FULL METAL HOLIDAY 2025 / 18 & 19-10-2025

Cuarta visita al festival mallorquín Full Metal Holiday, que se ha convertido en el momento más esperado del año en lo que a música en directo se refiere. Siempre hay algún que otro concierto interesante en la isla al que poder ir (en Palma, sobre todo, donde hace menos de un mes pude ver a RIPPER OWENS), y si se da la oportunidad de coger un avión para asistir fuera a algo que merezca la pena, perfecto. Pero es difícil pensar que, con las posibilidades que tengo a día de hoy en este sentido, vaya a haber algo que supere lo que este evento ofrece.







Así que aquí estamos otra vez. O más bien estoy, ya que este año he tenido que venir solo, lo cual, si me tengo que quedar con la parte buena, me ha supuesto la posibilidad de estar más tiempo y poder asistir a casi dos días enteros, algo que de otra manera no hubiese sido posible.

Como los dos últimos años hemos podido quedarnos en el mismo hotel en el que se celebra el asunto, y casi todas las actividades e instalaciones ya han quedado comentadas en el pasado, esta vez iré directo a la música. Sólo comentar que, al haber estado estas dos últimas veces en habitaciones que pertenecían a los edificios más cercanos al escenario, pensé que esta vez sería parecido. Pero me dieron una que empezaba por el número uno, y cuando fui a buscarla me di cuenta de que toda la zona que yo conocía lleva el cinco, por lo que tuve que pedir al conductor de un buggy que me llevase. Menos mal, ya que nunca lo hubiese encontrado por mi cuenta; el hotel es mucho más grande de lo que yo creía, y el coche me llevó cuesta arriba por una carretera que dejaba atrás la cala que está junto al hotel, y a cuyos lados se podían ver más edificios como los ya comentados. Creo que el que me tocó era el último, y de haberlo sabido hubiese subido el coche hasta allí. Un mal menor, en cualquier caso, ya que bastaba con andar unos minutos cuesta arriba para llegar a la habitación, algo que sólo hice dos veces.

Pero sí hay una cosa que voy a repetir, y que es aconsejar, a quien pueda ir al festival, que no deje de acercarse al acantilado que hay a la izquierda del recinto, detrás de la zona infantil. Y más si el día es soleado, como por suerte me ha tocado a mí. He puesto fotos en el pasado (la que hay aquí arriba, por ejemplo) sacadas desde ese sitio, pero ninguna le hace justicia. Es demasiado bonito como para dejarlo pasar. Ahí queda.



No te cansas de esta vista




Justo después de comer, a eso de las tres de la tarde, empezó el primer concierto del sábado, protagonizado por LYRA'S HELL. Se trata de un cuarteto de Mallorca formado por tres chicas y un batería que va vestido con máscara, peluca y ropa de mujer, no me preguntéis por qué. Normalmente soy muy escéptico con este tipo de cosas, y no me refiero a las chicas, si no a los disfraces y todo eso. El batería (con quien luego pude hablar un rato y parecía un tipo majete, aunque un poco peculiar) iba vestido de chica, pero es que además, ellas iban vestidas muy parecidas entre sí, en plan uniforme, con unas pintas que no creo que sean las suyas habituales, y aunque soy consciente de que hay un montón de artistas que hacen lo mismo o parecido, no es algo que me llame la atención. Pero lo que cuenta es la música y, por suerte, Lyra's Hell resultaron ser un grupo de rock duro bastante entretenido y mucho mejor de lo esperado, con una cantante (CORAL como nombre artístico, creo) muy salada y capaz con su instrumento, ya que era ella la que también se encargaba de los solos de guitarra. No había escuchado nada de ellas (ellos) y no recuerdo el nombre de ninguna canción, pero sí que tocaron una versión del famoso CHERRY BOMB de THE RUNAWAYS que, teniendo en cuenta cómo es el grupo, les viene como anillo al dedo.

Y ya está. Creo que se puede decir que triunfaron bastante, dada la hora y la reacción de la gente. Los componentes del grupo parecían más que contentos y muy agradecidos, y eso siempre está bien.



Lyra's Hell




Tras otro rato de piscina y visitas al bar, ENEMY INSIDE subieron al escenario a las cinco, para un nuevo show de una hora. Son una banda alemana de metal alternativo (supongo), nuevamente con chica al frente (NASTASSJA GIULIA), de la que también forma parte un guitarrista llamado EVAN K, quien por lo visto ya había estado aquí el año pasado con MYSTIC PROPHECY, otro grupo alemán completamente distinto. No me gusta ser excesivamente crítico con estas cosas, ya que entiendo que es del esfuerzo e ilusiones ajenas de lo que estamos hablando, y eso siempre es respetable, pero lo más amable que puedo decir es que no es un grupo para mí. El estilo me parece atroz y, aunque la chica lo hace bien, lo de ver a tipos maquillados tocando lo que estos en concreto tocan, no es lo mío. No se trata de lo un poco teatral de la puesta en escena (que normalmente no me entusiasma), si no de la sensación de estar viendo algo que tiene más de producto que de otra cosa. Ojalá hubiese podido ver a Mystic Prophecy en vez de a este grupo. No los he escuchado, pero tienen mucha mejor pinta.



