Lost Girls - 2019 / BAT FOR LASHES

Poco tiene que ver la siguiente artista con el contenido habitual del blog, pero da igual, no todo va a ser apedrear gatos y empujar ancianas por la calle, no? Además, ya he comentado cosas de AGNES OBEL y LOREENA MCKENNITT, cuyo trabajo no tiene nada que ver con lo que suelo escuchar y aún así puede que sean mis dos mujeres preferidas de todo el planeta música. De hecho, una canción de la primera da nombre al blog, nada menos. Así que voy a dedicarle un rato (seguramente más corto de lo habitual, ya que no sé muy bien cómo comentar este tipo de música) a BAT FOR LASHES, el alter ego musical de la genial NATASHA KHAN.






Natasha es una cantante inglesa de ascendencia pakistaní (por parte de padre) nacida en Londres (veintinueve de Octubre de 1979), cuyo principal vehículo musical es Bat For Lashes. Ha hecho más cosas, al ser una artista de muchas caras (compone, produce, toca varios instrumentos, etc), siendo también parte de un proyecto llamado SEXWITCH. Pero ahora voy a hablar de su último disco de estudio, bajo el pseudónimo ya comentado, y que no es otro que LOST GIRLS, de 2019. Es el quinto en la discografía de este proyecto, aunque ha editado muchos singles, EP's y cosas varias. Los otros cuatro son FUR AND GOLD (2006), TWO SUNS (2009), THE HAUNTED MAN (2012) y THE BRIDE (2016).



Natasha, en la época de Two Suns



En directo, en la gira de The Bride



La escuché por primera vez hace ya diez años, cuando por una recomendación casual llegué al videoclip de LAURA, canción extraída de su tercer disco, y me gustó mucho. Pero sobre todo me encanta su voz, que por otro lado es igual o mejor en directo. Así que como suelo hacer en estos casos, me puse a escuchar buena parte de lo que tenía editado hasta entonces y descubrí que me molaba bastante. Lo que pasa es que, al no ser este mi estilo y no estar acostumbrado a él, siempre, en todos sus discos, hay canciones que no me dicen gran cosa o de las que directamente paso (aunque había más al principio, ya que algunas me han ido gustando). Eso sí, en todos ellos hay verdaderas maravillas, e incluso en su disco más flojo (por así decirlo, en cuanto al promedio de canciones que me gustan y que no tanto), The Bride (un disco conceptual acerca de una mujer cuyo prometido ha fallecido en un accidente de tráfico de camino a la boda), hay más de un cincuenta por ciento de canciones que me gustan mucho, y entre las cuales hay unas tres que son grandiosas.



Sonriente Natasha



Por eso me he decidido por Lost Girls, ya que es el disco más completo de ella y seguramente (por esa misma razón) el que más me guste, ya que lo antes comentado no ocurre y de las diez canciones, nueve me encantan, habiendo sólo una que no me llame mucho. Pero hay algo más acerca de este disco que me gusta, y es que parece la banda sonora de un largo día de verano de los años ochenta. Esto no es casualidad, ya que ella misma habla de la música y del cine de esa década como las mayores influencias del disco, con todos esos sintetizadores y esa sensación de ser un disco dedicado a todo eso (el propio título podría ser una variante en clave femenina de la película de vampiros de 1987 THE LOST BOYS, dirigida por JOEL SCHUMACHER).



Sleep all day. Party all night. Never grow old. Never die.
It's fun to be a vampire




Y es que todo en el disco recuerda a cintas VHS, películas como la ya mencionada o THE GOONIES (RICHARD DONNER, 1985), playas interminables y días soleados más largos aún. Parece ser que las canciones surgieron mientras Natasha trabajaba en un guion, y no en un álbum, y por eso quizás, este disco terminó siendo otra obra conceptual de aire cinemático, con temas que giran en torno a una chica llamada NIKKI PINK (personaje que fue usado por la artista para hacer cierta publicidad previa, muy del estilo de aquellas fotos de niños desaparecidos junto a un número de teléfono y que aparecían en cartones de leche, etc; este nombre creo que no aparece en ningún texto del disco, pero el papel es interpretado por Khan, como narradora y en los videoclips) y sus amigas, mientras deambulan por una especie de Los Ángeles de ficción. Tengo entendido que hay una edición especial del disco que incluye postales y más información acerca de todo lo relacionado con el tema del álbum y la chica mencionada, pero no recuerdo ahora mismo que en el CD viniese gran cosa. No lo tengo a mano en cualquier caso.



