FULL METAL HOLIDAY 2024 / 20-10-2024
Quinta edición del festival (sin contar los años de la pandemia) y tercera vez consecutiva que aparezco por allí, aunque sólo fuese (una vez más) por un día. Todo ha sido más atropellado este año, con cambios de planes y día casi a última hora.
Varios días después de haber estado allí, aún no sé qué grupos habrá en la próxima edición, pero cuando hice la anterior crónica sí sabía que este año estarían ACCEPT, PRIMAL FEAR, LEGION OF THE DAMNED, ALESTORM, UGLY KID JOE y LOST SOCIETY como nombres, a priori, más llamativos.
Estoy seguro de que los conciertos de los escoceses Alestorm son muy entretenidos, pero no he escuchado al grupo y su estilo no me llama mucho la atención, por lo que estamos hablando de una actuación que me daba igual perderme. Tampoco he escuchado a Lost Society (Suecia), pero podrían haberme gustado de no haber cambiado de estilo y haber seguido siendo un grupo de thrash metal, así que más de lo mismo: si los veo bien, aunque prefiero ver a otros, y si no, perfecto.
En cuanto a los americanos Ugly Kid Joe, que lo petaron a principios de los noventa con un par de canciones muy famosas, para desaparecer (o esa es mi sensación) muy poco después, interés nulo, la verdad. Ni siquiera estaba seguro de que aún existiesen o hubiesen vuelto a reagruparse, y además acabaron cayéndose del cartel. De Primal Fear (Alemania) sí tengo algún disco, y a pesar de no seguirlos y de no conocer la música que hacen desde hace casi un par de décadas, no me importaría nada verlos. Sé que lo voy a pasar bien e iría, aún con todo lo anterior, a un concierto suyo que tuviera lugar cerca. No es lo que más me llama la atención, pero bien.
Pero para colmo, Primal Fear también se cayeron, siendo sustituidos, ya en Septiembre, por los también germanos IRON SAVIOR, lo que me dejaba peor cuerpo aún ya que, a pesar de saber quiénes son, no he escuchado absolutamente nada de ellos (quitando una canción que compartieron hace mucho con GAMMA RAY) y no son un grupo que me interese. De nuevo, no me hubiese importado verlos, como algo más que secundario (con todo el respeto), pero preferiría ver a Primal Fear.
Todo esto despejaba el panorama bastante, en cuanto a mis propias expectativas, quedando el obvio reclamo principal de este año, Accept (Alemania, otra vez) como una de las dos mejores bazas. Pero contaba con no verlos, ya que suponía que tocarían el domingo, cuando yo ya no estoy. Esto me daba bastante rabia pero al menos ya los había visto antes. De esta manera, la apisonadora thrash/death holandesa, Legion Of The Damned, quedaba como principal atractivo en lo que a mí respecta.
El cartel se había quedado un poco flojo este año, teniendo en cuenta el más que probable programa (Accept el domingo y Iron Savior, casi seguro el sábado) y en comparación con cómo había resultado el sábado de las dos ediciones previas. Así que objetivo era al menos poder ver a los holandeses y, a ser posible, que el resto de grupos del sábado no desentonasen mucho.
Antes de saber cómo sería el programa definitivo, circunstancias personales me hicieron dar por hecho que este año no iba a poder ir.
Poco después supe, por curiosidad, que el sábado tendría como principal reclamo a Iron Savior, como era de esperar, y que Legion Of The Damned no iban a tocar ese día. El otro grupo más llamativo de ese sábado iba a ser el grupo americano, enteramente femenino, de homenaje a IRON MAIDEN, THE IRON MAIDENS. Ningún problema con esto, la verdad, ya que he visto vídeos de ellas (ahí tocaba NITA STRAUSS, la actual guitarrista de ALICE COOPER), lo hacen bien y te conoces las canciones, pero aún así ese grupo, Iron Savior, FLOR DE ROCKA (españoles, con canciones en español, pero ni idea al respecto) y THE NIGHT ETERNAL (grupo alemán de heavy metal clásico que seguramente estuviese bien, pero de los que tampoco conozco nada) dejaban el cartel del penúltimo día bastante flojo, en mi opinión. Pensé que era un pequeño consuelo, al menos, ya que como no podía ir este año, tampoco me iba a perder demasiado. Ir al hotel, pasar el día y vivir todo ese ambiente, etc, siempre está bien, pero lo principal sigue siendo la música, y gastarte el dinero con cierta reticencia, sabiendo que lo que vas a ver y escuchar es algo por lo que no pagarías de ser distinta la ocasión, no me hacía mucha gracia. Hasta pensé que, de haber podido ir, le hubiese propuesto a mi pareja pedir permiso en nuestros trabajos para tener el lunes libre y así poder estar allí el domingo, ya que no sólo iban a tocar Accept, sino que Legion Of The Damned habían sido colocados también ese día.
Pero hubo un cambio de bastante última hora, en cuanto a lo laboral, y pensé que, dada la situación, iba a ser una pena dejar pasar la oportunidad. Así que moví mis hilos, igual que los dos años anteriores y, primero con un pase de día, pero al final con habitación en el propio festival, conseguimos asistir el domingo.
Parte posterior del hotel, algo más alejada de la zona de conciertos |
El cartel de aquel día quedó completado por otro grupo español, de la propia isla, HYDE XXI, también desconocidos para mí, y por los suecos METALITE, que más de lo mismo.
Esta vez me puedo ahorrar todo lo relativo a las instalaciones del hotel, el acantilado, la cala, la edad del público asistente y cómo se manejan los alemanes (inmensa y casi total mayoría, por supuesto) con la comida y la bebida, ya que todo eso lo comenté el año pasado. Sí que tengo que decir que, al ser el último día del festival y el más importante, había muchos más españoles que los dos años anteriores. Por lo visto debe ser algo más o menos normal, según supimos por parte de la organización, ya que la gente tiene mucho interés en asistir los domingos, con bastantes peticiones desde la propia isla.
Carretera desde Palma y antes de las doce estábamos allí (unos cincuenta minutos de coche, esta vez sin equivocaciones). Como novedad, nada más hacer el check in y dejar las cosas en la habitación (a la que apenas volveríamos hasta la hora de dormir), pudimos ver (desde bastante lejos, ya que había mucha gente) el show que se monta siempre el domingo en homenaje al staff del hotel (siempre más que amable y en unas condiciones bastante estresantes). Suben a todos al escenario, se les da las gracias, se gritan cuatro cosas y casi todos a la piscina, ya que esto último no es obligatorio. Y vuelta al trabajo, ya que aún queda todo un día de festival y todos los que vengan después hasta que el IBEROSTAR WAVES CALA BARCA esté listo para dar por terminada su temporada.
