CUANDO BRUCE SPRINGSTEEN SE CONVIRTIÓ EN EL JEFE (1974 - 1988) / DARKNESS ON THE EDGE OF TOWN

DARKNESS ON THE EDGE OF TOWN







Al igual que Born To Run, DARKNESS ON THE EDGE OF TOWN, el siguiente paso en la carrera de Springsteen, abre con otra de las canciones más importantes y famosas del rockero americano. Me refiero a BADLANDS, un auténtico himno a todos los niveles que refleja la determinación del narrador (perfectamente enfatizada por el cantante, sobre todo en el estribillo) por salir adelante, sin importar la magnitud del obstáculo (las tierras baldías que dan nombre al tema, y que quizás tengan algo que ver con el reciente pleito que permitió al Jefe tener por fin control sobre su carrera). Siempre me ha dado la sensación de que este tema supone un punto de inflexión en los shows de Springsteen, ya que la gente pareció tomarlo, ya desde un principio, como una especie de celebración multitudinaria. Y es que puede que esta canción se dirija directamente a su audiencia, pidiendo la atención que no pudo tener durante ese período de tiempo en el que no pudo grabar. Como he leído, la parte en la que el tema se calma (a pesar del ritmo militar de Weinberg), justo después de los solos de guitarra y saxofón, parece ser poco menos que el Jefe convocando a su ejército. Esto es algo bastante llamativo en directo, y es a lo que me refería al hablar de una celebración masiva, que termina con Springsteen dedicando el tema a aquellos que sueñan y persiguen sus sueños (For the ones who had a notion, a notion deep inside).

Y si parece más ruidosa que las de Born To Run, es porque lo es; Springsteen quiso simplificar el sonido de este disco, en comparación con el del anterior, y su interés por el punk rock de la época hizo el resto. El resultado es el trabajo más cercano al rock duro de todos los editados por el músico, y esta afirmación empieza a notarse en Badlands, que presenta menos detalles, y más presencia y potencia de las guitarras. La manera en la que éstas aparecen en cada segunda parte de las estrofas es emocionante. No falta otro gran solo de Clemons, aunque esto es más una excepción que una norma en Darkness On The Edge Of Town.

Hay que comentar, como dato curioso, que el propio Springsteen ha reconocido la influencia de THE ANIMALS en este álbum, hasta el punto de bromear en un concierto en 2012 con haber plagiado él mismo un riff de una canción suya, DON'T LET ME BE MISUNDERSTOOD, para usarlo en Badlands. Se trata, además, de la cuarta canción que más veces ha sido tocada por Springsteen y su banda en directo.

We'll keep pushin' 'til it's understood and these badlands start treating us good.


BADLANDS




ADAM RAISED A CAIN sigue dejando claras las nuevas intenciones de un Bruce que maltrata su guitarra desde el primer segundo del tema. Las estrofas parecen relajar el conjunto, pero el asalto es retomado a partir de cada puente, dando paso a un estribillo bastante fiero en el que la voz de Springsteen es secundada por los coros de Van Zandt y Clemons, algo que se repite al final del todo. El comienzo de otro estridente solo de guitarra del Jefe hace que el tema suene justo como al principio. La letra aborda la tirante relación entre el artista y su padre, usando ciertas referencias bíblicas, aunque el título no tiene mucho sentido, ya que el protagonista ni tiene hermanos ni hace nada malo. Sólo busca la aceptación de su progenitor, mientras experimenta cierto resentimiento hacia él, al interpretar que su propio carácter y su situación actual, tienen origen en su padre. Y es que el tema parece dar a entender que, ya más mayor, el narrador ha tenido que volver a casa (quizás su madre también haya tenido algo que ver en dicho suceso). Esa salida del hogar emparenta a esta canción con otra creada en esta época y que no tardaría mucho en aparecer. El protagonista no tiene que ver con Caín en lo que a su pecado respecta, pero quizás sí en cuanto a su exilio, y puede que de ahí venga el título. Brutal, en cualquier caso.

In the darkness of your room your mother calls you by your true name.



ADAM RAISED A CAIN - LIVE / 07-07-1978, ROXY THEATRE, WEST HOLLYWOOD, CALIFORNIA



Bruce Springsteen ha compuesto muchas canciones lentas a lo largo de su carrera, y SOMETHING IN THE NIGHT tiene que estar entre las más grandes. El desarrollo del principio, con el piano, unos bonitos detalles de la guitarra, los gritos del cantante y la inminente llegada de un Weinberg que se va uniendo poco a poco, ya es suficiente para llamar la atención del oyente. Pero esto no ha hecho más que empezar. No me considero lo suficientemente bueno escribiendo como para conseguir que el lector se haga una pequeña idea de todos los recuerdos e imágenes de infancia que esta canción me trae de vuelta, a pesar de haber empezado a escucharla años después de que dicha infancia hubiese empezado a ser ella misma otro recuerdo más. Y nunca podré agradecer lo suficiente que Springsteen sea capaz de algo así, por mucho que el mensaje de la canción no tenga nada que ver con la nostalgia que a mí me supone.