Natasha, hace algunos años



Lost Girls salió el seis de Septiembre de 2019, pero por mucho que miro no soy capaz de averiguar dónde se grabó, aunque el estudio METROPOLIS MASTERING, de Londres, parece ser el lugar en el que fue masterizado. Tampoco me queda muy claro el tema de la discográfica, ya que leo por ahí AWAL (Artists Without A Label) y también BMG. Siempre intento poner estas cosas por completar un poco la información más básica, pero no es importante. La producción es compartida entre la propia Natasha y, según canciones, CHARLES SCOTT IV, JENN DECILVEO y MNK. No tengo ni la más mínima idea acerca de quiénes son, pero los dos primeros nombres comparten también la composición de las canciones, junto a Natasha de nuevo, y tocan casi todos los instrumentos y participan de una manera u otra en cada canción (aparte, nuevamente, de lo que hace la protagonista). Hay algún músico más, además de voces de apoyo, pero son demasiados como para nombrarlos aquí y tampoco conozco a ninguno.

La portada no está a la altura del contenido del disco, en mi opinión, y en ella, una imagen un poco borrosa de la protagonista (que aparece rodeada por una serpiente blanca), aparece detrás del título del disco. La verdad es que ninguna de las portadas previas de Bat For Lashes me entusiasman, pero todas tienen su encanto (sobre todo la de Two Suns) y superan a ésta (incluso la portada tan sosa que adorna The Bride, ya que al menos llama la atención por su colorido). Creo que la imagen de la parte de atrás, con el grupo de chicas de espaldas, y levantando el puño al atardecer en el horizonte, hubiese quedado mucho mejor. De hecho, es la imagen del primer single del disco.



Lost Girls



Pero como ya he dicho, temas menores y para nada importantes al ser comparados con lo que de verdad cuenta, que es la música.

Así que vamos con las canciones.




El diez de Junio de 2019 salió KIDS IN THE DARK, el primer single del disco y de cuya portada acabo de hablar. No sé si es la canción más idónea para abrir el disco (a mí no me lo parece), dado su aire melancólico, que hace pensar que quizás hubiese estado mejor ubicada cerca del final del álbum. Por esta razón siempre tengo la sensación de que el disco no empieza de verdad hasta que termina esta canción, pero no quiero quitarle ningún mérito ya que me gusta mucho. El sintetizador del principio, que va subiendo de volumen, es completa nostalgia de los ochenta, y la ya comentada voz de Natasha, hablando sobre una pareja (quizás del pasado), no es más que un pequeño ejemplo de lo que está por venir y de lo que ella puede transmitir con tan poco esfuerzo, ya que algo tan difícil como cantar parece poca cosa cuando es ella la que lo hace.

He leído que la canción fue en un principio escrita para la serie CASTLE ROCK, basada en historias de STEPHEN KING (lo cual contradice un poco, o se desvía, de la idea inicial de un guión cinematográfico), pero que Natasha y Charles Scott IV se llevaron tan bien que decidieron seguir trabajando y hacer un disco juntos. Y la propia Natasha dirigió el clip de la canción.

It's been such a dark night. Boy, I know you've been grieving.



THE HUNGER fue el tercer adelanto previo a la salida del disco y, con prácticamente cinco minutos de duración, es la canción más larga de lo que es un disco bastante breve. También es una de las tres o cuatro mejores canciones de todo el álbum y, como ya he dicho antes, el momento en el que me da la sensación de que todo parece arrancar. Un poco de percusión y un (creo) órgano, acompañan a la prodigiosa voz de Natasha Khan, hasta que la canción va cogiendo más brío, ayudada por un mayor protagonismo de la percusión y la absolutamente brillante voz de apoyo. El estribillo (I want to fly, you know how I like it) es espectacular. Incluso las guitarras van teniendo algo de presencia hacia el final de una canción que yo creo que habla del deseo de una pareja.