Los apartamentos por fuera |
Después de eso, y como apenas había pasado el mediodía y aún no había conciertos a la vista, visita a los puestos de cerveza, a las piscinas, al acantilado y a la cala, donde en el chiringuito de la playa el combo español habitual ya mencionado el año pasado, ALIEN ROCKIN' EXPLOSION, entretenía a la pequeña concurrencia con algunas canciones acústicas y un taller para hacer percusión con cucharas (?). Por mi parte, me acerqué a la orilla para bañarme (no lo he mencionado pero, a pesar de que este año el festival ha sido una semana más tarde, el día era absolutamente grandioso, aunque sí que se notaba algo más de fresco y el agua más fría que los dos años pasados), pero nada más meterme al agua me di cuenta de que había algunas medusas muy pequeñas y me salí a todo correr.
Increíble vista desde el acantilado en un nuevo día de verano en Otoño |
Día de absoluta gloria en el sudeste de Mallorca |
Luego un rato de terraza con aperitivo y, poco después, al restaurante a comer. Empieza la insana y habitual costumbre de comer sin parar. Lo bueno es que no es por vicio, ya que entre la cerveza, la piscina y andar todo el rato (sin contar el movimiento en los conciertos), te cansas y te metes en una espiral de ganas de comer casi continuas. Me sorprendió ver al final del día cómo la aplicación del móvil que cuenta los pasos, etc, que das a diario, señalaba que había recorrido más de trece kilómetros. No está mal, y más teniendo en cuenta que no llevé el móvil encima durante bastante tiempo.
Al salir del buffet me di cuenta de que el primer concierto ya había empezado. Había olvidado que este año empezaban un poco antes. No tenía especial interés en ver a Hyde XXI, pero una vez que estoy en el festival quiero ver todos los conciertos, así que me acerqué. Me alegré de verlos el rato que me dio tiempo, que fue la mayor parte del show, porque su metal progresivo (supongo que esto es para seguidores de DREAM THEATER y cosas por el estilo) cantado en español me pareció más entretenido de lo que pensaba. Eso sí, me entró un cierto agobio al ver a los cuatro músicos vestidos de riguroso negro bajo un sol y un calor aún bastante serios a esa hora. Me sorprendió ver que uno de los miembros del grupo es el gran batería local (creo) TOMEU CRESPÍ, al que ya había visto en directo alguna que otra vez porque también toca con GOLGOTHA. Por eso supongo que ha de ser el único músico que ha tocado hasta ahora en dos ediciones seguidas del festival, ya que Golgotha estuvieron el año pasado.
El primer concierto acaba de empezar |
No me quedé con los nombres de las canciones, pero sí recuerdo que presentaron una llamada CADENAS, de su más reciente disco INMORTHIA, que ha salido este mismo año. Lo pasé bien, a pesar de no ser lo mío, y me parecieron unos tipos muy majetes y humildes, impresión basada en lo que ya conocía de Tomeu y aumentada gracias al par de minutos que pasé hablando tras el concierto con el guitarrista y cantante, DAVID ARBONA, a quien me acerqué para darle la enhorabuena y todo eso, y que me pareció muy simpático, molestándose en explicarme de qué va el concepto del grupo, que si entendí bien va más allá de la propia música para ser algo más audiovisual en lo que son sus conciertos habituales. Además, antes de bajarse del escenario repartieron algunas copias de su último disco, el ya mencionado Inmorthia, y tuve la suerte de conseguir una.
Hyde XXI, a pleno sol |
Se trata de un grupo de power metal bastante melódico y con chica al frente, algo que parece estar muy de actualidad últimamente en Europa, y echando un vistazo a las portadas de sus tres últimos discos parece ser que dicha chica, ERICA OHLSSON, no sólo es el principal reclamo de esta formación, si no poco menos que su razón de ser, a pesar de que ni siquiera es quien cantó en el primer disco del grupo (tienen cuatro). Como ya dije, no los conocía, pero al enterarme de que iba a verlos ese domingo le eché un vistazo previo a un par de vídeos y lo siento mucho, el estilo del grupo no sólo está muy alejado de lo que más me gusta, si no que además me pareció música muy sosa. Supongo que lo de power metal abarca muchos conceptos, pero en lo que a mí respecta, si grupos como BLIND GUARDIAN, GAMMA RAY, RUNNING WILD o ICED EARTH son, en mayor o menor medida, asociados (habitualmente o de paso) con algo así, desde luego Metalite no son, ni por asomo, lo mismo. Estamos hablando de un grupo con un sonido muy comercial y muy basado en teclados, sintetizadores, coros y en la voz de Ohlsson, dejando en muy segundo plano el lado más crudo del heavy metal. Curiosamente, y a pesar de eso, el quinteto no incluía ningún teclista o cantante adicional. Todo eso se escuchó pregrabado.
El ambiente iba mejorando |
Metalite |
Pero ya se sabe, la música en directo siempre entra mejor, y además el ambiente acompañaba, por lo que también resultó un concierto mejor de lo esperado. Y puedo afirmar que a la gente le encantó. Erica estuvo muy activa, y junto a ella, sobre todo, uno de los guitarristas, EDWIN PREMBERG, y el simpático bajista (al que creo que escuché decir que era de origen portugués) ROBERT MAJD, ambos miembros fundadores, por lo que veo, junto a los otros dos restantes.
Al igual que en el concierto previo, no me quedé con el nombre de los temas, según los presentaban, pero sí que recuerdo que tocaron la muy pegadiza WE BRING YOU THE STARS, una de las canciones que sí había escuchado unos días antes. Poco más puedo decir, aparte de alabar también el buen rollo posterior de todos ellos a la hora de hacerse fotos, etc, con la gente, algo que, por otro lado, se presupone en un evento como éste. En todo caso, muy bien por ellos, pues pasaron un buen rato a pie de escenario atendiendo a la gente. Al día siguiente estaban todos desayunando en una mesa muy cercana a la nuestra, y me hizo gracia darme cuenta de una cosa: Metalite basan, como ya he comentado, buena parte de su potencial en la imagen de Ohlsson, una mujer de evidente atractivo físico, pero es curioso como esta chica, alejada al día siguiente del maquillaje, el cuero ajustado y las cadenas, parecía mucho más normal de lo que uno hubiese pensado el día anterior, y a la vez bastante más joven.
Los suecos dieron un concierto muy entretenido |
A todo esto, no recuerdo si fue después de este concierto (creo que sí), o en el descanso anterior, pero cuando subimos a beber algo nos encontramos con las dos personas que llevan el pub heavy EXCALIBUR, en Playa De Palma, un sitio al que intentamos ir en cuanto podemos. Fuimos a saludarlos y estuvimos hablando un poco con ellos. Una pena que no sé sus nombres, pero son muy simpáticos ambos y el bar está muy bien también.