La letra es bastante introspectiva, pues describe el hartazgo de un protagonista que no parece encontrarle sentido a la vida, ya que, según él, es mejor no tener nada, como al nacer, porque en cuanto tienes algo, la vida se encarga de quitártelo. Quizás esta canción fue una primera toma de contacto con la depresión con la que Springsteen ha sido relacionado según épocas, ya que la letra podría ser autobiográfica, pues nombra algún sitio de la zona en la que creció. Puede que todo esto también tuviese relación con el famoso pleito con Appel, ya que la letra fue cambiando desde la creación del tema y haciéndose más amarga. Meras especulaciones, por supuesto. La voz del Jefe, más de esos detalles anteriores a la guitarra, y la pegada de Weinberg, son lo mejor de un tema eterno.

Nothing is forgotten or forgiven when it's your last time around.





Días salvajes




La muy breve CANDY'S ROOM es una de mis canciones preferidas de toda la carrera del músico. Tal y como suena. El piano inicial y el tono casi conversacional del cantante esconden el muy agitado final que le espera al tema, sobre todo tras el violento solo de guitarra de Springsteen. La manera en la que todo va creciendo, desde lo que se escucha al principio, para llegar a ese final, es apoteósica. Candy es una mujer con muchos pretendientes (se comenta que en realidad es una prostituta, aunque alguna ex novia del Jefe ha declarado ser ella misma el objeto del tema; quizás un protagonista intentando conectar con una persona lejana a sus posibilidades, o puede que simplemente una amalgama de varias chicas), pero según el narrador, no se da cuenta de que a quien de verdad quiere es a él, a pesar de la ingenuidad que eso pueda implicar. De todas formas, el final no se conoce. Bruce Springsteen en uno de sus momentos más logrados. La canción se creó por partes, a partir de dos temas distintos, lo cual me resulta meritorio (y más sabiendo cómo es uno de ellos), pero de esto hablaré mucho más adelante.



There's a sadness hidden in that pretty face.


CANDY'S ROOM

CANDY'S ROOM - LIVE / 08-07-1981. MEADOWLANDS ARENA, EAST RUTHERFORD, NEW JERSEY



RACING IN THE STREET es otro tema que juega en la misma liga de Something In The Night o Backstreets, con lo que no hace falta decir que estamos ante algo muy grande, pero añadiendo a la nostalgia un extra de tristeza más que evidente. Hay cierta parte de la crítica especializada que la considera la mejor canción de Bruce Springsteen, nada menos, y él mismo la tiene como una de sus favoritas.

Está construida con el piano de Bittan como base, alrededor del cual los demás instrumentos van apareciendo, e incluso hay una breve sección intermedia en la que la batería nos hace pensar que quizás el tema cambie de tercio. Pero no. Todo vuelve a ser como era al principio, y hasta se pueden escuchar unos coros por detrás de la voz y el piano. Los dos últimos minutos instrumentales (el tema es razonablemente largo, llegando casi a los siete minutos), ya con el órgano de Federici, son simplemente legendarios, a pesar de poder llegar a ser un poco abrumadores (según el estado anímico del oyente), debido a la evidente melancolía de la canción. El tema trata sobre la pasión del narrador por conducir su Chevrolet de 1969 (al que se refiere en femenino y que está tuneado de una manera imposible, según quienes entienden de coches) junto a su amigo SONNY, y participar en carreras con él. No quiere que las circunstancias y las limitaciones de una vida con pocas aspiraciones lo aparten de su verdadera pasión, y además quiere que ésta le permita olvidarse un poco de dichas circunstancias. Pero su pareja, una chica que se fue con él después de que el protagonista hubiese derrotado al tipo con el que ella estaba, no comparte la misma visión de la vida. En esas dos maneras distintas de ver las cosas es donde el verdadero drama de la canción reside, y es ahí donde el protagonista pone algo de luz y esperanza (a pesar de lo que sugiere la música) con las últimas líneas (Tonight my baby and me we're gonna ride to the sea and wash these sins off our hands), que parecen ofrecer algo de compensación a su pareja. Coches y chicas, una vez más, aunque también mucho más que eso.

Now some guys they just give up living and start dying, little by little, piece by piece.


