno de cervezas.



Alien



Al igual que The Morning After, este EP se grabó en los estudios MUSICLAB de Berlín, en Agosto de 1988 y Enero de 1989, y de nuevo fue producido por Tankard y Harris Johns. Quitando Remedy, la música es de Tankard. Fue editado en Febrero de 1989.


Supongo que habrá gente a la que le disguste la producción de estos dos discos, sobre todo teniendo en cuenta los discos actuales del género. Otros hablarán de sonido poco trabajado, pero la técnica, los medios, etc, han cambiado. Hablamos de finales de los ochenta y creo que no hay que darle más vueltas ni comparar. Y es posible que este fuese el mejor sonido que se pudiese sacar a Tankard en su día, algo con lo que yo no tengo ningún problema. Al contrario.


Hablando de esto, comentar que en 2007 Tankard editaron el disco recopilatorio BEST CASE SCENARIO (25 YEARS IN BEERS), en el que regrabaron unas cuantas de sus canciones más conocidas de la primera época con Noise, con la formación de entonces (que también es la actual) y con un sonido más actual. Pero siendo un gran disco, y habiendo discos de este tipo de otros grupos que mejoran el material original, en este caso me quedo con las canciones antiguas. Además, si queremos escuchar a unos Tankard más modernos, ya tenemos los discos actuales no?



Hasta otra!




FUN

THE MORNING AFTER

HELP YOURSELF

MON CHERI

LIVE TO DIVE






ENGLISH


Tankard is one of the bands I'm the most fond of, and also one of my favourites. It pains me to think that it took me so long to begin listening to this likeable bunch from Frankfurt in earnest. At least I've made up for lost time and I'm pleased, for their music and their sense of humor make me happy. It may seem trivial, but the ultimate reason we listen to music is having fun, isn't it. That's what I do at least.



And even though their attitude and the stuff they talk about on many of their songs may induce to think that they are not a very serious band, they waste no time in showing that one thing is talking about booze and being savages (also delving into social issues here and there), and another one is not being dead serious about their craft. Their music does not mess around and if you ask me, they have no reason to be jealous of any titan of the genre (except for the bank account). In fact, they are one of the longest-standing and hardest-working thrash metal bands ever, not only in Europe, but in the whole world (seventeen studio albums, no fewer), something that can only be achieved through hard work and talent.


On the other hand, the consistency of their body of work, quality-wise, is quite striking (with a few dips, something understandable after so many years), and unlike many of their peers, their loyalty to their chosen genre is undeniable. Little or no innovation can be found during their thirty-nine years-long career, but a tad more melody, on the whole, as years go by. They play thrash metal and they live and die by this kind of music. There's not much else in that regard. Neither did they invent the genre, nor did they raise it to uncharted territories of musical innovation. They just happen to execute it the most honest way they can, being faithful to themselves. And I guess that's one of the reasons why, despite not being a very succesful or well-known band (I think they even have their day-jobs besides music), their career is so highly regarded by their fans.



The Morning After, Tankard's third album, was produced by HARRIS JOHNS for the missed german label NOISE in 1988, and marks the defining moment of their first era. After the thrash-punk delirium of ZOMBIE ATTACK (1986) and the thrashier and technically improved CHEMICAL INVASION (1987), this record takes it all to even higher levels of sonic and verbal aggression.


The line-up was still the original one, something that would end the next year after the release of the ALIEN EP and the shift behind the drum kit. We have GERRE's tireless vocals, ANDY BOULGAROPOULOS and AXEL KATZMANN on guitar, FRANK THORWARTH's bass guitar (together with Gerre, the only surviving member of the original line-up) and, last but not least, kudos to OLIVER WERNER and his relentless display of energy on drums.


As I've said before, Tankard are no role-model when it comes to musical innovation, but contrary to popular belief, there are tons of riffs and enough inventiveness to be found here, to avoid that sensation of being listening to the same song over and over again.


Let's see.




On INTRO, the album opener, you listen with a smile to something as usual back them as dialling a phone number, and the Noise International Offices' answering machine, telling you that at present nobody is there to take your call, so you can try again or listen to this...