Un habitual de dicho pub, y por lo visto también del festival, es DAVID KAMSTEDT, el simpático guitarrista de los mallorquines EVETH, quienes habían tocado el año anterior, siendo el primer grupo en cantar en español en este festival. También estaba por allí, ya que debe ser muy amigo de la pareja que lleva el Excalibur, y aproveché para pedirle si podíamos hacernos una foto, a lo que accedió con total amabilidad. Gran grupo y gran tipo.
Una nueva visita a la piscina, donde aproveché que todas las colchonetas estaban vacías para tumbarme panza arriba un rato y para notar que a esas horas ya se notaba el agua un poco fría, y para charlar un rato con tres chavales españoles muy majos que conocí ahí mismo.
Poco quedaba para que empezase el siguiente y muy esperado show de Legion Of The Damned (programado a las 17:30), y me pasé el tiempo restante vigilando la prueba de sonido de los músicos, ya que había visto por ahí al cantante, MAURICE SWINKLES, y si bien hasta entonces lo de las fotos me había dado igual, sí que me hacía ilusión hacerme una con él. No hace falta decir que me hubiese encantado tener una, sobre todo, con WOLF HOFFMANN y MARK TORNILLO, actuales líderes de Accept tras la salida del mítico PETER BALTES, pero daba casi por hecho que músicos de ese calibre no se pasearían por el festival de la misma manera que sí lo hacen otros (que se quedan a ver otros conciertos, etc), y no por un tema de ego, sino porque colapsarían el asunto con decenas y decenas de personas intentando sacarles una atención. Por eso, los integrantes de Legion Of The Damned, y sobre todo Swinkles, pasaban a ser mi principal objetivo en ese sentido. Así que me quedé en el lateral del escenario hasta que bajó y entonces me pude hacer una foto con él. Me llamó la atención que el tipo parecía hasta sorprendido por la petición. En cualquier caso fue más que amable y simpático también, y resulta curioso como alguien como él, un vocalista de metal extremo que resulta bastante amenazante al escucharlo, sea al fin y al cabo una persona normal y corriente, además de muy educada, alejándose así de todo lo anterior. Pude comprobar también que el cantante hablaba en alemán, no sé si por el entorno o por costumbre, ya que tengo entendido que hay mucha relación entre Holanda y Alemania en ese sentido, y más si el grupo viene de la zona de Limburgo, un sitio prácticamente fronterizo con Westfalia y muy cercano a Düsseldorf.
Legion Of The Damned a punto de empezar |
Y así llegó la hora, con los holandeses (anteriormente conocidos como OCCULT) tomando el escenario con, si recuerdo bien, SLAUGHTERING THE PIGS. El set fue algo distinto, en cuanto a orden y repertorio, de lo que había observado con respecto a los conciertos inmediatamente anteriores a éste, y hubo un par de discos, creo, de los ocho que tienen, que se quedaron sin representación, habiendo un mayor protagonismo del primero de todos, MALEVOLENT RAPTURE, y (como era de esperar) del último y bastante reciente THE POISON CHALICE, editado en 2023. En ese sentido me hubiese gustado escuchar temazos como INTO THE EYE OF THE STORM, MALEVOLENT RAPTURE, DIABOLIST, NUCLEAR TORMENT, RAVENOUS ABOMINATIONS o BLACK BANNERS IN FLAMES, pero no tengo ninguna queja, pues lo que terminó sonando compensó lo anterior más que de sobra en la hora y cuarto escasa de la que dispusieron.
Legion Of The Damned han sido tradicionalmente un cuarteto, desde sus tiempos como Occult, pero el año pasado pasaron a ser cinco al incluir en sus filas al guitarrista FABIAN VERWEIJ. Así, la alineación que se presentó en esta edición del festival fue la misma que grabó el mencionado The Poison Chalice, sólo que el guitarrista habitual durante los anteriores doce años, TWAN VAN GEEL, ha sido sustituido por otro llamado RUUD STRIJBOSCH. Este último es quien estaba en el lado del escenario en el que yo me coloqué y puedo decir que es un valor seguro para el grupo. El sonido fue brutal, como era de esperar, pero además muy nítido (curiosamente sólo eché de menos algo más de volumen en la voz de Maurice), y podías notar como el tono del hacha de Strijbosch pasaba a través de ti. Y no sólo eso, pues este tipo se mostró muy activo durante el show, haciendo participar al público y todo eso, un poco en contraste con el resto de la banda (quitando al propio Maurice), algo más comedida en ese sentido. Verweij, por su parte, hizo lo suyo sin quitarse ni un momento su chaqueta de cuero (?), aunque parecía más tímido que su colega a las seis cuerdas, y la base rítmica, formada por el batería ERIK FLEUREN (único miembro, junto al cantante, presente en todas las etapas del grupo) y el ya veterano bajista HAROLD GIELEN, simplemente destrozó todo a su paso.
La banda aprovechó alguna intro pregrabada para dar paso a las canciones propiamente dichas, y eso es lo que hicieron al empezar el show y más tarde con SERMON OF SACRILEGE, con el grupo de espaldas a la espera de que dicha intro terminase y ellos empezasen la genial PRAY & SUFFER. También fueron cayendo la titular LEGION OF THE DAMNED y DEATH'S HEAD MARCH, de su primer álbum, más la esperada representación del último, con canciones como CONTAMINATION, THE POISON CHALICE o BEHEADING OF THE GODHEAD (qué temazo señores). Aparte se escucharon otras como DOOM PRIEST o la brutal y muy esperada SON OF THE JACKAL, que cerró un show genial con mucho buen rollo entre el grupo y los cada vez más numerosos asistentes.
Al terminar, la gente demandó que los músicos se tirasen a la piscina, y eso hicieron todos. Tras eso, la típica espera en la salida lateral del escenario para hacerse fotos con los músicos, quienes, una vez más, estuvieron muy simpáticos. Y también es verdad que el impecable comportamiento de la gente ayuda para que este tipo de cosas se den de manera natural. Antes del concierto vi en la tienda una camiseta del grupo que me encantaba, pero sólo la había en modelo de chica, así que nada. Verweij la llevaba durante el concierto, bajo la chupa, pero por lo visto esa variante no estaba a la venta. Cuando Gielen bajó del escenario empezó a regalar unas de esas a la gente, y yo me ilusioné pensando que igual serían como las de su colega. Mi pareja le pidió una y el tipo se la dio, pero resultaron ser todas de chica y además a ella le tocó una talla L, por lo que supongo que la podrá usar de pijama gigante o algo así. Anécdotas de vestuario aparte, conseguí además una púa y pude hacerme una foto con el propio Gielen, con Fleuren y con Strijbosch, y justo cuando la batería del teléfono estaba a punto de ceder, apareció Verweij por fin, aún secándose y poniéndose su genial camiseta tras lo de la piscina, y entonces me pude fotografiar con él también, completando el quinteto. Muy contento por todo esto. Genial show y geniales ellos cinco.