Enemy Inside




Después de este concierto, me subí a la habitación para cambiarme y todo eso, y volví a bajar para el final del día. Es lo bueno de este festival: por el día, o incluso después de comer, cuando aún hay luz natural, puede que no haya música en el escenario principal (aunque de una u otra manera hay música a todas horas), o que los conciertos de después de comer no sean (en un principio) los más llamativos, pero hay una sensación de veraneo continua con un montón de cosas por hacer, y por la tarde-noche, cuando todo lo anterior va remitiendo, tienes los shows más famosos y un continuo ambiente de fiesta,  incluso después del último concierto.


Era hora de que empezase la gran noche del metal sueco (rara es la no presencia de grupos alemanes en esta franja del día, al menos durante el fin de semana final), primero con los geniales GRAND MAGUS, de Estocolmo, que son más heavies que un guantazo a mano abierta. A pesar de no ser un grupo que me llame especialmente la atención o que escuche demasiado (más que nada porque sólo tengo uno de sus discos), son la típica banda que, una vez que la escucho, me quedo pensando por qué no lo hago más a menudo, y por eso tenía muchas ganas de verlos. No sólo no defraudaron, si no que fueron lo mejor de la noche, con una actitud impecable y el mejor sonido del día, a pesar de un pequeño fallo inicial que los llevó a repetir el principio del primer tema. Tres vikingos que valen por treinta, con el cantante y guitarrista JANNE CHRISTOFFERSSON (JB) liderando el asunto, contando anécdotas y bromeando todo el rato con el altísimo bajista MATS HEDEN (FOX SKINNER), quien además compartió su buen humor con la concurrencia, y el mucho más discreto batería LUDWIG WITT (un tipo muy ligado al entorno de los ingleses CARCASS, ya que ha tocado o toca en bandas como SPIRITUAL BEGGARS o FIREBIRD), que se encargaba de dejar que su instrumento hablara con él. Y de qué manera, ya que cada vez que hacía uso del doble pedal retumbaba todo alrededor.



Grand Magus, triunfando por todo lo alto




Y así fue cayendo la noche, además del martillo vikingo del grupo, en forma de un temazo tras otro. Me dio igual no conocer la mayoría (creo que no tocaron ninguno del disco que tengo yo), ya que todos me gustaron un montón. El sencillo, pero a la vez efectivo, proceder musical de Grand Magus es muy destacable. Es uno de esos grupos de los que se dice que son siempre lo mismo (algo compartido con los más importantes que pude ver esta vez), con poca o nula variedad en su propuesta, y que además habla de paganismo, metal, leyendas y esas cosas. Un poco a lo MANOWAR en ese sentido, por encontrar un ejemplo fácil, aunque con mucha menos fanfarria y alguna que otra diferencia más. No tomarse muy en serio a sí mismos es una de ellas, creo yo. Tocaron temas como su clásico LIKE THE OAR STRIKES THE WATER SUNRAVEN, la canción titular de su más reciente disco, que JB aprovechó para recordar que había salido a la venta justo ese mismo día, pero un año antes, y que me pareció un temazo tremendo. No recuerdo con seguridad más nombres, pero qué más da? Cuando terminaron el show, la gente les pidió lo habitual, que no es otra cosa que se tirasen a la piscina, a lo cual JB respondió que había llegado hasta aquí nadando y que ya había tenido bastante agua. Al bajarse del escenario me pude hacer una foto con él, y el tipo fue muy simpático y amable. Muy buenos.



The riff master




A pesar de que el guitarrista alemán MICHAEL SCHENKER es bastante legendario, y de tener prevista su actuación en el último turno del domingo, lo que le hacía aparecer en el cartel como la máxima estrella del mismo, creo que este último honor le corresponde, al menos hoy en día, a HAMMERFALL. Ellos fueron los siguientes en tomar el escenario principal, en principio a las nueve y cuarto, para cerrar los conciertos del sábado. Y es que los de Gotemburgo llevan casi treinta años siendo muy populares, mucho más, creo yo, de lo que pueda serlo Schenker ahora, sobre todo para un público que, o bien era hasta (y mira que mucho chaval por aquí no se ve) muy joven, o no había incluso nacido aún cuando el guitarrista pasaba por sus mejores días en los setenta y en los ochenta.

Hay ciertas similitudes entre Grand Magus y Hammerfall, además del país de procedencia. La música de ambos habla de cosas más o menos parecidas y entra dentro de lo que sería el metal tradicional, aunque los primeros son mucho más sobrios y con algunos detalles doom metal, y Hammerfall son más power/speed y mucho más, por así decirlo, exagerados en cuanto a su estética y puesta en escena. Además, Hammerfall también son un grupo con muchos discos a sus espaldas, de los cuales yo he escuchado sólo unos pocos, los cuatro primeros básicamente, y al igual que me pasa con Grand Magus, me molan mucho y me pregunto por qué no los escucho más. Por eso hubo unas cuantas canciones (la mayoría) que no me sonaron, pero tampoco me importó gran cosa. Pero hay otro parecido entre ambos, o al menos entre sus cantantes, que me llamó la atención, y que es un aparente nivel de inglés hablado como para estar orgulloso. Prácticamente todo el público es alemán, y muchos de los grupos lo son también. Están en su salsa y no hace falta dirigirse a la audiencia en otro idioma. Pero con un grupo sueco no pasa igual, claro está, pues es probable que sus miembros no hablen dicho idioma (el propio cantante de Hammerfall reconoció que su alemán era muy malo), y no van a ponerse a hablar en el suyo propio o en español, ya que no tendría mucho sentido. La opción lógica es el inglés. Y ya sé que casi todo el mundo ha estudiado este idioma o vive, de alguna forma, en un relativamente continuo contacto con él. Además, estos grupos (sobre todo uno como Hammerfall) recorren el mundo, siendo el inglés el idioma de referencia, y la mayoría de ellos componen y cantan sus canciones en inglés, por lo que después de tanto tiempo es bastante lógico que tengan un nivel más que decente del mismo. Pero aún así me sorprendió, muy para bien, el nivel al respecto, tanto de JB como de JOACIM CANS, siendo ambos muy hábiles y muy articulados en una lengua que no es la suya. Se puede notar que están cómodos en ese sentido, y eso se tradujo en una comunicación constante con el público, con bromas todo el rato y muy buen ambiente. Cans contó por qué tenía una brecha en la ceja, bromeó acerca del nombre del grupo y sobre la posibilidad de vender camisetas que dijesen Fallhammer, habló de su afición por el champán y explicó que el pequeño retraso en el principio del concierto se debió a que su equipo había llegado dañado.