RACING IN THE STREET

RACING IN THE STREET - LIVE / 06-07-1981, MEADOWLANDS ARENA, EAST RUTHERFORD, NEW JERSEY



THE PROMISED LAND es uno de los momentos más accesibles de Darkness, al menos en lo que a la música se refiere y, en principio, un buen contraste con respecto a Racing In The Street para abrir la segunda cara del vinilo original. He dicho que en principio, porque por mucho que la canción parezca más optimista en lo musical, la letra puede estar sujeta a interpretación. Estoy seguro de que mucha gente cree que el tema trata de tener una visión y un sueño, y de dar un paso adelante hacia la tierra prometida a la que se refiere el título, pero también podrías deducir que el protagonista, dada la vida que lleva, lo único que quiere es escapar. Puedes pensar que ambas cosas son lo mismo, pero mientras que con la primera hay una meta más o menos concreta, con la segunda lo único que se busca es un cambio. Escapar. Este tema, al igual que Racing In The Street, deja en segundo plano el trabajo de Van Zandt y Springsteen a la guitarra, destacando por el muy famoso riff principal de armónica, aunque el primero tiene su momento a la guitarra solista, y Clemons vuelve a aparecer con otro solo. La versión en directo de Live 1975-85 es bastante mejor que la original, y según Wikipedia, es la tercera canción más usada en directo por el Jefe.

Por lo visto, la canción nació tras un viaje a Nevada que Meola, Van Zandt y el propio Bruce hicieron en 1977, en busca de inspiración. Springsteen la relaciona con aquella época en la que el ya mencionado pleito con Appel impedía al grupo entrar a grabar, lo cual afectaba a todos sus miembros, no sólo a Springsteen, y el tema refleja la desesperación, pero también el inconformismo y las ganas de ir más allá de las limitaciones. Se trata entonces de ir a una tierra prometida, más que a ltierra prometida. Se trata de escapar de algo, aunque supongo que lo que importa es cómo el oyente lo reciba, dependiendo de su humor.

Mister I ain't a boy, no I'm a man, and I believe in the promised land.



La famosa Fender Telecaster




Si tengo que señalar la canción menos llamativa del disco, ésta sería FACTORY, y aún así se las arregla para mantener el tipo de manera más que decente. Es la más corta de todas, y narra la monótona y nada excitante vida de un operario industrial. A pesar de lo poco emocionante del tema, la canción es una composición lenta, con cierto aire a canción de cuna en su estribillo, que tiene la virtud de calmar el ánimo y, de alguna forma, hacerte pensar que quizás el futuro traiga algo mejor para el protagonista. Todo gracias al luminoso piano de Bittan y al genial órgano de Federici, del que incluso hay un pequeño solo. Se trata de un homenaje a DOUGLAS, el padre del artista, como esa persona que está harta de su trabajo, pero que aún así vuelve a él a diario para sacar a su familia adelante. Eso sí, la última frase parece avisar de lo complicado del carácter del progenitor, como si alguien en casa fuese a pagar los platos rotos de esa monotonía. Además, Bruce usa las frases Mansions of fear Mansions of pain, en claro contraste con aquella a encontrar en Born To Run, Mansions of glory, lo que puede indicar cierta culpa, ya que mientras él ha sido capaz de llevar a cabo el sueño que tenía en mente, su padre no. Que canciones como ésta o The Promised Land sean lo que menos destaque de este disco no hace más que hablar maravillas del increíble nivel del mismo.

Through the mansions of fear, through the mansions of pain, I see my daddy walking through them factory gates in the rain.





STREETS OF FIRE no es tan oscura como Adam Raised A Cain, a pesar del órgano del principio y de que Bruce cante como si estuviese cansado, pero tiene en común con esa canción la potencia de la misma, gracias a un estribillo de premio y a otro estruendoso solo de guitarra. Otro de los momentos más decididamente heavy metal del Jefe. Pero el tema sí que resulta oscuro en cuanto a su historia, pues ésta es la de un perdedor y sus negativos pensamientos acerca de todo lo que le ocurre. Otra de mis preferidas dentro de la discografía del cantante.

And I'm lying, but babe I can't go back.





La portada de Frank Stefanko




La estela de grandes tema a encontrar en este disco continúa con PROVE IT ALL NIGHT, una de las preferidas de los fans. La canción trata sobre el vínculo existente entre la pareja protagonista. Es posible que ambos tengan un pasado un tanto oscuro (o al menos él, ya que el narrador habla de lo que le ha costado limpiar sus manos), pero dicho vínculo parece ser lo único que tienen frente a un entorno hostil. Tú y yo contra el mundo. La historia no tiene un final conocido. Musicalmente, el asunto consiste en otra enérgica canción de rock con un estribillo legendario, el tercer y último solo de Clemons a lo largo del disco, y otro chillón momento para lucimiento de Springsteen como héroe de la guitarra.

Pero hay más que contar. Por un lado, Bruce buscaba para Darkness ese sonido más directo del que ya hablé en Badlands, y por otro, él mismo pasaba por una época (según contaba en su autobiografía) en la que sentía que tenía que enseñar al mundo su habilidad a las seis cuerdas, como si necesitase demostrar que era mejor guitarrista de lo que parecía. Supongo que la mayor presencia de solos de guitarra (en detrimento de los de saxofón) en este disco, y la naturaleza de los mismos, es indicativa de lo que acabo de decir y, si recuerdo bien, todo esto terminó con bastante estrés para el Jefe durante la gira posterior, además de la propia admisión interna de ser un guitar hero frustrado.