Tras Legion Of The Damned sólo quedaba el plato fuerte del día (y del festival entero), representado por las leyendas alemanas Accept, quienes a día de hoy, y teniendo en cuenta que el habitual quinteto cuenta con un tercer guitarrista en directo, tienen un cincuenta por ciento de representación norteamericana en sus filas. Hasta las nueve daba tiempo a cargar el móvil, a pensar en coger sitio en las gradas (dada la cantidad de gente que se había juntado para ver a SODOM la noche del año pasado) y, cómo no, a comer y beber más.
Después de una nueva visita al restaurante fuimos a coger sitio, quedando unos cuarenta minutos para el comienzo del concierto, y nos sorprendió ver que aún había mucho espacio libre en las gradas. Nos sentamos y, tras unos minutos, me empezó a agobiar la idea de ver tanto sitio libre en las primeras filas, junto al escenario, y no aprovechar para bajar y ver el concierto allí. Eso supondría no poder beber durante el asunto, pero hay que tener en cuenta que Accept son muy grandes y no todos los días se tiene la oportunidad de verlos en un lugar tan pequeño y tan de cerca. De hecho, la otra vez que los había visto fue en el Wizink Center de Madrid, nada menos. Así que me acabé bajando para colocarme en primera fila, casi en el mismo sitio desde el que había presenciado el anterior concierto. E hice muy bien, porque a pesar de haberlos visto ya, de que quizás los últimos discos de esta etapa actual no sean tan geniales como los dos primeros (ninguna pega apenas con ellos, en cualquier caso), de ser un grupo muy conocido y de que un servidor, si bien está lejos de poder asistir al montón de conciertos al que asisten otros con más suerte, con el paso de los años pues ya ha ido a unas cuantas decenas de ellos, este show fue como si fuese el primero, y genial como muy pocos. Accept no vinieron a pasearse ni a cumplir con lo justo. Ni mucho menos, y hasta el repertorio, si bien no fue tan amplio como el que debieron tocar pocos días después en La Riviera, en Madrid, si fue más largo del que parecía que venían tocando.
Terror teutón |
Tras el concierto de Blind Guardian en 2022, muy correcto y profesional, pero poco animado, y la mejora más que notable gracias a Sodom al año siguiente, creo que puedo decir que, a pesar de que la música de los propios Sodom sea algo que me llame bastante más a día de hoy que la de Accept, estos últimos dieron el mejor de los tres conciertos nocturnos que he podido ver hasta ahora en el festival. Sin artificios (un escenario que pensé se les quedaría pequeño, pero no, la portada del último disco por detrás y vale) y desde el principio, con dos canciones del último álbum, HUMANOID, editado este año, y que fueron THE RECKONING y el tema título. Aún así, estos dos temas tan nuevos fueron el momento más frío de la noche, más por lo reciente de los mismos, pero sirvieron para que el sonido fuese mejorando y quedase en algo tan tremendo como lo que termino siendo.
Por suerte sabía qué canción vendría en tercer lugar y cuando todos (menos el batería americano CHRISTOPHER WILLIAMS, como es lógico) se acercaron al borde del escenario y empezó a sonar la siempre genial RESTLESS & WILD aquello se vino abajo. Es una de esas canciones que llevas escuchando décadas y nunca está de más, al igual que la siguiente, LONDON LEATHERBOYS. A esas alturas ya no había quien parase al grupo y Accept lo aprovecharon para dejar caer otras dos canciones nuevas, STRAIGHT UP JACK y SOUTHSIDE OF HELL. Me dio igual haber escuchado muy poco aún de ese disco, y también que la primera sea una de esas canciones en las que el grupo intenta hacer su propia versión heavy metal de AC DC (un aspecto de Accept que está lejos de ser lo que más me gusta de ellos), porque me gustó mucho igualmente, y ni siquiera tanto como la segunda, un temazo mayúsculo. Y para colmo, entre ambas sonó DYING BREED, una canción que me gusta especialmente y que, a pesar de ser relativamente reciente, merece para mí recibir la condición de clásico aunque sólo sea por su letra, todo un emocionante homenaje a, como dicen ellos en la misma, sus héroes y amigos, que no son otros que algunos de los nombres más clásicos del género.
Accept, volviendo atrás en el tiempo |
Pegas? Ninguna, la verdad. Si acaso, por decir algo, que el tema escogido de STALINGRAD no fuese la propia canción título, un temazo increíble, en vez de SHADOW SOLDIERS (que me gusta mucho igualmente), o que el medley de cuatro canciones clásicas que tocan últimamente, compuesto por DEMON'S NIGHT, STARLIGHT, LOSERS & WINNERS y FLASH ROCKIN' MAN, no contase, quizás, con otras que me gustan más. Pero todos sabemos que estas cosas siempre son debatibles, que nadie queda contento del todo y que unos cien minutos dan para lo que dan. Y siendo sinceros, pocos grupos pueden afrontar una recta final de concierto con un póker tan tremendo como PRINCESS OF THE DAWN, FAST AS A SHARK (no merece la pena ni comentar la absoluta grandeza de ambas, con las acrobacias de Hoffmann con su instrumento destacando en la primera, y la velocidad salvaje de una de las canciones pioneras del thrash metal en la segunda), METAL HEART (con el público cantando la mítica parte clásica del FÜR ELISE, de BEETHOVEN, y un breve y salvaje solo de batería final de Williams) y BALLS TO THE WALL (atemporal y grandiosa), el cual puede compensar por sí mismo casi cualquier cosa. Y no sólo eso, ya que antes de la última de esas cuatro canciones, también sonaron TEUTONIC TERROR (brutal, con especial participación del simpático bajista MARTIN MOTNIK) y PANDEMIC, ambas representando al disco BLOOD OF THE NATIONS (2010), el primero con Tornillo al frente. En la segunda, Hoffmann y los otros dos guitarristas, UWE LULIS y PHIL SHOUSE, se intercambiaron del orden de unos cuatro solos cada uno. Y por si fuese poco, y esto sí que me pilló por sorpresa, Accept no terminaron con Balls To The Wall, si no que aún tuvieron tiempo para tocar la versión que hicieron en su día de un descarte de AC DC y que dio nombre a su segundo y lejano disco (1980), I'M A REBEL.