Which is no other than COMMANDMENTS, whose beginning reminds me (or rather the other way around) of that of PESTILENCE's THE PROCESS OF SUFFOCATION. This is short, frantic and hilarious, for they basically force you to drink it all. That is what the commandments say.

Thou shalt not waste and thou shalt not spilt, just drink your beer. Thou shalt not puke cause there's no excuse, just drink your beer.


SHIT-FACED is nothing different (with that title which refers to one of the many ways you can say that someone is completely drunk in english) but a tad longer and every bit as good.

We were shit-faced, relieving stress is so much fun. Fuckin' shit-faced, getting sick and thrashing rooms.


TV HERO is more intrincate, due to its lenghtier duration, and the beginning is not as fast as on previous songs. The funny thing is that this story about some guy who can hardly wait for the weekend to arrive, so he can stay home and watch B flicks, would really have a hard time today making the cut of the politically correct in almost every sense. It has to be difficult to offend so many different groups in so little time. This is so funny.

Friday night avenger, slamming of the door. Set the record straight and pay it mean.


The awesome FUN is next, and is about that scum who attends places always trying to pick up a fight for no reason. This is my favourite so far, also short and fast, cowbell included (!!!). A true gem. Classic Tankard in every sense.

Macho man! These homos have to strut their stuff, so they can show how cool they are. But we know they are knuckleheads.


TRY AGAIN is a cover of the german band SPERMBIRDS's optimistic song, and it helps create an even partier flair for the album as a whole.

Now I'm not here to preach or tell you the way you gotta live. Just stop and think about what you want, and what you want to give.


THE MORNING AFTER needs no introduction. It's one of their most famous tunes and sadly, the one and only song from this album that they still play live. The beginning creates a tension that makes the listener watchful. From there they go through punk territory and in less than forty seconds this beast has morphed into a bulldozer which leaves nothing in its wake. Gerre recounts the morning after a binge, regreting everything, only to start it all over again, once the headache is gone. Essential. Archetypical of the european thrash of the time and one of my favourite songs ever, in any genre. This also marks the first time they shot a videoclip, which as expected, reproduces the lyrics.

Why the nasty, pounding headache? I need relief, where's the tylenol?


On DESPERATION they stick to their usual frenzy. The backing vocals help produce the urgency the lyrics are about, when Gerre realizes he's had many days to finish the song and he's done nothing but procrastinate. So now everyone's blaming the delay on him. Another great moment.

I don't know what to write, falling prey of desperation. Plagiarism sure sounds nice, I'm forced into desperation.


FEED THE LOHOCLA usually is the song I pay less attention to, but every time I listen to it I realize how much I like it. The more or less habitual recipe also includes a frantic rock guitar solo, some from-beyond-the-grave shouting, similar to that to be found on some songs off the Alien EP, and one of those raised-fist parts that inevitably ends up in another display of instrumental mayhem. The lyrics tell the story of Lohocla (alcohol backwards, who would have thought about it!), beer-lover entity that no one knows where it came from but is hell-bent on drinking it all. On par with any self-respecting writer from any era.

Where is he from? Why is he here? Nocturnal boozer on a pursuit of beer.


HELP YOURSELF leaves alcohol aside, to talk about the relationship between religion and violence. It's one of their nods to social issues, something that happens more often than one may think. Just like Feed The Lohocla, this is very much in line with the rest of the album, but with something less usual, as it is another section as the one in said song, in which an organ (?) is played. It goes along with the riffs and hovers over the double-bass kicks. Essential.

Opium for brainless masses, inane blabber from the Pope. Always on the side of power, giving people foolish hopes.



And the scarce forty minutes the album lasts finish with two minimal tracks.

Tankard manage to get even more violent with the amusing MON CHERI, barely forty-five seconds of blast-beats in which is even difficult to differenciate the main riff. Sheer poetry.

Your lips like red roses, your eyes like the blue sky.

*As an additional remark, more than two years and a half after this entry's posting, I have to say that Tankard, in the album's liner notes, thank NAPALM DEATH their inspiration on writing this song.



OUTROanother landmark when it comes to song-naming, closes the album with some hooligan chanting... and a WC flushing.