Qué tiene que ver todo esto con Prove It All Night? Pues que creo que este tema es el mejor ejemplo del único pero que puedo poner a un disco que contiene un temazo tras otro, sin excepción: que casi todos ellos son superados por sus propias y posteriores versiones en directo. Ese sonido más directo quedó plasmado en la grabación, pero palidece un poco con respecto a lo que se escucharía poco después en los conciertos. Además, Bruce aprovechó esta canción para introducirla con un prolongado solo de guitarra que dejase ver a la audiencia que era un guitarrista respetable. Lo mismo al final de la canción. Ésta es una de las razones por las que a la gente le gusta tanto, ya que lo de alargar el tema de esta forma se limitó a aquel año 1978, salvo contadas excepciones posteriores. Esta canción no aparece en Live 1975-85 (ni en esta versión, ni en una normal), lo cual fue motivo de crítica en su día, pero no me puedo resistir a poner aquí una de esas versiones alargadas, en vídeo, y con una calidad genial. La melodía de Springsteen durante el solo es digna de recordar, y la canción en general es otra cosa. Algo mucho mejor que su versión original. El famoso show del diecinueve de Septiembre de 1978, primero de tres seguidos en el CAPITOL THEATRE de Passaic, Nueva Jersey, pasa (o pasaba, ya que el artista tiene la sana costumbre de poner a la venta en su web todos los conciertos, actuales o pasados, que han quedado documentados, y con un sonido impecable) por ser el disco pirata más famoso de Springsteen, y es buena muestra del sonido mucho más hard rock del grupo al completo en aquella gira, además de contener otra tremenda versión de Prove It All Night.

To buy you a gold ring and a pretty dress of blue.





Qué buen chaval!




DARKNESS ON THE EDGE OF TOWN, el muy conocido tema título, vuelve a tocar un tema ya visto en el disco, a través del testimonio de un perdedor que rechaza la idea de rendirse, mientras utiliza las carreras de coches como última tabla de salvación. Algo parecido a lo visto en Racing In The Street? He leído un ensayo sobre el tema que contiene un resumen que me ha gustado mucho: básicamente, esta canción trata sobre la paradoja que supone no aceptar la derrota, mientras se es un adicto a todas las cosas que la propician. Esa es la oscuridad de la que habla el título. Algo que impide al protagonista mejorar y a lo que él parece resignarse, y que es su adicción a esas carreras, que de momento ya le ha costado perder a su mujer. De todas formas, el propio Bruce reconoce que una de las últimas líneas del tema (Tonight I'll be on that hill 'cause I can't stop), lejos de lo que significa en el contexto de la historia, ha ido cobrando un nuevo sentido con el paso del tiempo. Uno de compromiso y dedicación con su público.

La canción va creciendo poco a poco, de nuevo alrededor del piano, y el momento en el que el tema explota y todos los instrumentos se unen antes del estribillo, es bastante notable. Se puede escuchar el glockenspiel de Federici (una especie de xilófono a lo grande), el propio estribillo es bastante memorable, y me encanta cómo el solo de guitarra replica a la melodía principal. Temazo, sin duda, pero como en muchos otros casos en este disco, eclipsado por sus posteriores versiones en vivo, como ésta de Live 1975-85.

Well, if she wants to see me, you can tell her that I'm easily found.






El Jefe, en 1978




Los siete músicos habituales (Springsteen incluido) de la época ya han sido nombrados antes, y al álbum sólo le puedo poner la pega a la que ya me referí al hablar de Prove It All Night. Esto supone un triunfo total en el plano compositivo, pero también que ese tono más directo y rockero que Bruce pretendía conseguir fue plasmado de forma más convincente sobre un escenario. De manera premeditada o no, Springsteen y la E Street Band hicieron de la mayoría de estas canciones algo mucho más salvaje en los shows de presentación de este disco.

Springsteen compuso la mayor parte del disco estando de gira, mientras él y la E Street Band viajaban por Europa y Estados Unidos durante aquel período de tiempo en el que no pudieron entrar a grabar, como resultado del pleito con Appel. El artista acabó con decenas de canciones, y terminó obteniendo la parte del contrato de su antiguo manager (en Mayo de 1977), a cambio de una suma de dinero y un porcentaje de los royalties derivados de los tres primeros discos del Jefe. Justo después de eso, el grupo entró en el estudio (ATLANTIC, en Nueva York), pero unos pocos meses después, un descontento Springsteen decidió volver a Record Plant, dando nuevas muestras del perfeccionismo exagerado que había invadido la grabación de Born To Run, aunque sin tanta atención por los detalles y con más interés por que las cosas fluyeran de manera más natural. Se buscaba un resultado más sobrio y austero (esto derivó en un disco menos comercial, más rock duro y menos rhythm & blues, y también menos exitoso que el predecesor), que mezclase la mayor profesionalidad posible que era pretendida por Landau, en cuanto a la ejecución, con un sonido más propio de un grupo de garaje, que era lo que quería Van Zandt. Springsteen reconoció que su relativamente escasa experiencia como productor (y la de Landau) supuso un obstáculo a la hora de lograr lo que buscaba. En cuanto al pobre Van Zandt, éste no quedó muy contento, según parece, considerando que la producción no estuvo a la altura de algunas de las mejores y más importantes canciones del grupo. El Jefe acabó cediendo unas cuantas de sus creaciones a otros artistas, y otros temas verían la luz más tarde, de una manera u otra.