Fin de fiesta |
Puede que yo sea muy simple o muy inocente, o que quizás (por suerte) estas cosas aún me ilusionen como el primer día, pero me pareció un concierto bastante emocionante. Se nota que a esta gente aún le sigue gustando lo que hace, tras tantos años, y que los seis miembros lo pasan bien encima del escenario. Los cuatro más jóvenes (entre comillas esto último, ya que todos menos Williams pasan de los cincuenta) parecen más que integrados en el grupo (Lulis y el propio Williams llevan ya casi diez años en Accept) y su papel no se limita a ser meros acompañantes.
En esto supongo que tiene mucha culpa Wolf Hoffmann, único músico fundador y presente en todas las etapas del grupo, además de líder del mismo, quien aún siendo consciente de esto y de su absoluta maestría con la guitarra, se hace a un lado más a menudo de lo esperado para que los otros dos guitarristas tengan sus momentos de protagonismo y toquen partes solistas que cualquiera hubiese pensado que serían para él en exclusiva. Ningún problema de ego a simple vista. Además está lo de su altura, su eterna sonrisa y las mínimas coreografías, por así llamarlas, que comparte con los demás miembros, y que al público le molan mucho. En resumen, un tipo carismático capaz de llenar el escenario él solo y uno de los grandes nombres propios del género desde hace casi cincuenta años.
Y qué es lo que pasa con Mark Tornillo? Dónde está el truco? El figura tiene setenta años, nada menos, y no sólo fui incapaz de notar un solo punto débil o inferior en su voz con respecto a las grabaciones en estudio, si no que perfectamente podría avergonzar a cantantes con cuarenta años menos. Y en términos de movimiento y compenetración con la audiencia se le puede aplicar todo lo ya dicho sobre Hoffmann. Un tío muy grande y, aunque a estas alturas esté de más decirlo, muchísimo más que un digno sucesor para UDO DIRKSCHNEIDER.
Los vídeos que he dejado ahí arriba hacen muy poca justicia a lo que sonó aquel día, pero ahí quedan, como curiosidad. Poco quedaba ya por hacer, aparte de volver a comer algo, tomar un par de mojitos más y ver un rato el show nocturno que hace el habitual MASCHINE (creo que es un famoso locutor de radio y animador alemán que está aquí todos los años), amenizado por los ubicuos Alien Rockin' Explosion y algunos invitados a los que no conocíamos. A eso de la medianoche ya estábamos en la habitación.
Al día siguiente el típico bajón, pensando en lo corto que se ha hecho todo y que queda un año entero para volver, que es lo que espero hacer. Eso sí, antes había que visitar el restaurante una vez más para el desayuno, y como debimos llegar antes que el año pasado, no había apenas cola para lo de la tortilla francesa (un chico te la hace allí mismo, con los ingredientes que tú pidas de los que tiene por ahí), así que aproveché. Qué absoluta maravilla. Parece mentira que algo tan simple pueda estar tan bueno. Por no hablar de los pasteles, helados, etc. Mi enhorabuena al chef.
Check out, coche y de vuelta en Palma. Hasta pronto Full Metal Holiday. No pensaba venir este año, pero al final resultó la mejor manera posible de pasar un día como el veinte de Octubre.
Hasta pronto!
ENGLISH
Full Metal Holiday's fifth edition (leaving aside those two years the pandemic rendered the whole thing impossible) and third time in a row I'm in attendance, even if it is (once again) for just one day. This year has been sort of a rollercoaster, with very late hour changes of plan and day.
Several days after the event I still have no clue of which bands will headline the next edition, but when I commented the previous year I already knew about 2024's main bunch of bands, among which there were ACCEPT, PRIMAL FEAR, LEGION OF THE DAMNED, ALESTORM, UGLY KID JOE and LOST SOCIETY as, in principle, the most remarkable names.
I'm sure the scots Alestorm shows are really fun, but I haven't listened to them and the kind of music they play is not my go-to one by any means, so we are talking about a performance I did not care about missing. I have not listened to Lost Society (Sweden) either, but I could have enjoyed them had they not changed their music and abandoned thrash metal. Pretty much the same: it's ok if I get to see them, it's also fine if I don't.
As for America's Ugly Kid Joe, a band who was a huge success by the early nineties with a couple of songs which were enormous hits, only to dissapear from the face of the earth (or at least that's the feeling I get) soon after, zero interest, to be honest. I wasn't even sure they still existed or had gotten together again, and besides, they were removed from the bill. I do own a few albums by Germany's Primal Fear and, despite not following them and having not checked on their music since more or less two decades, I would not mind seeing them play. I know is going to be fun anyway and I'd attend one of their shows if it took place close to home. Not the band I'm the most fond of, but it could work.
But to make things worse, Primal Fear also quit, being replaced, already in September, by the also germans IRON SAVIOR, something which left me with an even worse feeling, because in spite of knowing who they are I haven't listened to anything by them (but just one song they shared with GAMMA RAY many years ago) and they are not a band I'm interested into. Again, I would not mind seeing them, as a third tier kind of thing (with all due respect), but I'd rather see Primal Fear.
All this cleared the outlook of the festival up, as far as my own expectations went, with Accept (Germany, where else?), this year's obvious main attraction, remaining as one of the two best trump cards. But I counted on not seeing them, because I thought they were going to play on sunday, when I', already gone. This hurt, but at least I have already seen them once. Thus, the thrash/death dutch steamroller, Legion Of The Damned, was left as the main attraction as far as I was concerned.
This year's bill had turned out to be a tad weak for me, keeping in mind the most probable running order (Accept on sunday and Iron Savior, most likely on saturday) and comparing it to how the saturday of the last two editions had turned out to be. That's why the main goal was seeing the dutch and hoping for the remaining saturday bands to not be very much out of place.
Before getting to know the final running order, personal reasons forced me to cancel the trip. This year wasn't meant to be.
Soon after, and out of curiosity, I learnt that Iron Savior were going to be saturday's main band, as expected, and that Legion Of The Damned were not playing on that day. Saturday's second most remarkable band was the all-female american tribute band to IRON MAIDEN, THE IRON MAIDENS. Nothing wrong with it, to be honest, for I've seen some of her videos (NITA STRAUSS, current ALICE COOPER's axewoman played with them), they play well and you know the songs, but yet, this band, Iron Savior, FLOR DE ROCKA (from Spain and singing in spanish, and that's all I know about them) and THE NIGHT ETERNAL (a trad metal german band which I could have enjoyed, but I did not know anything of) made of that saturday's bill something little appealing, in my opinion. I deemed as a little relief the fact that I wasn't going to make it this year, because clearly there was no love lost between those bands and myself. Attending the festival, staying overnight and experience the atmosphere are enjoyable good things, but the main asset is always the music, and spending your hard-earned money with some reticence, knowing that what you're about to see and listen is something that otherwise you would not pay for, did not make me exactly happy. To the point that I thought that, had I been capable of attending, I would have told my partner to ask for permission in our own respective jobs, to have the next monday off, so we could have stayed on sunday, because not only Accept were due to play, but also Legion Of The Damned.