Hammerfall: they made the island rock




En cuanto a la música, ya sea por el motivo recién explicado o por lo que fuese, Hammerfall no sonaron tan bien como Grand Magus, y de hecho tengo un vídeo en el que en el segundo tema, HEEDING THE CALL, Cans no aparece hasta un poco más tarde, y me da la sensación de que es el otro líder del grupo, el guitarrista OSCAR DRONJAK, quien canta unas líneas hasta que el cantante vuelve, como si hubiese habido algún problema. Lo raro es que no me acuerdo. Pero todo se estabilizó, y Hammerfall estuvieron muy bien, dando la sensación de poder hacer lo que estaban haciendo incluso dormidos, pero sin confiarse ni dar por hecho que con tocar las canciones era suficiente. Cans, en concreto, se ganó al público a cada momento, y ambos guitarristas hicieron lo suyo (sobre todo Dronjak), mientras que los otros dos miembros estuvieron algo más discretos. El resto del grupo no me sonaba, teniendo en cuenta las fotos que recuerdo de ellos cuando empezaron y todo eso, así que me sorprendió enterarme después de que el bajista, FREDRIK LARSSON, es quien estuvo en el grupo casi desde que éste se creó y llegó a grabar el primer disco, para marchar poco después y volver en 2007. Los otros dos miembros son el guitarrista PONTUS NORGREN, en Hammerfall desde 2008, y el más reciente (desde 2014, más o menos) batería DAVID WALLIN.

Y poco más. Buen concierto, en general, aunque la verdad es que no puedo nombrar demasiadas canciones, aparte de las que ya conocía. Sonaron clásicos como la ya mencionada Heeding The Call, RENEGADE, HEARTS ON FIRE, GLORY TO THE BRAVE o LET THE HAMMER FALL, junto a otras llamadas WE MAKE SWEDEN ROCK HAMMER OF DAWN, si recuerdo bien. Pensé que tocarían algunos clásicos que yo creía infaltables, sobre todo de los dos primeros discos, pero yo me he quedado atrás y tienen mucha más música a la que dar protagonismo. De todas formas, supongo que los shows más habituales del grupo durarán más de hora y media como aquí, donde todo es un poco más reducido.



Después de ver a Hammerfall, pasé el último rato de la noche como todos los demás años: tomando algo más (vuelve a estar abierto uno de los restaurantes) y viendo el  show nocturno del ubicuo MASCHINE, una de las caras habituales de la organización. Y a dormir.



Cualquier otro año me hubiese ido después de desayunar, pero al estar solo no tenía por qué, y dado que desde la organización me habían dicho que, si bien la habitación tenía que dejarla a las doce, con la pulsera de todo incluido podía quedarme todo el día, decidí quedarme unas cuantas horas más. Al principio me dio un poco de pereza, ya que al tener que volver en coche no podría ponerme a beber a lo loco, y la idea de tener que conducir por la noche no me hacía mucha gracia. Así que pensé que lo mejor sería pasar del show de Michael Schenker. Al fin y al cabo, era el que menos me interesaba (dentro de los más atractivos de sábado y domingo), y no iba a terminar antes de las once de la noche, lo que me supondría llegar muy tarde a casa, teniendo que trabajar al día siguiente. A cambio, decidí hacer el esfuerzo de no beber y quedarme hasta que terminasen los alemanes SACRED STEEL, a eso de las siete de la tarde, ya que es un concierto que sí me apetecía ver. Por lo demás, otro día de sol, playa y piscina en pleno Octubre siempre es bienvenido.



La bonita cala que divide las instalaciones




Y a eso me dediqué. Pasada la hora de desayunar (cuando terminé de desayunar y me dediqué a fijarme en la gente que tenía cerca, me di cuenta de que Joacim Cans estaba desayunando casi al lado), el ambiente empezó a ser el habitual, y los que no habían empezado a beber entonces, procedieron a hacerlo y a repartirse por las distintas zonas. Daba igual que llevasen unos cuantos días a sus espaldas, ya que en ese sentido parecía el primero. Eso sí, como creo que ya he dicho antes, el comportamiento es impecable. En el bar de la playa había una actuación que creo que también es habitual, y que es la de un tipo llamado MAMBO KURT, con su MAMBO KURT SHOW. Este señor (alemán, por supuesto) se dedica a tocar temas clásicos con su teclado, y entre medias hace una especie de concurso, preguntando a la audiencia acerca de música, deporte, etc. Pasé por allí y me dio para entender alguna pregunta sobre fútbol, y tengo que decir que había unas cuantas decenas de personas, lo que no está nada mal para un sitio tan pequeño.