Al mando de algo muy grande




Yo no creo que me hubiese fijado en algo así en la vida, y tampoco suelo ser demasiado estudioso en cuanto a las letras de las canciones, pero he leído que hay críticos que señalan que cada tema de la primera cara, tiene como pareja su equivalente en la segunda, en lo que a su temática respecta. Me he fijado y puede que sea verdad, empezando por hipotéticos parecidos entre Badlands y The Promised Land, siguiendo con las relaciones paternofiliales de Adam Raised A Cain y Factory, y así sucesivamente. Dichas letras también tienden a abandonar la costa de Nueva Jersey, ámbito habitual del Jefe, para expandirse a todo el país.

Darkness On The Edge Of Town fue producido por Springsteen, Landau y Van Zandt. La foto de la portada la tomó FRANK STEFANKO, y el disco salió el dos de Junio de 1978, nuevamente por mediación de Columbia, aunque Bruce pidió a la compañía que la promoción fuese inexistente, debido a las críticas recibidas con Born To Run y aprovechando que ahora ya tenía control sobre su carrera. El disco había sido uno muy esperado, pero su éxito no acompañó a dichas expectativas, por lo que Springsteen tuvo que cambiar de idea con respecto a esa promoción. La gira posterior fue otra cosa, eso sí, con el cantante y su grupo reventando cada sitio por el que pasaban. En cuanto a dicha portada, ésta tiene un aire como muy anticuado y de andar por casa, aunque como era de esperar, hay en ella un sentido artístico que va más allá de lo que se ve a simple vista. En relación con los temas de las canciones y lo sombrío del disco en sí, el fotógrafo quería reflejar simplemente al joven que tenía delante. Sin más, con pinta de estar cansado y desprovisto de cualquier tipo de relación con la fama.





Fin de la segunda parte





ENGLISH



WHEN BRUCE SPRINGSTEEN BECAME THE BOSS (1974 - 1988) / DARKNESS ON THE EDGE OF TOWN


Just like Born To Run did, DARKNESS ON THE EDGE OF TOWN, the next step in Springsteen's career, opened with another of his most important and best known songs. I'm talking about BADLANDS, a true anthem in every sense of the word which depicts the narrator's determination to keep on going no matter what (perfectly stressed by the singer, mostly in the refrain), regardless of how big the setbacks are (those badlands the song was named after and that, perhaps, had something to do with the recent lawsuit which had allowed the Boss to regain control over his career). I've always had the feeling that this song implies a turning point in every Springsteen show, for audiences all over seemed to consider it, right from the start, some kind of mass celebration. And maybe Badlands is aimed straight at those people, his people, begging for the attention he could not have when he wasn't allowed to enter a studio. As I've read, that section in which the song calms down (despite Weinberg's military tempo), right after the guitar and sax solos, seems to be pretty much the Boss summoning his hordes. This is quite striking when played live, and it is exactly what I meant when I talked about a big celebration, which finishes with Bruce dedicating the song to those who dream and chase their dreams (For the ones who had a notion, a notion deep inside).

And if it feels like rocking harder than before, it is because it does; Springsteen wanted to simplify this record's sound, when compared to the previous one, and his interest in the punk rock of those days did the rest. The outcome is his hardest rocking album and the one which is the closest to hard rock music, and this statement begings to be noticed in Badlands, which features less intricacies and a more noticeable presence and power by the the guitars. The way they join the rest of the band during the second half of each verse is just thrilling. There's also another solo by Clemons, although something like that is the exception rather than the rule on Darkness On The Edge Of Town.

As a fun fact, it has to be said that Bruce himself admitted the influence of THE ANIMALS on this album, to the point of joking, during a 2012 show, about having plagiarised the riff of one of their songs, DON'T LET ME BE MISUNDERSTOOD, to use it in this song. Badlands is, as of today, the fourth most played live song by Springsteen and his band.

We'll keep pushin' 'til it's understood and these badlands start treating us good.