But there was a late hour change of plans, concerning the work thing, and I considered that, given the new scenario, it was going to be a pity to leave this chance go. So I pulled my strings, as I had done the two previous years and, at first with a day pass, but eventually with a room at the hotel itself, we made it on sunday.
That day's bill was completed by another spanish band, from the island itself, HYDE XXI, also unknown to me, and by Sweden's METALITE, which more of the same.
This time I can spare myself from telling everything about the facilities, the cliff, the cove, how old the audience is and how the germans handle (the absolute vast majority, of course) food and alcohol, for it was all told last year. But I have to say that, being the last day of the festival and the most important one, there were more spaniards than the two previous years. This is something which happens very often, apparently, as we were told by the organization, for people are bent on attending on sunday, with many requests from the very own island.
An almost one hour drive from Palma (this time with no mistakes) and there we were right before noon. As a novelty, after checking in and leave the stuff in the room (to which we hardly went back before going to sleep), we could see (from afar, given there were many people) the show they always put on sunday to pay tribute to the hotel's staff (always kind and courteous, and under very stressing conditions). They all get on the stage, thanks are given, stuff is shouted and they all dive into the pool. Well, almost all of them, for this last part doesn't seem to be mandatory. And back to work, for there's still one day of festival left and, after the whole thing wraps up, all that come after it until the IBEROSTAR WAVES CALA BARCA hotel is ready to be say goodbye to the summer season and close its doors.
After that, given that it was only like thirty minutes after midday and there were still no shows in sight, we proceeded to visit the beer stands, the pools, the cliff and the cove, where the beach stage was taken by ALIEN ROCKIN' EXPLOSION, the entertainment combo from Spain which was already mentioned last year. They were entertaining their little audience with some acoustic numbers and a spoon percussion workshop (?). I went to the seashore to swim a little bit (I haven't mentioned before but despite the fact that this years's festival has taken place one week later, the day was sunny and brilliant, although you could say the water was a little bit colder than the two previous years), but right after getting in the water I noticed there were some very small jellyfishes, so I got out as fast as I could.
Afterwards some snack time by the pool before going to the restaurant at lunch time. So the unhealthy and usual habit of nonstop eating begins. It's a good thing to know that, at least, you don't do it just for the sake of it, because if you consider the drinking, the pool diving and the constant walking around (not to mention how much you move during the shows), you are in for a spiral of almost neverending hunger. I was surprised to notice, by the end of the day, that the mobile app which tells you how much you have walked and so on, showed that I had done more than thirteen kilomtres. Not bad, even though I did not carry the phone with me all the time.
When we got out of the restaurant I realized the first show had already begun. I had forgotten about this year's concerts beginning a little bit earlier. I was not specially interested in seeing Hyde XXI, but once I attend the festival I want to experience it all, so there I went. And I'm glad I did it. I saw them for a while, almost for the entirety of their show, and I enjoyed their spanish-sung progressive metal (I guess they can appeal to people who like DREAM THEATER and the such) more than I was expecting to, even if it felt bad to see how the foursome had to endure the whole show under a very severe heat all dressed in black. I did not know that their drummer was a very well known one within the local scene, the great TOMEU CRESPÍ, whom I had already seen several times, for he also plays with GOLGOTHA. That's why I guess he's the only musician who has played in two editions of the festival in a row so far, for Golgotha played here last year.
I did not catch the names of the songs, but I do remember they played one called CADENAS, from his most recent work INMORTHIA, who was released earlier this year. I had fun, even though they're not my kind of thing, and they seemed to be likeable and humble blokes, an impression based on what I already knew of Tomeu and enhanced thanks to a couple of minutes chat I had with singer and guitarrist DAVID ARBONA, whom I approached after the show to congratulate him and who was very nice to me, even bothering to explain what this band is all about, because if I understood properly, they are more than just music to become something more audiovisual when they do their more regular shows. They also gave some copies of his last album away before getting off the stage and I was lucky to get one.
There was not much time left before the next show, because Hyde XXI had finished at quarter to three, more or less, and after a couple of mojitos, more swimming and just forty five minutes after, Metalite took the stage at half past three.
They are a female-fronted and very melodic power metal band, a concept which seems to run in the European metal scene as of late, and taking a look at the front covers of their last three albums it looks like said girl, ERICA OHLSSON, not only is the band's main appeal, but pretty much their own alpha and omega, although she did not even sing on the band's first album (they have four). As I've mentioned, I did not know them, but when I knew I was going to see them on sunday I checked a couple of their songs and I am sorry, the brand of metal they play is quite removed from my usual tastes and I also found them bland. I guess the power metal tag spans a lot, but as far as I am concerned, if bands like BLIND GUARDIAN, GAMMA RAY, RUNNING WILD or ICED EARTH are, more or less linked (usually or in passing) with it. I don't have any doubt that Metalite are not the same kind of thing. Not by a long shot. This is a band with a very mainstream sound and really focused on keyborads, synths, backing vocals and on Ohlsson's voice, leaving the rawest aspect of heavy metal on the back burner. Funnily enough, and despite all that, the quintet did not include a keyboardist or backing singer. It was all listened to from a tape.
But we all know that live music is always better welcome, and the atmosphere helped as well, so it was another better than expected concert. I can say people loved it. Erica gave her hundred everything and so did one of the guitarrists, EDWIN PREMBERG, together with the likable bassist (whom I think I listened saying he was from portuguese descent) ROBERT MAJD, both founding members, aparently, like the two remaining ones.
As happened during the previous concert, I hardly paid any attention to the names of the songs when they introduced them, but I do remember they played the very catchy WE BRING YOU THE STARS, one of the songs by them I had already checked. And little else I can say, apart from praising the subsequent good rapport between all of them and the people who asked them for a picture or whatever, something that, on the other hand, is to be expected during an event like this. Be it as it may, kudos to them, for they spent a good deal of time dealing with their fans. The next morning they were all having their breakfast at a table very close to ours and it was funny to notice one thing: Metalite live and die, as mentioned, mostly by the appeal of their frontwoman, a lady who is undoubtely good looking, but it feels just weird how the next morning, already distanced from the make-up, the tight leather and the chains, she looked much more mundane than one could have thought seeing her on stage, and at the same time, much younger.