Pleno Otoño, por difícil que sea de creer




Tras tumbarme al lado de la piscina y pasar otro rato en el acantilado, llegó la hora de comer, y justo después, el primer concierto de la tarde, protagonizado por ALIEN ROCKIN' EXPLOSION. Este grupo ya ha sido nombrado otros años porque están aquí siempre. Se trata de un cuarteto español contratado por la organización (el famoso festival alemán de WACKEN, que incluye éste y el FULL METAL CRUISE) que, según creo, aparece en todos los eventos organizados por ésta, y aquí han aparecido los cuatro años que he venido. Ya he dicho que no me gusta la crítica con nula empatía cuando se trata de estos temas, pero es que son ubicuos, y lo que hacen está lejos de gustarme. Son dos chicos y dos chicas que mezclan la música con el entretenimiento, y lo mismo están en el bar de la playa haciendo no sé qué cosa que hacen con unas cucharas, que aparecen en el show de Maschine o tocando encima de un buggy mientras recorren el recinto. Y si no, están haciendo una entrevista, o un meet & greet. o cualquier otra cosa, pero el caso es que están por todos los lados. Y este año (no recuerdo si otros también, supongo que sí) tenían actuación en el escenario principal, la cual condensó todo lo dicho. No puedo negar el entusiasmo y la implicación de esta gente, pero ni sus canciones, ni su supuesto buen rollo o sentido del humor me llaman lo más mínimo la atención.

He visto que tienen dos discos propios y cantan canciones en inglés, e incluso una en alemán (NOCH EIN MAL), y además hacen alguna versión (LA ISLA BONITA, de MADONNA, que no estuvo mal, y una pesadísima interpretación del famoso tema DON'T WORRY, BE HAPPY, de BOBBY MCFERRIN, con la cantante subiendo a las gradas, etc) y también un poco de demagogia buenista, al presentar una canción como una especie de sueño en el que en un futuro, hombres y mujeres podrán dedicarse al rock en igualdad. Vaya, yo pensé que eso ya pasaba, puesto que sólo en esta edición, y sólo en los dos días que he estado yo, ya he hablado de tres grupos con mujeres, y aún queda un cuarto, por no hablar de anteriores ediciones y del hecho de que fuese la legendaria DORO PESCH quien liderase la de hace dos años. En fin, ellos sabrán más que yo. Lo cierto es que la gente parece disfrutar de lo que hacen, ya que de otra manera, no estarían ahí.



Alien Rockin' Explosion




Después de este concierto, que no fue muy largo, se preparó el habitual homenaje al personal del hotel (creo que el año pasado fue al mediodía), que es más que merecido, dado el inmenso trabajo a realizar. Casi todos se suben al escenario, se reparten agradecimientos (uno de los animadores se dirigió a la gente en alemán y les dijo que, de los seis meses de temporada, la semana del festival era la mejor de todas) y aplausos, y luego casi todos se tiran a la piscina. El público se implica bastante y la verdad es que está muy bien y es un detalle muy chulo. Lo malo es que supongo que muchos de ellos, si no todos, aún tienen que volver a vestirse y terminar la faena.



El merecido homenaje al personal del hotel, en el escenario principal




Poco después, el segundo show del día, con VULVARINE, un quinteto de Viena formado por cuatro chicas y un chico. No voy a mentir; tras ver el nombre del grupo (sin comentarios) y leer que eran chicas rockeras con un toque feminista y todo eso, no esperaba demasiado del asunto. Cuando me acerqué al escenario durante la prueba de sonido y vi lo que había, me quedé un poco sorprendido. El supuesto cuarteto no era tal cosa (el chico ya nombrado), y la cantante de las fotos había sido sustituida por otra con poca pinta de estar al frente de un grupo así. Por suerte, el grupo (y sobre todo ella) se encargó de dejar claro que nada de eso importa. Son de un estilo parecido (creo yo) al de las ya comentadas Lyra's Hell, y en concreto la cantante (LAUREE BLAZE, según he mirado) destacó por su voz y por su simpatía, y el público respondió como se merecían. Estuvieron bastante mejor de lo esperado y además, fueron de menos a más, hasta el punto de que recuerdo estar bastante entretenido en las canciones finales, que incluyeron una improbable pero bastante chula versión de CHERI, CHERI LADY, éxito del muy popular grupo pop alemán de los ochenta MODERN TALKING. Puede que el nombre del tema no diga nada, pero estoy seguro de que todo el público lo conocía. Triunfaron, se puede decir, con la guitarrista saliendo a tocar entre el público de las primeras filas, y con la cantante y la batería tirándose a la piscina tras el show en mitad de un desmadre bastante serio.



Vulvarine, desde Viena




Ya sólo quedaba esperar hasta las cinco y media, para ver el show de unos Sacred Steel que simplemente dejaron el recinto temblando. Una barbaridad. Son un grupo alemán que suele asociarse con el power metal, pero como ya he dicho otras veces, esa etiqueta es tan amplia, y a veces tan ridícula, que te encuentras a grupos sinfónicos y totalmente empalagosos metidos en el mismo saco que un grupo como éste. No son eso, y ni de lejos son unos Hammerfall, por ejemplo, si no que tienen mucho más de metal extremo que la mayoría de grupos del estilo, y el motivo por el que quizás sean asociados con éste es porque reúnen todos y cada uno de los tópicos más trasnochados del heavy metal: letras sobre metal, batallas, espadas, poca o nula innovación (más allá de ser cada vez un poco más brutos, musicalmente hablando) y una estética de negro riguroso incluso bastante más relajada de lo que seguramente lo fuese en el pasado. Pero a quién le importa? Si te molan el metal tradicional y el thrash metal, esto te tiene que gustar. Y si de lo que se trataba era de aniquilar infieles, el domingo rodaron cabezas. Puede que las de aquellos que no se acercaron a verlos, porque me dio la sensación de que había en las gradas menos gente de la esperada. Yo me puse el primero y esperé a que me volaran la cabezota.