BADLANDS




ADAM RAISED A CAIN carries on making Springsteen's new musical intentions clear, and he punishes his instrument from the get go. The verses seem to slow things down, but the assault is resumed with every bridge, giving way to a fierce refrain in which Bruce's voice is backed by the backing vocals provided by Van Zandt and Clemons, as it happens again at the end of the song. The beginning of another noisy guitar solo by Springsteen takes the song back to where it started. Adam Raised A Cain is about the strained relationship between the artist and his dad, using some biblical references, although the title of the song does not make too much sense if you ask me, for the main character has no siblings and neither does he anything evil. He only longs for his dad's acceptance, while harboring some resentment towards him after realising that his own personality and his current situation may have their origin in his parent. Because the song implies that the main character, not a kid anymore, has to go back home (maybe his mom has something to do in that situation as well). Said previous departure from the family home links this track to another one created during these years and which would soon see the light of day. The main character has nothing to do with Cain as far as his sin is concerned but maybe he does when it comes to his own exile, and that could be the reason why this song is called like that. Amazing tune, no matter what.

In the darkness of your room your mother calls you by your true name.



ADAM RAISED A CAIN - LIVE / 07-07-1978, ROXY THEATRE, WEST HOLLYWOOD, CALIFORNIA



Bruce Springsteen has written many slow songs during his career, and SOMETHING IN THE NIGHT has to be among the greatest. The buildup at the beginning, with the piano, some beautiful guitar touches, the singer's screams and Weinberg's incoming entrance, joining little by little, is more than enough to draw the listener's attention, But this only has begun. I don't consider myself good enough at writing to make the reader picture in their heads all the memories and childhood images this song brings back to me, in spite of having begun to listen to it years after said childhood had started to become itself just another memory. And I'll never be able to thank Springsteen enough for being himself capable of something like that, no matter how little the song's message has to do with the nostalgia it causes me.

The lyrics are quite introspective, for they describe the sadness of a main character who doesn't seem to find any meaning in life, because, as he says, you are better off with nothing, like when you are born, for the moment you own something, life manages to take it away from you. Could it be this song Springsteen's initial contact with the depression he's been linked to, depending on the time? This song could very well be personal, for it names some of the places around the area he grew up in. Perhaps it also had to do with that lawsuit with Appel, given that the lyrics were changed since the song's was created, and they became more bitter. Mere speculations, of course. Bruce's vocals, those little guitar nuances, and Weinerg's hitting are the best things of an eternal song.

Nothing is forgotten or forgiven when it's your last time around.





The very short and intense CANDY'S ROOM is one of my favourite songs by the american rocker. Just like that. The opening piano and the singer's almost conversational tone hide the turbulent ending which awaits just around the corner, mostly after Springsteen's violent guitar solo. The way it all gets bigger and bigger, from what is listened to at the beginning, to reach said ending, is just tremendous. Candy is a lady with many suitors (it is said that she actually is a hooker, although some ex-girlfriends of the artist have claimed to be the person the song is all about; or maybe is just about some guy trying to make advances with someone who is out of his reach, or just an amalgam of several girls), but according to the narrator, she doesn't realize that who she actually wants is him, despite how naive that may sound. We do not know anything about the tru ending though. This is Bruce Springsteen at his overall best, and this song was created from two different ones, which I think is praiseworthy (even more so if I keep in mind what one of those two songs is like), but more on this much later on.

There's a sadness hidden in that pretty face.


CANDY'S ROOM

CANDY'S ROOM - LIVE / 08-07-1981. MEADOWLANDS ARENA, EAST RUTHERFORD, NEW JERSEY



RACING IN THE STREET is another track which plays in the same league Something In The Night or Backstreets do, so it goes without saying that this one is very good too. It also adds some evident sadness to the nostalgia. Some scholars have deemed it Bruce Springsteen's best song ever, no less, and he considers it one of his favourites.

It is built with Bittan's piano as basis, around which the rest of the instruments join, and there's even a middle section where the drums make us think that maybe this song changes its mood. No way. It all goes back to how it used to be and some backing vocals can be heard behind Bruce's voice and the piano. The last two minutes (this track is reasonably long, clocking in at almost seven minutes), both instrumental, and already with Fedrici's organ, are the stuff of legends, despite they can be a tad overwhelming (depending on the listener's mood), given the melancholic feel of the whole thing. Racing In The Street is about the main character's passion for driving his 1969 Chevrolet (he addresses his car as a she, and it has been souped up in an unlikely fashion, according those who know their way around cars) along his friend SONNY, and to take part in races with it. He doesn't want the circumstances and the limitations of a life with just a few hopes to keep him away from his true passion, and he wants that passion to distract him from said circumstances as well. But his girlfiend, a woman whom he began dating after he had beaten at motor racing the guy she was with, doesn't share his same vision. That's where the true drama within the song resides, and also where the narrator casts some light and hope on (despite what the music suggests) with those two finishing lines (Tonight my baby and me we're gonna ride to the sea and wash these sins off our hands), which seem to aim to a compensation to his woman. Cars and girls, once again, although much more than just that.