By the way, I don't remember whether it was after this show (I think it was), or during the previous intermission, but when we went up to get a drink we bumped into the two guys who run the EXCALIBUR pub, in Playa De Palma, a metal pub we like to go when we can. We said hi and chatted with them for a few minutes. So sad I don't know their names, but they both are very nice people and the pub is very cool.
A regular in said pub and, apparently at this festival, is DAVID KAMSTEDT, the likeable guitar player from Mallorca's EVETH, who played last year's edition here, becoming the first band to sing in spanish. He was also around, given he has to be a close friend to those two who run the Excalibur, and I took advantage of the situation to ask him if we could are picture taken, which he agreed to very nicely. Great band and great guy.
Another visit to the pool, where I used one of the many empty inflatables to lay down belly up and notice the water a little bit too cold, and also to chat with three very funny spanish guys I met right there.
There was still like half an hour for the next and very much anticipated Legion Of The Damned concert (scheduled at 17:30), and I spent that remaining time monitoring the musicians sound check, because I had seen the singer, MAURICE SWINKLES, around and while is true that I had not been interested in taking pictures with the bands yet, I was eager to have one with him. Needless to say, I would have loved to have one with, above all, WOLF HOFFMANN and MARK TORNILLO, Accept's current leaders after the departure of the legendary PETER BALTES, but I almost took for granted that musicians of their status wouldn't be walking around the premises the same way others do (they stay to watch the shows, etc), and not because of an ego thing, but because their presence would paralyze the whole thing, with dozens and dozens of people trying to talk to them, have their pictures taken and so on. That's why the members of Legion Of The Damned, and mostly Swinkles, became my main target in that sense. I stayed by the stage until he came down from it and I could have a photo with him. It was striking the fact that he even looked surprised by my request, but he was extremely polite and nice, and it's funny to realize that someone like him, an extreme metal vocalist who happens to be really menacing when listened to, is in the end your run of the mill regular guy, besides being very well mannered, thus removing himself from that already mentioned default image. I also noticed that he spoke german too, I don't know if because of this environment or out of habit, for I know there is a strong bond between Holland and Germany in this regard. It makes more sense when we think that this band comes from the Limburg area, a place which is very close to the westphalian border and quite close to Düsseldorf.
And the wait was finally over, with the dutch brigade (formerly known as OCCULT) taking the stage and opening the set with, if memory serves, SLAUGHTERING THE PIGS. The setlist was a tad different, concerning the order and the songs, from what I had checked about the shows previous to this one, and I think there were a couple of albums, out of the eight they have released so far, that were left unrepresented, with a bigger focus on the first of them all, MALEVOLENT RAPTURE, and (as expected) the last and very recent one THE POISON CHALICE, released in 2023. Regarding this I would have loved to listen to bangers such as INTO THE EYE OF THE STORM, MALEVOLENT RAPTURE, DIABOLIST, NUCLEAR TORMENT, RAVENOUS ABOMINATIONS or BLACK BANNERS IN FLAMES, but there are really no complaints, because what they eventually played made up for what they didn't, and in spades, during the seventy five minutes, give or take, that they had to blow our heads.
Legion Of The Damned used to be a foursome, since their times as Occult, but last year they became a five piece when they included guitarrist FABIAN VERWEIJ in the ranks. Thus the line-up which played on this day was the same that recorded The Poison Chalice, with the sole exception of axeman TWAN VAN GEEL (guitar player during the last twelve years, no less), who has been replaced by RUUD STRIJBOSCH. Ruus was the musician who was closer to me on my side of the stage, and I can say he is quite an asset for this band. The sound was huge and brutal, as expected, but clear at the same time (oddly enough I just felt Maurice's voice a little bit lower), and you could feel the tone of Strijbosch's axe piercing through your brain. And even more, for he happened to be very active during the entirety of the show, teasing and getting along quite well with the audience, somehow in contrast with the rest of the band (leaving Maurice himself aside), which was a little bit more restrained in that regard. As for Verweij, he did his thing with his leather jacket on all the time (?), although he looked shy when compared to his six-strings partner in crime, and the rhythm section, formed by drummer ERIK FLEUREN (the only member, together with the singer, present in every phase of the band) and already veteran bassist HAROLD GIELEN, simply slayed everything in its wake.
They used some recorded intros to introduce the proper songs, and that's what they did when the show began and later on with SERMON OF SACRILEGE, with their backs turned until it ended and the glorious PRAY & SUFFER started. They also played the titular LEGION OF THE DAMNED and DEATH'S HEAD MARCH, from their first record, plus all the expected songs off the last one, with ragers like CONTAMINATION, THE POISON CHALICE or BEHEADING OF THE GODHEAD (what a belter). Classics like DOOM PRIEST or the brutal and much anticipated SON OF THE JACKAL, which closed a great show with a lot of rapport between the band and the increasing audience, could also be listened to.
When the show was over the crowd asked the musicians to dive into the pool, and they followed suit. Afterwards, the usual wait by the stage exit to get some pics with the guys, who, once again, were more than nice. It's also true that the flawless behaviour of the people helps so these kinds of things can happen so smoothly. Before the concert I saw at the store one T-shirt of the band that I loved, but it was only available in its girly model, so I could not buy it. Verweij wore it during the show, under the jacket, but that one was not available. When Gielen got off the stage, he began giving some of those away, and I thought that maybe they were going to be like Verweij's. My partner asked him for one, and got it, but it happened to be as the ones at the shop, and she got an L-sized one, so I guess she will be able to use it as a gigantic pyjamas or something similar. Wardrobe anecdotes aside, I got a guitar pick, and also had my picture taken with Gielen himself, with Fleuren and with Strijbosch, and right before my phone battery was about to be done, along came Verweij, at last, still drying himself and putting his awesome T-shirt on again after the pool thing, and I could have a photo with him, and the whole band came full circle in that regard. Quite happy about it. Great show, as great were the five of them.
After Legion Of The Damned there was only the main course of the day (and of the whole festival) left, represented by teutonic legends Accept, who as of today, and taking into account that the usual quintet has another extra live guitar player, have a fifty per cent of northamericans in their ranks. I still had time to charge the phone, before nine o'clock, and to think about the best way to watch the show (given the amount of people who had gathered to see Sodom last year) and, why not, to do some more eating and drinking.