Sacred Steel durante su prueba de sonido




Este grupo tiene su historia, aunque lamentablemente no puedo decir que yo la siga; pero dado lo visto ese día, estaré encantado de cambiar la tendencia. El caso es que tienen diez discos de estudio, creo, pero yo sólo tengo el primero. Salió en 1997, se llamó REBORN IN STEEL (más heavy metal que todo) y lo compré al verlo en una feria, tras haber leído una crítica que básicamente decía lo más obvio: eran lo más netamente heavy que ibas a encontrar. Recuerdo escuchar el disco y, en buena medida, disfrutarlo, ya que poco pero se podía poner al desempeño musical del grupo. Pero lo aparqué por un motivo que entonces me pareció más que válido y que, por lo que he leído años después, es (era) bastante compartido: el cantante. La voz de GERRIT P. MUTZ no sólo es atípica y muy peculiar, dado el género, si no que puede resultar hasta cómica e incluso molesta, según el momento, y he leído verdaderas atrocidades sobre él en internet, a la hora de criticar los discos del grupo. Yo nunca he llegado a eso, pero es cierto que no me gustaba, y la calidad musical y las canciones no me parecieron capaces de compensar al cantante. Hace unos años volví a meterme en el disco y, una vez que conseguí separar a Gerrit de la música, me empezaron a gustar mucho más ambos. No es que este señor sea ROB HALFORD precisamente, ni mucho menos, pero hay cierta personalidad propia en una voz como la suya, y eso separa al grupo de otros. No he escuchado más discos de Sacred Steel, pero estoy seguro de que me van a gustar cuando lo haga.


Hay otra cosa curiosa, y es que Gerrit, quien a día de hoy tiene cincuenta y seis años, ya estaba calvorota hace casi treinta (al menos), cuando el grupo editó su debut, por lo que, acostumbrado a esa imagen, me pareció cuando lo vi que no había pasado ni un solo año por él. Está hecho un chaval, hasta el punto de que pensé que él era el único miembro que quedaba en el grupo con respecto a la formación de aquel primer disco. Pero no, el batería es el mismo de siempre. Se trata de MATHIAS STRAUB, y no es que haya envejecido mal (sólo tiene cuarenta y ocho años), pero al no haber seguido apenas la trayectoria del grupo, me sorprendió contrastar su imagen actual, con el pelo corto, etc, con aquella de Reborn In Steel, con melenas, creo que más delgado y con cara de chaval. De hecho, esto es algo de lo que no me di cuenta hasta llegar a casa. Los demás miembros, sobre todo el guitarrista JONAS KHALIL y el bajista TONI IEVA, parecían bastante más jóvenes, pero veo que no lo son tanto (cuarenta y dos y casi cuarenta y nueve años, respectivamente). Completa el equipo el muy simpático guitarrista JÖRN LANGENFELD.



Puro metal sin adulterar




Tras una breve introducción aparecieron en el escenario y lo destrozaron, con una serie de temas que sonaron de cine y no dejaron títere con cabeza. Pura brutalidad liderada por un Gerrit que no sólo estuvo más que simpático y hablador, si no que ha mejorado muchísimo en lo que a su característica voz se refiere. No sé si es por el paso del tiempo, pero es como si su voz de pito se hubiese ido ajustando a la edad de su dueño, y no me pareció ni molesta, ni chillona, ni nada de nada. Una gran sorpresa. Sólo tocaron una canción de aquel primer álbum, BATTLE ANGEL, y el resto del show fue un pequeño repaso a su ya larga trayectoria, con temas como RITUAL SUPREMACY, WARGODS OF METAL o LEATHER, SPIKES & CHAINS. Disculpas si esto no es exacto del todo, pero es que ya he dicho que no conozco los demás discos del grupo. Simplemente creo recordar que mencionaron estos nombres al presentar las canciones y, ya muy al final, hicieron una potente versión del clásico REVELATIONS, de IRON MAIDEN, que la gente recibió con entusiasmo. Hay que recordar que Sacred Steel entraron en escena al caerse los americanos HEATHEN del cartel, y mi limitado alemán me dio para entender un poco cómo Gerrit bromeaba con el hecho de que les costó poco decidirse a venir a la isla y al sol, teniendo en cuenta el frío alemán. También bromeó bastante con Jörn, y vaciló un poco a un mucho más tímido Jonas, de quien dijo que había sido un niño prodigio. Y resulta que, por lo que he visto, es un guitarrista clásico con una carrera propia, con lo que puede que sea cierto. Gran sonido y gran actuación, una vez más.