Natasha vuelve a rodar el vídeo, donde ella (Nikki) parece llevar a cabo una especie de aquelarre con sus amigas, las Chicas Perdidas.

Cause it's our blood, and it fills up the sky.



La marchosa FEEL FOR YOU no es una canción instrumental, pero como si lo fuera, dada su escasísima letra y lo poco que aparece la voz. No está entre lo mejor del disco pero me hace mucha gracia, con su aire bailable y ese montón de guiños a la década ya nombrada. Poco más puedo decir sobre ella, aparte de que fue el segundo single de Lost Girls.

I love ya, I feel for you.



La voz es lo primero que irrumpe al comienzo de DESERT MAN, otra de las grandes canciones del disco. Al igual que en The Hunger, el estribillo y la aportación de la voz de apoyo son lo mejor del asunto. No sé interpretar la letra pero la canción es una maravilla. En algunas ediciones del disco, o incluso como disco aparte en según qué comercios on line, venía como extra una versión de Desert Man sólo con voz y piano, absolutamente recomendable también.

You take me to that nowhere land, pull me in with both your hands.



Según Wikipedia, JASMINE fue el cuarto y último adelanto del disco. A estas alturas no entiendo muy bien a qué se refieren con esto, porque citan estas canciones como singles pero luego no aparecen en la discografía de la artista ni en otras webs. En este sentido sólo he visto como tales a Kids In The Dark y The Hunger, pero bueno, ahí lo dejo.

En esta canción Natasha deja de cantar la letra (excepto el estribillo) para simplemente narrarla, y la música en sí es otra muestra de nostalgia, con todos esos efectos y sintetizadores. Y como es habitual en casi todas las canciones del disco, en un suspiro ya se ha terminado. Jasmine, en este caso, parece ser una mujer fatal, en relación, dicho nombre (quizás), con el olor a jazmín de Los Ángeles.

No girl will ever cure your nighttime ills like Jasmine does.



A continuación llega VAMPIRES (el tema de los vampiros parece estar presente en la historia de la que trata el disco, y ella aparece con colmillos, sin ir más lejos, en el videoclip de Kids In The Dark, lo que refuerza lo ya comentado sobre la película Lost Boys), la que para mí es la canción más especial del disco y diría que incluso la mejor, si no fuese porque es una canción instrumental (creo que la primera en la discografía de Bat For Lashes) y falta la impecable voz de Natasha. Dado que el factor nostalgia de los ochenta se da por hecho, sólo decir que este tema te recuerda a decenas de pelis y a ninguna a la vez, por poner un ejemplo. Estoy seguro de que a cualquiera que haya vivido la década comentada con cierta consciencia esta canción le puede traer muchos recuerdos de entonces, aunque no sepa identificarlos.

La canción vuelve a tener algo más de protagonismo de las guitarras y, como novedad, aparece el saxofón de un tal ALEX WHITE, del grupo FAT WHITE FAMILY, que aporta un factor retro muy llamativo. Una maravilla.



Nikki y las chicas perdidas. Vampiras




Tal y como dice la letra de SO GOOD, el tema en sí y sobre todo la misteriosa voz de Natasha durante las estrofas, a lo femme fatale, son una adicción contra las que no se puede hacer nada. La típica canción que hace un tiempo jamás hubiese imaginado que me iba a gustar y que por suerte lo hace, y con creces.
Es bastante movida y alegre, y trata sobre un chico que es objeto de deseo de la narradora, aunque como dije antes, parece haber un aire vampírico y poco aconsejable también.

He holds my hand and when he takes the bite, out of my confidence and dims my light.



SAFE TONIGHT es la única canción del disco de la que paso. No es que me disguste, pero me suena un poco aburrida, como si la autora, siendo consciente de que el disco era demasiado corto, hubiese decidido meter con calzador una canción que no está a la altura del resto. Además es de las pocas que llegan a los cuatro minutos de duración. Pero bueno, es una opinión personal, claro está, y la canción no está del todo mal, siendo mejor que muchas de las otras canciones suyas que no me interesan en otros discos. Lo mejor, cómo no, la voz de la protagonista, que parece sentirse mejor al saber que la persona a la que canta (el tipo de la canción anterior quizás?) está a salvo.

I thought that I was broken until you said you're safe tonight.