So, after visiting the restaurant we went to grab a seat, around forty minutes before the show, and we were surprised because there was still so much room in the stands. We sat down and after some minutes I got stressed, due to all the room still to be taken by the stage, in the front rows, because I wanted to go down there and watch the show from that close. That would mean being incapable of drinking during the whole performance, but it needs to be kept in mind that Accept are a ver famous band and is not every day that you have the chance to see them play in a place that small and at very close range. In fact, the other time that I had seen them, the concert took place at The Wizink Center, in Madrid, no less. Said and done, I left the stands to go see the show from where I had seen the previous one. And I did well, because in spite of having already seen them, of the most recent albums perhaps not being as great as the two first of this current era (no complaints, anyway), of being Accept a very well known band and of myself having attended so many shows already (I may not be the most usual concert-goer out there, at least not like others luckier than me are, but I've seen plenty through the years), this one felt as good as the first one, and great as few before it. Accept were not there to say hi and carry out their duty as a band. No way. They came to slay and even the set list, although not as long as they would play a few days later at The Riviera, in Madrid, was longer than the one they had been playing so far.
After Blind Guardian's show in 2022, very well performed and professional, but a not very lively one, and the considerable improvement that Sodom brought to the table in 2023, I think I can say that, despite Sodom's music being something that I enjoy much more than Accept's nowadays, the latter played the best of the three night shows I have enjoyed at the festival so far. Without any tricks or affectations (just a stage I thought it was going to be too small for them, but it wasn't, with the cover of their last album in the background and that's it) and right from the start, with two songs from their last album, HUMANOID, released this year, which were THE RECKONING and the title track. And yet, these two songs marked the most so-so moment of the performance, but they helped the sound to become something as good as it eventually was.
Luckily enough, I knew which song was coming next, and when they all (but american drummer CHRISTOPHER WILLIAMS, for obvious reasons) came to the edge of the stage and the always great RESTLESS & WILD started, it all went nuts. That's one of those songs you've been listening to for ages and you never get tired of it, same as with the next one, LONDON LEATHERBOYS. It was still early into the show but there was no stopping Accept, and they took advantage of it to drop two more new tunes, STRAIGHT UP JACK and SOUTHSIDE OF HELL. I did not mind having listened to the new album so little, and I did not care about the first song being one of those songs in which this band tries to channel its own heavy metal AC DC (a side of Accept which is far from being the one I enjoy the most), for I liked it a lot anyway, and not even as much as I liked the second, which is just glorious. To top it all off, between the two of them they played DYING BREED, a song I have a soft spot for and that, despite being sort of recent, deserves to become a classic even though it's only because of its lyrics, which pay a moving tribute to, as they say, their heroes and friends, who are no others than some of the most classic names within the genre.
Flaws? None really. If any, that they chose SHADOW SOLDIERS (which I like a lot anyway) off the STALINGRAD album instead of the title track, which I love, or that the four-classic medley they are playing lately, comprised of DEMON'S NIGHT, STARLIGHT, LOSERS & WINNERS and FLASH ROCKIN' MAN, did not have, maybe, some other songs that I like better. But we all know these things are always debatable, that no one is going to come out of a show entirely happy with the set list, for we are all biased in that regard, and that one hundred minutes reach as far as they can. And being honest, few bands can face the final stretch of a show with such a tremendous poker of songs like PRINCESS OF THE DAWN, FAST AS A SHARK (no need to explain how great they both are, with Hoffmann's acrobatics on his guitar standing out in the former, and the unbriddled speed of one of thrash metal's pioneering songs in the latter), METAL HEART (with all the audience singing along to the iconic classic segment of BEETHOVEN's FÜR ELISE, and a short and brutal final drum solo by Williams) and BALLS TO THE WALL (timeless and magnificent), which can make up for almost anything on its own. But there was more because, before the last one of those four previous songs, they also played TEUTONIC TERROR (another highlight, featuring a more dominant role by likeable bass player MARTIN MOTNIK) and PANDEMIC, both from the BLOOD OF THE NATIONS album (2010), the first one with Tornillo at the front. In the second one, Hoffmann and the other two guitar players, UWE LULIS and PHIL SHOUSE, exchanged like four guitar solos each. And just in case all this wasn't enough (and I have to admit got really suprised by this), Accept did not end the show with Balls To The Wall, because they still had time to play the cover they did, many years ago, of an early AC DC throwaway which also gave name to their second and distant album (1980), I'M A REBEL.
I may be quite simple. Or naive. Or maybe, and fortunately, these kinds of things just make me as happy as they did on day one, but I think this show was quite moving. You can tell these people still love what they do for a living, after so many years, and that all six members have fun on stage. The four younger ones (young in quotation marks, for all of them but Williams are well into their fifties) look completely integrated (Lulis and Williams himself have been around almost ten years now) and their roles are more meaningful than just being simple sidekicks.
I guess this last part is mostly Wolf Hoffmann to blame. He is the sole founding member and the only one who's been around in every phase of the band, besides being its leader and a six-string deity, and he knows it, and yet he removes himself from the spotlight more often than expected so the other two axemen can have their moments to shine and play solo parts that you had thought would be entirely his. No ego thing at plain sight. And there's also how tall he is, his perennial smile and those little choreographies, so to speak, which he shares with his buddies and that the audience loves. In a nutshell, a charismatic guy capable to fill the whole stage with his mere presence and also one of heavy metal's biggest and most revered names during almost the last fifty years.
And what's with Mark Tornillo? Where is the trick? The guy is seventy years old, no less, and not only was I incapable of noticing any weak or inferior traits in his voice when compared to the studio recordings, but also you could tell that he could embarrass many frontmen forty years his junior. As for his moves and the rapport with the audience, he deserves all the credit that Hoffmann gets. What a singer and a frontman and, even though there's no need to say it, much more than just a worthy successor to UDO DIRKSCHNEIDER.
Those videos above do little justice to what actually happened on that very day, but there you have them, as a curiosity. There was little else to do, besides eating something, having a couple of drinks and watching for a while the late night show that the usual MASCHINE (I think he's a well known german broadcaster and entertainer who is here every year) hosts, helped by the ubiquitous Alien Rockin' Explosion and some guests we did not know. We were in the room by midnight.
The next day is a bummer, thinking how good everything had been and how little it had lasted, and also that there's another year ahead of us before the next time. But we still had to visit the restaurant for the last time, at breakfast time, and apparently we arrived there earlier than last year because there were few people waiting in line for the french omelette (one cook prepares them right there with some ingredients to be chosen from out of those he has available), so there I went. Amazing. It is incredible that something that simple can taste that good, not to mention the cakes, ice creams and so on. Kudos to the main chef.
Check out, some driving and back to Palma. So long Full Metal Holiday. I wasn't expecting to come this year but it turned out to be the best way to spend a day like October the twentieth.
See you soon!
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