The funny cover, drawn by SEBASTIAN KRÜGER, portrays flawlessly and in great detail the lyrics of the title track. And if you take a close look, you can even find the Chemical Invasion vinyl, first of the bunch.


The album was recorded in Berlin (MUSICLAB studios), in autumn 1988, and was mixed by Harris Johns and Tankard themselves. It was released on the 17th of October, that very same year. Tankard wrote all the music, barring Try Again. It would not be released in the States until March 1989.



Given that all seven Tankard albums with Noise were once again reissued between 2017 and 2018, and the fantastic ALIEN EP (1989) was also reissued, together with The Morning After (something that also happened in 2005), I will review its contents here as well.



Many changes were not to be expected, for this was Tankard and the same producer only one year later. And that's right. ALIEN itself strikes first with more punk-injected thrash metal and tons of speed. Nothing new under the sun. This song gives birth to the infamous Alien which serves as mascot for the band and has starred on another five Tankard's album covers, thanks to the arrival on an UFO three years prior, and how our beloved Gerre took the alien he found inside under his wing, only to regret it soon after.

Nosey! He snoops around my private stuff. Porno! And sold my stack of magazines.


666 PACKS is slower (but fast anyway) and another irreverent story is told, about how they made a deal with the devil, so he could help them sell records. And they had to sell satanic merchandising and do all kinds of atrocities on stage in return. There's even the I´m your Judas Priest line, but I don't know if that's some kind of nod to the legenday english band. The title's play on words needs little explanation.

Satan! To Antichrist we pray. Evil! To hit the charts one day.


LIVE TO DIVE is Tankard at full throttle again, with all its consequences. I guess the title is another kind of pun combining the sentence live to die (the individual portrayed in the lyrics seems to be a kamikaze) with the word dive, which (among other things) refers to the act of throwing oneself from the stage in order to be collected by the crowd, as told at the beginning of the song.

Climb on the boxes. Live to dive! Leap into masses of sweat, beer and noise.


REMEDY is a cover of the australian veterans ROSE TATTOO. And that's pretty much it. That band is similar to AC/DC, but only heavier and much less famous. The song pays tribute to rock & roll and Tankard keep its spirit intact but with their usual thrash-punk touch.

It's gonna save your head, gonna save you soul.


A new version of their very famous franchise song (EMPTY) TANKARD seals the deal. I don't know why they chose to re-record this song only three years after Zombie Attack, but this version stands toe-to-toe with the original one, being more frantic and thrashing, if possible, more in line with what was already shown on Chemical Invasion and The Morning After.

Frankfurt's thrashers will rule tonight, they're well known for their bloody fight.



The cover is another SEBASTIAN KRÜGER drawing, which shows the infamous Alien, beer in hand (its tag shows de mad scientist who already was on Chemical Invasion's front cover, and the brand of the beer is no other than SPACE BEER), flying through the outer space while riding on an open fridge full of beer bottles.


This EP was also recorded in MUSICLAB studios in Berlin, in August 1988 and January 1989, and was again mixed by Tankard and Harris Johns. Except Remedy, all the music was written by Tankard. It saw the light of day in February 1989.


I guess there may be some people who dislike the production of these records, especially taking today's modern productions of this kind of music as template. Others will say this music is underproduced, but means and recording techniques have changed. This was the late eighties and in my opinion there is not much thinking about it to do, and there is no point in comparing. This was very likely to be the best sound Tankard could ever have back in the day, something I have no problems with. Quite the opposite.


Regarding this, Tankard released in 2007 their compilation album BEST CASE SCENARIO (25 YEARS IN BEERS), on which they re-recorded some of their most well-known songs from their time with Noise, with the then-current line-up (which also happens to be the current line-up) and a more up-to-date kind of sound. But despite being a great album (and there are albums of the kind from other bands which I actually prefer rather than the original music), in this case I stick with the old songs. And besides, if we want to listen to a more modern Tankard, we have their current albums, don't we?



See ya!



FUN

THE MORNING AFTER

HELP YOURSELF

MON CHERI

LIVE TO DIVE


Comentarios