El disco entra en su recta final con dos canciones que suenan a despedida, como si la película estuviese terminando. La primera es PEACH SKY, que parece referirse a los atardeceres color melocotón de LA, mientras la protagonista sabe que lo que sea que tiene con aquel a quien canta no puede ser, y por eso quiere que la despedida sea muy larga. Lo curioso es que, entre todos los elementos habituales, hay una parte en la que Natasha canta algunas frases al revés, habiendo sido su voz grabada de esa forma (?).

Oh, you and I know. I know it ain't right, so I want a long goodnight.



MOUNTAINS cierra el disco y su letra va en la misma línea de la canción anterior. Es una canción lenta con un cierto aire lento y melancólico, pero supongo que también optimista (Can we make it right, like it was at the start?), y se basa en un simple teclado (hasta que empieza algo de percusión). No es lo mejor del disco pero me gusta y funciona como final de la película, como si de unos créditos finales se tratase.

Sing to me in the dark.




Nikki Pink





A día de hoy, no sé si Natasha está trabajando en nuevas cosas, ya que ha sido madre hace un par de años, pero supongo que sí, dado que se deja escuchar bastante a menudo. En 2021 editó un disco en directo (creo que sólo en formato MP3) que grabó en casa sólo con su voz y un piano. Pero en relación con Lost Girls, comentar que a principios de 2020 sacó un EP en directo llamado THE BOYS OF SUMMER, y quiero hablar de él, al menos brevemente, porque además de incluir tres temas en directo (se incluyen Desert Man y The Hunger) de su repertorio, el disco abre con una versión en directo de dicha famosa canción de DON HENLEY (miembro de un grupo semidesconocido llamado EAGLES, que tuvieron cierta repercusión, aunque muy poca, con una canción llamada HOTEL CALIFORNIA, editada en 1977 y que apenas sonó en la radio) que abría su segundo disco en solitario, BUILDING THE PERFECT BEAST (1984), y TODO en ella tiene que ver con Lost Girls y su concepto. Primero, la genial canción original, completamente en la onda (aunque sólo sea en espíritu, y no hay más que echar un vistazo al videoclip) del disco de Natasha, pasando por la bonita y más íntima versión de la misma (emocionante el aplauso del público al reconocer la canción al principio y tras la primera estrofa), y terminando por la portada del EP, que hubiese sido perfecta para el propio disco. Un movimiento muy inteligente de la artista y supongo que totalmente consciente.



The Boys Of Summer



La canción (sólo ella con un teclado y poco más), en manos de Natasha y su inigualable voz, entra en otra dimensión, y la pongo aquí porque es como una continuación lógica de la historia del disco (o un capítulo más), y porque me da la gana. Así de gamberro soy.














Dejo también este vídeo, para aquel que quiera subir nota (no está subtitulado), en el que Natasha habla acerca del disco, la inspiración extraída de los ochenta y varias cosas más. Es un poco largo pero en lo que a mí respecta, esta señora podría leerme un libro de recetas para microondas y me quedaría escuchando con toda atención. Su voz destaca aunque no cante.



Qué va a ser lo próximo?




Y aprovecho para dedicar esta entrada a mi amigo CARLOS AGUIRRE, que también es un tipo polifacético, ya que sé que le gusta Bat For Lashes (de hecho no sé si fue él quien me dio a conocer a esta artista) y hemos comentado alguna vez lo redondo que quedó este disco.





Hasta el próximo artículo!




*Antes de terminar esta entrada me llega un correo de Bat For Lashes, de esos en plan boletín informativo. En él Natasha anuncia que va a participar en un festival en Londres el próximo verano (CHRISTINE AND THE QUEENS MELTDOWN). Dice que hace poco que ha vuelto a Londres con su hija, tras haber estado viviendo en Los Ángeles durante seis años (supongo que la niña nacería allí), y que si bien echa de menos el sol, mola estar de vuelta en Inglaterra y poder tocar para los suyos, especialmente canciones de este disco, ya que debido a la pandemia no le dio tiempo a hacer muchos conciertos, además de ir mostrando cosas nuevas.