Wargods of metal




Una vez terminado el show me dispuse a irme a casa, y como tenía el coche detrás del escenario, fui a bajar por las escaleras que están al lado de la salida de músicos desde el escenario. Allí me crucé con Gerrit, que acababa de hacer una breve entrevista, y me pude hacer una foto con él. Le dije, en alemán, que si podíamos hacernos la foto, pero que mi alemán era muy malo, y él me contestó en inglés que a cambio mi camiseta (INSANITY ALERT) molaba. Muy majo, la verdad. Y ya está. Puede que este año fuese el que, en un principio, menos me llamaba el cartel de todos los que he venido, y la principal atracción para mí eran los ya mencionados Heathen, pero me ha encantado ver lo que he visto y ha estado todo mejor de lo esperado. El cartel incluía otros grupos, como los conocidos y muy veteranos UGLY KID JOE, bandas locales a las que ya había visto, como BRUTE FORCE MAINLINE 10, y otras como BLOOD BOUND, la legendaria rockera SUZI QUATRO o RONNIE ROMERO & GUS G. Además, los suecos THE HAUNTED también estuvieron confirmados para luego dejar de estarlo.


Pero nada mejor que lo que he podido ver. Volveré, si se puede, el próximo año.


Gracias por leer!
















ENGLISH



Fourth visit to the Majorcan Full Metal Holiday festival, which has become the most anticipated event of the year when it comes to live music. There usually is some other interesting show to attend on the island (mostly in Palma, where less one month ago, give or take, I was fortunate to see RIPPER OWENS), and if there's a good chance of getting on a plane to see some others which might worth my while, so be it. But, given my current chances in this regard, it's hard to fathom something something which may outdo what this event has to offer.



So here we are once again. Or here I am, to be more accurate, for this year I've been on my own, something which, if I have to focus on the pro side, gave me the chance to stay longer and attend almost two entire days. Otherwise it would have been impossible.

The last two years we had the chance to stay overnight in the same facilities the festival is hosted by, and almost every activity or place to go have been already talked about in the past, and that's why I will go straight to the music. The only thing I have to say is that, given we had stayed in rooms belonging to the buildings which were the closest ones to the pool stage, I thought it would be the same this time around. But I was given a room beginning with number one, and when I tried to find it I realized that all the area I was already familiar with begins with five, so I had to ask a buggy driver to take me to my room. Glad that I did it, for I'd have never found it by myself; the hotel is much bigger than I thought it was, and the buggy drove me uphill through a road which left the hotel's adjacent cove behind, and which had more buildings like the already mentioned ones on both sides. I think mine was the last one, and had I known, I would have taken my own car up there. A lesser evil, anyway, because it was enough to walk uphill for a few minutes to reach the room, something I only did twice.

But, there's just one thing I'd like to mention one more time, and which is to advice anyone who can attend, to not forget visiting the cliff on the left of the premises, behind the children area. And even more so if the day is a sunny one, as I was lucky to experience. I've posted picctures in the past (the one on top, for example) which were taken from that very spot, but none of them do it any justice. It needs to be seen and it's too beautiful to be counted out. Miss it at your peril.




Right after lunchtime, at three o'clock, more or less, the afternoon's first show, starred by LYRA'S HELL, began. This is a Majorcan foursome comprised of three girls and a male drummer dressed up in woman's clothes, mask and a wig, do not ask me why. I usually are quite skeptical with these things, and I'm not talking about the ladies, but about the costumes and all that. The drummer (with whom I could chat afterwards and who seemed a cool, although a tad peculiar guy) dressed like a woman, but also all three women dressed very similar among each other, as in uniform, and with clothes I don't think they used off the stage, and although I'm aware of the fact that there are lots of artists who do the same or similar, that's not something I particularly enjoy. But it's music what matters and, fortunately, Lyra's Hell turned out to be a competent and fun hard rock outfit which offered a much better than expected performance, with a likeable and skilfull singer (CORAL as her stage name, I believe) who also handled the guitar solos. I had never listened to anything by them and I don't remember the name of any song, but they did play a cover of the very famous CHERRY BOMB, by THE RUNAWAYS, which, considering the band's idiosyncrasy, fitted like a hand in a glove.

And that was it. I think it can be said they did quite good, given the time of the day and how the audience reacted. All four members of the band looked happy and grateful, and that's always a good signal.




After more pool time and a few more drinks, ENEMY INSIDE took the stage at five, for another one-hour long show. They are a german alternative metal (I guess) band, and also a female-fronted (NASTASSJA GIULIA) one, of which a guitar player named EVAN K, who had apparently been here the year prior with MYSTIC PROPHECY, is part as well. I don't like being overtly critical with these things, for I understand is someone else's effort and hopes we are talking about, and that is always deserving of respect, but the kindest thing I can say about this band is that it's not for me. I find the musical style atrocious, and even if the singer does it well as a performer, watching guys in their make-up who play what these ones do, is not my thing. It's not because of the a little bit theatrical of their proposal (which I don't usually like), but because they left me with the sensation of watching something which amounts to a product much more than to anything else. I wish I had seen Mystic Prophecy instead. I haven't listened to them, but they look much better.




I went to my room to take a shower, get change and all that, and I went down back again for the end of the day. This is the good thing about this festival: during daytime, or even after luch, when there's still sunshine, there may not be music on the pool stage (although there's music on a nonstop basis, one way or another), or maybe there is, but the shows are not the most appealing ones (in principle), but there's a neverending feeling of summertime with tons of things to do, and once it gets dark and all the just mentioned things abate, you get the best concerts and a party atmosphere which always seems to be constantly in the making, even after the last show.