Now some guys they just give up living and start dying, little by little, piece by piece.


RACING IN THE STREET

RACING IN THE STREET - LIVE / 06-07-1981, MEADOWLANDS ARENA, EAST RUTHERFORD, NEW JERSEY



THE PROMISED LAND is one of the album's most accesible moments, at least when it comes to its music, and a stark contrast with Racing In The Street to open the second side of the original vinyl. But that's just on the surface for, even though the music sounds more optimistic, the lyrics may be open to interpretation. It wouldn't be surprising to know that many people think this is about having a vision and a dream, and taking a step foward towards that promised land the song is named after, but you could also deduce that the main character, given the kind of life he lives, only wishes to escape. One could also deem those two things as equal, but while there is a more or less specific goal in the first one, the only thing that is wished for with the second is a change. This song, just like Racing In The Street did, leaves Van Zandt and Springsteen's guitar playing in the background, standing out because of its very famous harmonica riff, although Steve has his own moment to shine on lead guitar, and Clemons shows up with another sax solo. The live version on Live 1975-85 is much better than the original one and, according to Wikipedia, this is the third most used number by Springsteen on stage.

Apparently, this song was born after a trip to Nevada that Meola, Van Zandt and Bruce made in 1977 in search of inspiration. Springsteen links it to that time when he wasn't allowed to record, amidst the aforementioned lawsuit with Appel, something that affected every single member of the band, not only him, and The Promised Land brims with desperation, but also with non-conformism and a desire to go beyond all restrictions. So it could definitely be about heading to a promised land, rather than the promised land. About escaping from something. Although I guess it actually is about what the listener considers more suitable, depending on their mood.

Mister I ain't a boy, no I'm a man, and I believe in the promised land.



If I have to point out the album's least appealing track, that would be FACTORY, and yet it manages to stand its own ground quite decently. It is the shortest of them all, and it tells about the dreary and unexciting routine of someone who works in a factory. Despite the little excitement provided by the lyrics, this song is a slow one with a certain lullaby flair to it during its refrain, which has the virtue of soothing one's spirits and, somehow, making you believe that perhaps there's a better future out there for the main character. All because of Bittan's gleaming piano playing and Federici's organ, with even a brief solo by the latter. This is a little tribute to DOUGLAS, the artist's dad, as that person who is fed up with his day job, but still goes back to it on a daily basis to provide for his family. But one thing's certain: the last line warns the listener about the complicated character of this person, as if someone at home was going to pick up the pieces of the whole situation. Bruce also employs expressions such as Mansions of fear and Mansions of pain, in contrast with that one to be noticed in Born To Run, Mansions of glory; this could imply a feeling of guilt, because while he's been able to make his dreams come true, his dad hasn't. The fact that songs like this or The Promised Land are the ones which stand out the least on this record, only speaks volumes of the level of quality of it.

Through the mansions of fear, through the mansions of pain, I see my daddy walking through them factory gates in the rain.





STREETS OF FIRE isn't as bleak as Adam Raised A Cain, despite the opening organ and Bruce singing as if he was tired, but both songs share their sheer musical power, thanks to a powerful and brilliant refrain and another thunderous guitar solo. One of the most heavy metal moments of Springsteen's career. But it is bleak when it comes to its story, for that is one of a loser and his dark thoughts concerning everything that is happening to him. Another one of my favourites within Bruce's canon.

And I'm lying, but babe I can't go back.





The trail of great songs to be found on this record goes on with PROVE IT ALL NIGHT, one of the best loved ones by the fans. This is about the bond shared by the two members of the protagonist couple. They could also share a shady past (at least him, for he tells about how difficult was to get his hands clean), but said bond seems to be the only thing they have to face an unfriendly environment. You and me against the world. Again, there's not a known ending for this story. Music-wise, this is another energetic rock song with a legendary chorus, the third and last sax solo by Clemons, and another shining moment for Springsteen as a guitar hero.

But there's much more to be told. On one hand, Bruce wanted for this album that more straightfoward sound that I talked about when I reviewed Badlands and, on the other, he was going through a phase (as he explained in his autobiography) in which he felt he had to show the whole world his chops on the guitar, as if he needed to prove everyone that he was a better player than he was expected to be. The number of guitar solos on Darkness On The Edge Of Town (at the expense of the sax ones), and their nature, might be an indication of what I've just said and, if memory serves, all this ended up with an extra dose of stress during the subsequent tour and Bruce's own internal admission of being a failed guitar hero.