ENGLISH




Little or nothing has the next artist to do with the usual contents of this blog, but who cares, not everything in life is about shoving old ladies in the street or stoning stray cats, is it? And besides, I have already posted here reviews of albums by AGNES OBEL and LOREENA MCKENNITT, whose work isn't in line with what I use to listen to and that does not prevent them from being my two favourite ladies in all music. In fact, a song by the former gives name to this blog, no less. That's why I'm going to devote some time (less time, most likely, because I'm not quite sure how to talk about this kind of music) to BAT FOR LASHES, NATASHA KHAN's musical alter ego.

Natasha is a London-born (29-10-1979) english singer of pakistani ancestry (from her father's side), whose main music project is Bat For Lashes. She's done more, because she's a woman of many talents (songwriter, producer, multiinstrumentalist, etc), also taking part in a project called SEXWITCH. But I'll talk about Bat For Lashes' last studio album, which is no other than LOST GIRLS, from 2019. It's the fifth of its discography, although she's released many singles, EP's, etc, under this pseudonym. The previous four are FUR AND GOLD (2006), TWO SUNS (2009), THE HAUNTED MAN (2012) and THE BRIDE (2016).

I first listened to her work almost ten years ago, when, by chance, I saw LAURA's videoclip, which is a song off her third album, and I liked it a lot. But is her voice (which is as good or even better on a live setting) what I like the most, and, as I usually do, I began listening to most of her body of work until that moment, and I surprised myself enjoying it. The only problem is that, not being this style my musical meat and potatoes, and not being used to it, there are always songs on every album I just skip (although there were more at first, because some of them have grown on me with time). But one thing's certain. On every album of hers there are true musical gems, and even on her weakest one (let's say the one which averages less songs that I like), The Bride (a concept album about a woman whose fiance dies in a car crash on his way to the wedding), I enjoy more than half of the songs, among which, there are at least three true gems.

That's why I've chosen Lost Girls, because it is her best-rounded album and, very likely (because of the same reason), her best, given that what I've just said about her previous albums does not happen here, and out of the ten songs, there's only one I do not pay very much attention to. And there's something else about this album which is thorougly remarkable, and that is that it listens like the soundtrack to a long, sunny, summer day from back in the eighties. This is no coincidence, for Natasha herself points out the music and the movies from that period as major influences on the record, with all those synths and the feeling that it's an album which pays homage to that decade (the name itself could be a female version of the vampires movie from 1987 THE LOST BOYS, directed by JOEL SCHUMACHER).

Everything on the record reminds of VHS tapes, movies such as the previous one or THE GOONIES (RICHARD DONNER, 1985), neverending beaches and even longer sunny days. Apparently, the songs arised while Natasha was working on a script of her own, instead of an album, and maybe because of that the album ended up being a concept one with a cinematic feeling to it, with songs dealing about one girl called NIKKI PINK (this character was used by the artist in a pre-album advertising campaign, very much in vein of those pictures of missing children, with a phone number,  attached to milk cartons, etc; I don't think this name is on any of the lyrics, but the role is portrayed by Natasha as the singer-narrator, and in the videos) and her lady-friends, while they wander around some kind of make believe LA. I know there's a special edition of the album which digs deeper into all this, with postcards and much more info about the subject the album deals with, and this lady, but right now I don't recall the CD coming with a lot of info about it. I don't have it at hand, anyway.


Lost Girls was released on September the sixth, 2019, but no matter how much researching I do, I don't know where it was recorded, although METROPOLIS MASTERING studios, in London, seems to be the place where it was mastered. Not sure about the record label either, because I read AWAL (Artists Without A Label) some places, and also BMG. I always try to add this kind of basic info for thoroughness sake, but is not what I care about the most. Production duties are handled by Natasha and, depending on which songs, CHARLES SCOTT IVJENN DECILVEO and MNK. I don't have the slightest clue about who they are, but the first two also do some songwriting, together with Natasha Khan again, and they play almost everything, taking part in every song, one way or another (adding to what Natasha does). There are some more musicians and some backing singers as well, but they are too many to be mentioned, and I don't know them either.

The cover does not match the greatness of its content, in my opinion, and it shows a little bit blurred picture of Natasha (who is embraced by a white snake) behind the album's title, Truth is, I don't think the album covers are the best thing about Bat For Lashes, although all of them share a certain charm (Two Suns' above all) and are cooler than this one (even the dull image adorning The Bride's cover is remarkable for its colouring). I think that the picture on the back cover, with the gang of ladies on their backs and raising their fists to the sunset on the horizon would have been much better. It is, in fact, the front cover of the first single.