The time was right for the great night of Sweden's metal to begin (it's unusual to not find a german band during this time of the day, at least on the weekend), first with the great GRAND MAGUS, from Stockholm, which are heavier than an open-handed slap in the face. Although they are far from being my go-to kind of band (mostly because I just own one of their albums), they are one of those bands that, once I listen to them, I'm left wondering why I don't do it much more often, and that's why I was eager to see them. They not only did not let their fans down, but they were the best show of the day, thanks to a flawless attitude and the best sound, despite an initial, minimal setback which prompted them to start the first song twice. Three vikings who worth like thirty, with singer and guitarist JANNE CHRISTOFFERSSON (JB) leading the proceedings, telling stories and joking nonstop with the very tall bassist MATS HEDEN (FOX SKINNER), who also shared his good sense of humour with the audience, and the much more under the radar drummer LUDWIG WITT (a guy quite connected to the english CARCASS' environment, for he plays, or has played, in bands like SPIRITUAL BEGGARS or FIREBIRD), who let his instrument do all the talking. And how, because every time he made use of his double pedal kicks the whole place boomed.

And as the night fell, so did the band's viking hammer, shaped as one killer riff after another. I did not care being not familiar with most of the songs they played (they didn't play any from the album I own, If I am not mistaken), for I loved them all. The simple, but at the same time effective, musical course of action of this band, is one to be remarked. They are one of those bands which are said to play the same thing over and over again (a trait which is shared by the rest of the most important ones I could enjoy this year), with little of no variey at all, and which also sings about paganism, heavy metal, myths and similar stuff. A little bit like MANOWAR in this regard, just to name an easy example, but with much less fanfare and some other differences. To not take themselves very seriously is one of them, I think. They played belters like their classic LIKE THE OAR STRIKES THE WATER or SUNRAVEN, the title track from their last album, which JB commented it had hit the shelves exactly one year ago, and which I found completely amazing. I don't remember more names in all certainty, but who cares? When they finished their set, they were asked the usual thing, which is to dive into the pool, to which JB replied that he had swum to reach the island, so he had done enough swimming already. When they got off the stage I was lucky to have my picture taken with him, and he was very likeable and kind. Great band.




Despite the german axeman MICHAEL SCHENKER being a legend in his own right, and having his show scheduled on sunday's last spot, which made him appear as the festival's main headliner, I think that last honour belongs, nowadays at least, to HAMMERFALL. They were the next to take the pool stage, more or less at quarter past nine, to finish saturday's shows. These guys from Gothemburg have been really popular for almost thirty years now, much more, if you ask me, than what Schenker may be now, and above all for an audience which either was very young or wasn't even born when the guitar player was peaking during the seventies and the eighties.

There are some similarities between Grand Magus and Hammerfall, besides the country they both come from. These two bands have lyrics about similar stuff and their music can be easily pigeonholed as traditional metal, although the former are much more sober and feature some doom metal traits here and there, while Hammerfall are more in the power/speed vein and much more bombastic when it comes to their staging. Hammerfall have also released a lot of records, out of which I just have listened to the first four, and sane as with Grand Magus, I like them a lot and I'm always left wondering why I don't listen to them more often. That's why most of the songs they played were not familiar to me, but it did not bother me. But there's another similarity between both bands, or between their respective singers at least, which I found really striking, and I'm talking about a fluency in spoken english to be really proud of. Almost everyone in attendance is german, and most of the bands are too. They are kinda home at the festival, and there's no need to address the audience in another language. But with a swedish band is different, because the band members won't speak any german, most likely (Hammerfall's singer himself admitted to speak an almost non existent german), and they are not going to speak in swedish or in spanish for almost nobody to understand them. So the obvious choice is the english language. I know that almost everyone has studied it or lives surrounded by it somehow. And these bands (specially one like Hammerfall) travel the world, being english the referential language, and they usually write and sing their songs in english as well, so after so much time on the road the most probable scenario is to find musicians with a very decent level of english. And yet, I was gladly surprised by both JB's and JOACIM CANS' fluent english, being the two of them very skilfull and articulated in a language which is not their native one. You can tell they are quite comfortable in that department, and it translated into a constant communication with the audience, neverending joking and a very good atmosphere. Cans explained why he had stitches on one of his eyebrows, joked about the band's name and the possibility of selling tees which say Fallhammer, talked about his liking of champagne and also explained why there had been a slight delay with their show (the gear had arrived damaged).

As for the music, be it for that damage in the gear just explained, or for whatever other reason, Hammerfall did not sound as good as Grand Magus and, in fact, I have a video of their second song, HEEDING THE CALL, in which Cans does not show up until a few moments later, and I have the feeling that the other band leader, OSCAR DRONJAK, is the one who sings a few lines until the singer comes back, as if there was any problem. The weird thing is that I don't remember. But it all settled and Hammerfall did very good, leaving me the sensation that they could do what they were doing even in their sleep, but without taken anything or the audience for granted. Just playing songs for the sake of it is never enough. Cans, in particular, worked the audience each and every moment, and both axemen did their part (Dronjak mostly), while the other two members kept a lower profile. The rest of the band did not ring any bells to me, considering the pictures of them from when they began that I remember, so I was surprised when I learned afterwards that the bassist, FREDRIK LARSSON, is the one who was in the band almost from the get go, and he even recorded the first album, to leave soon after and come back, already in 2007. The other two members are guitarist PONTUS NORGREN, in Hammerfall since 2008, and the more recent (since 2014, give or take) drummer DAVID WALLIN.