What does it all have to do with Prove It All Night? The fact that this song could very well be the best example I can use to illustrate the one and only objection I have regarding a record which is brimming with some of his greatest songs, a total all killer, no filler affair: almost every song on the album is outshined by its own, later live version. That sought after sound was achieved on the recording, but pales a little bit when compared to what would soon be showcased during the live shows. And besides, Bruce took advantage of this song to introduce it on stage with a lenghty guitar solo that could allow the audience to notice that he was a guitar player worthy of mention. Same at its very end. This is one of the reasons people like it so much, specially because this idea of extending the song that way was restricted to that year of 1978, save for some later, limited exceptions. Prove It All Night is not on Live 1975-85 (neither in a extended version, nor in a regular one), something that was criticised back in the day, but I can't help myself posting here one of those longer versions, as a video footage with great quality. The melody Springsteen comes up with during the solo is just memorable, and the whole thing becomes something else. Something much better than the original counterpart. The famed show from the 19th of September, 1978, first of three in a row at the CAPITOL THEATRE in Passaic, New Jersey, happens (or happened, for Bruce has the healthy habit of putting up for sale every single documented show, past or present, and with flawless sound quality, on his website) to be Springsteen's most famous bootlegged show ever, and it's good proof of the hard rock sound of the whole band during that tour, besides featuring another great version of Prove It All Night.

To buy you a gold ring and a pretty dress of blue.





DARKNESS ON THE EDGE OF TOWN, the very well known title track, goes back to a subject already dealt with on this album, through the account of another loser who refuses to give up, while uses motor racing as a last resort. Something similar to what was depicted in Racing In The Street? I have read an essay on this which can be summarized in a way I find brilliant: this song is pretty much about the contradiction which entails being elusive to defeat, while also being an addict to those things that foster it. That's the darkness the song is about. Something that prevents the main character from getting better and to which he seems to surrender: his own addiction to those races, which so far has costed him losing bis wife. In any case, Bruce himself admits that one of the song's finishing lines (Tonight I'll be on that hill 'cause I can't stop), far from meaning what it does within the song's context, has gained a new meaning as time went by. One of commitment and dedication to his fans.

This track escalates little by little, around the piano once more, and I love the moment everything explodes and the remaining instruments join before the chorus. Federici's glockenspiel (some kind of big xilophone) can be heard, the refrain is glorious, and so is the way the guitar solo replicates the main melody. Another belter, no doubt, but overshadowed (as happens to most of the songs on this album) by its own live versions, like this one from Live 1975-85.

Well, if she wants to see me, you can tell her that I'm easily found.







All seven usual musicians (Springsteen included) of that time have already been named before, and the only flaw I can find on this record is the one I mentioned while speaking about Prove It All Night. This means a complete success, as far as songwriting is concerned, but also that the E Street Band sounded more convincing on stage. Deliberately or not, Bruce and the boys made of that set of songs something wilder while played live during the supporting tour.

Springsteen wrote most of the songs while on the road, amidst that period of time when they all toured Europe and The States because they could not enter a studio to record, as a result of the feud with Appel. Bruce ended up with dozens of songs, and eventually got Appel's share of the contract (in May, 1977), in exchange of money and a share of the royalties derived from Bruce's first three records. Right after that, the band entered the studio (ATLANTIC, in Nueva York), but a few months later, an unhappy Springsteen chose to go back to Record Plant, showing new signs of the over the top perfectionism that had pervaded Born To Run's sessions, although there wasn't so much attention to detail this time around, and Bruce let things flow in a more natural way. The goal was a more restrained and stripped-down sound (this turned the record into a harder rocking one, with less rhythm & blues influences; it was less successful too) which could blend top notch performing professionalism, as expected by Landau, with the garage sound that Van Zandt wished. Springsteen admitted that his and Landau's scarce background as producers meant a hindrance to achieve said goal. As for poor Van Zandt, he wasn't very happy with the outcome, because he deemed the production to not be on par with some of the band's best and most important songs. Bruce lent some of his creations to other artists, and many others would later see the light of day, one way or another.

I don't think I would have ever noticed something like this, and I am not someone to obsess over the lyrics of an album either, but I've read that some critics did mention that every track on the first side has a counterpart on the second, lyrics-wise. It could be true, for there could be some similarities between Badlands and The Promised Land, the father and son relationships found in Adam Raised A Cain and Factory follow suit,and on and on. Those lyrics also leave the Jersey shore (Bruce's usual environment) behind, to spread around the entire country.

Darkness On The Edge Of Town was produced by Springsteen, Landau and Van Zandt. The front cover pic was taken by FRANK STEFANKO, and the album was released on the second of June, 1978, through Columbia once again; Bruce asked the company to not advertise the record at all, given the criticism received because of Born To Run, and taking advantage of the recently regained control over his work. This had been a long awaited album, but the expectations were not meet, success-wise, so Bruce had to change his mind regarding the advertising. But the subsequent tour was different, for rhe singer and his band took no prisoners, destroying every town in their wake. As for the front cover artwork, the picture looks plain old and homemade, although as expected, there is a higher artistic purpose which goes beyond what meets the eye. In relation to the subjects of the songs and the dismal nature of the record, the photographer just wanted to portray the young man he had in front. And nothing else, looking tired and devoid on any relationship with fame.





End of the second chapter





Comentarios