Lesser issues, anyway, and insignificant when compared to the music, which is what really matters.

Let's see what's inside.




On the tenth of June KIDS IN THE DARK was released as the first single (I've just mentioned its cover). I don't think this is the most suitable kind of song to open the album, given its melancholic flair, which makes you think that perhaps it would have been better placed closer to the end. That's why I always have the feeling that the album doesn't really start until this opening track is over, but apart from that, nothing to detract from it, because I really like it. The synth the track begins with, which increases its volume, is pure eighties throwback, and Natasha's already documented vocals, talking about a lover (from the past, maybe), is just a little sample of what's to come and what she can convey with so little effort, because something as difficult as singing is, seems effortless when she does it.

I've read this song was originally written for the CASTLE ROCK TV show, based on stories by STEPHEN KING (which conflicts with, or at least diverts a little from, the previous idea of a movie script), but Natasha and Charles Scott IV got along so well that they chose to keep the work up and make an album together. Natasha herself directed the music video.

It's been such a dark night. Boy, I know you've been grieving.



THE HUNGER was the album's third advance previous to its release and is the longest song on it (not a very long album, mind you), clocking in at almost five minutes. It's also one of the three or four best songs and the moment when I think the album truly starts. Some percussion and an organ (if I'm not mistaken) go together with Natasha's monumental voice, until the song takes full flight, helped by a more prominent percussion and the brilliant backing vocals. The refrain (I want to fly, you know how I like it) is simply spectacular. Even some guitars take the spotlight reaching the end of a track which I believe is about one couple's desire.

Natasha directs the video, once again, where she (Nikki) seems to conduct a seance or something similar with her friends, the Lost Girls.

Cause it's our blood, and it fills up the sky.



The lively FEEL FOR YOU is not an instrumental track, but almost, given its scarce text and what little Natasha's vocals show up. Not among the best songs, but I like it though, with its danceable demeanour and all those nods to the eighties. And little else to be said about it, apart from being the album's second single.

I love ya, I feel for you.



The vocals are the first thing to be listened to at the beginning of DESERT MAN, another one of the best songs on the album. Just like The Hunger, the refrain and the backing vocals are the best thing here. I don't understand what the lyrics mean, but the song is wonderful. In some editions of the album, or even as a bonus disc (depending on some on line retailers), a bonus track is included, which is no other than a piano version (also vocals) of this song. Highly advisable too.

You take me to that nowhere land, pull me in with both your hands.



According to Wikipedia, JASMINE was the fourth and last preview of the album. At this point I don't get what they mean with this, for these songs are quoted as singles when they don't appear as such in the artist's discography or on some other websites. Concerning this matter, I've only seen Kids In The Dark and The Hunger as singles. This info just goes to whom it may interest.

Natasha doesn't sing on this song (barring the refrain) and she just narrates it, and the music is another nostalgia fest, with all those synths and effects. As it usually happens with all the songs on the album, this is a blink and you miss it affair. It's gone before you notice. Jasmine seems to be some kind of femme fatale. And there's also (maybe) the connection of that name with LA's smell of jasmine.

No girl will ever cure your nighttime ills like Jasmine does.



Next is VAMPIRES (this vampire thing seems to be all over the album's plot, and as a matter of fact, she's wearing fangs in the Kids In The Dark music video, which reinforces what I said about Lost Boys), which I believe to be the most special track on the album and I'd dare say its best, wasn't it because it is an instrumental song (the first in the entire Bat For Lashes discography, I think) and Natasha's flawless singing is missing. Given the nostalgia for the eighties is taken for granted, I just have to say this track could remind you of many different films and at the same time, of none in particular, to say something. I'm pretty sure that anybody who has lived through the eighties with a certain degree of awareness can bring many memories back, even if they can't be identified, because of this song.

It features a bigger prominence of guitar work and, as a novelty, the sax played by one ALEX WHITE, from the band called FAT WHITE FAMILY, which provides a very remarkable retro flavour. Wonderful.



As the lyrics to SO GOOD say, the song itself and Natasha's mysterious voice during the verses (very femme fatale-like) are an addiction that cannot be fought. This is the kind of song I'd never imagined myself enjoying some time ago, but I'm glad I do, and then some.
It's lively and joyful and is about some boy who is desired by the narrator, although there also seems to be an unwise, vampire thing going on, as I've mentioned before.

He holds my hand and when he takes the bite, out of my confidence and dims my light.



SAFE TONIGHT is the only song on the album that I feel the need to skip. Not that I dislike it, mind you, but it sounds a tad boring, as if the artist, aware of the fact that the album is not very long, would have felt the need to shoehorn another song into the album, and this song would end up being filler. And is one of the few which reaches the four minutes mark. But this is just a personal opinion, of course, and is not that bad, being better that many of the songs which I deem as filler on the other albums. The best thing (surprise) is Natasha's vocals, when singing that she feels better because the person she sings to (maybe the one from the previous song?) is safe.

I thought that I was broken until you said you're safe tonight.



Lost Girls begins its final stretch with two songs which sound like a farewell, as if the movie was about to reach its end. The first one is PEACH SKY, which seems to allude to LA's peachy sunsets, while the main character knows that whatever there is between her and the person she is singing to cannot be, and that's why she wishes a very long goodbye. The funny thing about this song is that, among all the usual aspects of the record, there is a section in which Natasha's voice has been recorded backwards and she seems to sing back to front (?).

Oh, you and I know. I know it ain't right, so I want a long goodnight.



MOUNTAINS is the closing number and is about the same subject as Peach Sky. This is a slow and melancholic song, but I like to think that also optimistic (Can we make it right, like it was at the start?), and it is based on a simple keyboard line (before some percussion starts). Not the best song but I like it, and it works as if it was the music in the end credits of the movie.

Sing to me in the dark.





I don't know whether Natasha is working on new stuff at the moment or not, because she's become a parent like two years ago, but I guess she is, because I think she's of the workaholic type. She released a live album in 2021 (only on MP3, I think), recorded at home only with her voice and a piano. But concerning Lost Girls, I'd like to say that earlier in 2020 she released a live EP called THE BOYS OF SUMMER, and I want to talk briefly about it because, besides including three live tracks (Desert Man and The hunger among them) taken from her repertoire, the album opens with a live cover of said famed song by DON HENLEY (member of a virtually unknown band named EAGLES, which had some impact, although little, with the song HOTEL CALIFORNIA, released in 1977, which barely had any airplay), which opened his second album as a solo artist, BUILDING THE PERFECT BEAST (1984), and EVERYTHING about it is in line with Lost Girls and its concept. Firstly, the great original song, completely in the same vein (at least in spirit, and you just have to take a look at the music video) of Natasha's album, going through this beautiful and more intimate cover (the ovations she gets when the crowds recognizes the song, and after the first verse, are moving), and finishing with the EP front cover, which would have fit the album just fine. A very smart move by Natasha, and I guess a totally conscious one.

This song (only her, the keyboards and little else) reaches a new dimension in her hands, and I'll leave the link to it here because it feels like the natural progression (or maybe another chapter of it) of the album's plot. And because I want to. I'm a bad boy.














I'm going to leave this video too, for those who want to increase their marks, in which she talks about the album, the inspiration behind it and more. It's a tad long but, as far as I am concerned, this lady could read a recipe book for microwave to me and I'd just gladly sit to listen to her. Her voice stands out even though she's not singing.

And I also want to seize this opportunity to dedicate this entry to my friend CARLOS AGUIRRE, who is also a man of many talents, because I know he digs Bat For Lashes (he might even be the one who made me know her) and we have discussed some time how good this album is.





Until the next one!




*Before I finish this writing I'm sent a newsletter from Bat For Lashes, in which Natasha announces she's taking part in a London festival next June, the 15th (CHRISTINE AND THE QUEENS MELTDOWN). She also says it hasn't been long since she came back from LA with her daughter, after having been living over there during the last six years (I guess her daughter was born in LA) and that, as much as she misses the sunshine, is nice to be back in Blighty and play for her home crowd, specially songs form Lost Girls, which couldn't be played live for long due to the pandemic, besides playing new stuff.

Comentarios