And not much else. Great show overall, although is true that I can't name many songs, besides the ones I knew. They played classic stuff such as the aforementioned Heeding The Call, RENEGADE, HEARTS ON FIRE, GLORY TO THE BRAVE or LET THE HAMMER FALL, together with more recent tunes like WE MAKE SWEDEN ROCK and HAMMER OF DAWN, if memory serves. I thought some hits (mostly those on the first two records) were impossible to avoid, but I've been left behind after all these years and they have much more music to be given a more prominent role. But anyway, I guess their more usual shows last longer than the hour and a half they played here, for everything is shorter in this festival.




After seeing Hammerfall, I spent the last moments of the day as I usually do: eating (one of the buffets is open again), drinking and watching MASCHINE's late night show. He's one of the usual faces within the festival. Time to sleep then.




Any other year I would have left after having breakfast, but I did not have to this time, being on my own as I was and, given that the guy in charge had told me that, as much as I had to leave the room at twelve, with the all inclusive wristband I could stay all day long, I decided to stay a few hours longer. I was lazy at first, because I could not begin to drink like crazy like I had the day before, having to drive back home in the evening, and the idea of driving in the dark for one hour wasn't the most appealing one. So I thought that the best thing to do was missing Michel Schenker's show. After all, it was the one I was the least interested in (among the best ones on saturday and sunday) and it would never be over before eleven at night, which would mean arriving home very late when I had to work the day after. In return, I chose to not drink and stay until Germany's SACRED STEEL were over, more or less at seven in the evening, because I really wanted to see thir show. Apart from that, another day of sun, beach and pool in October is always welcome.


That's what I did. After breakfast (when I finished eating I devoted myself to just watch people around me, and I realized Joacim Cans was having breakfast very close to me), the atmosphere began to be the usual one, and those who had not started drinking yet, began to do it while they spread out to the different areas. It did not matter that they had been drinking all day long for a few days now, for it felt like the first one in that regard. But one thing is certain: as I think I've said some othe time before, the behaviour is flawless. At the beach bar there was another show, which I think is also one of the usual ones, by some guy called MAMBO KURT, with his MAMBO KURT SHOW. This person (a german one, of course) plays classic tunes on his keyboard, and in between he also conducts some kind of quiz show with his audience, with questions about music, sport and so on. I passed by and I understood some questions about football, and I have to say there were a few dozens in attendance, which is very good for a place that small.



I spent some time by the pool and I went to the cliff to marvel at the amazing landscape one more time, and after that it was lunchtime already. Once I was done eating, began the first show of the afternoon, by ALIEN ROCKIN' EXPLOSION. This band has been talked about in the past, because they are always here. It's a spanish foursome hired by the organization (famed german festival WACKEN, which includes this one and the FULL METAL CRUISE festival) which, as far as I know, can be seen in every event hosted by it, and it's been here all four years that I've come. I already said I do not like criticism with no empathy when it comes to these matters, but these people are just ubiquitous, and what they do is far from being my thing. They are two boys and two girls who blend music and entertainment, and you can find them at the beach stage doing whatever they do in some kind of spoon workshop, at the Maschine's show or playing on a buggy while they go across the premises. Maybe they are been interviewed or doing a meet & greet. Whatever, but they seem to be everywhere. And this year they also played at the main stage (I do not remember if they did some previous ones as well, but most likely), and their show summarized all the things I just said. I can't deny their keenness and their involvement, but neither their songs, nor their alleged good vibes or sense of humour, are noteworthy stuff for me.

They have two records and they sing in english (they even have one song in german, NOCH EIN MAL). They did play some covers too (LA ISLA BONITA, by MADONNA, which was ok, and an unbereable rendition of the well known song DON'T WORRY, BE HAPPY, by BOBBY MCFERRIN, with the lady singer climbing up the stands, etc), and they also displayed a little bit of  populist demagogy, when they introduced one of the songs as some kind of dream they had of a near future in which both men and women could rock as equals. Maybe I did not get the memo, but I thought they could already, given that only in this year's edition, and only during the two days I've attended, I have already talked about three bands with female presence, and there's still another one to be reviewed, not to mention the fact that it was legendary german singer DORO PESCH who headlined two years ago. But I guess they know better than I do. Truth is, people seem to enjoy their act. Otherwise they would not be there, right?




After this concert, which wasn't very long, the stage was set for the more than well deserved (given the long hours of work and dedication put in by all of them) usual homage to the staff (I think it was at noon last year). Almost everyone gets on the stage, many thanks are given to everyone (one of the entertainers addressed the audience in german, and said that out of the six months the summer season lasts, this week was the best time of them all) and the staff is cheered wholeheartedly, and when all it's said and done, many of them dive into the pool. The audience gets really involved and all in all this ends up being a highlight of the whole week. Very good idea. The worse part is that I guess that most people within the staff, if not all of them, must get dressed again to finish their chores.




Soon after it was time for this day's second show, with VULVARINE, a quintet hailig from Vienna comprised of four ladies and one lad. I won't lie to you; once I saw the band's name (no comment) and read they were rocking girls with a feminist flair and all that, I wasn't expecting much. When I got close to the stage while they were doing the sound check, and saw what I saw, I was left surprised. The foursome I was expecting was not such thing (the guy I just mentioned), and the singer who was in the pictures I had seen had been replaced by another one who surely did not look like someone fronting a band like this. Luckily enough, the whole band (and especially her) made clear that nothing of the sort matters. I think they are similar to Lyra's Hell somehow, and the singer  (LAUREE BLAZE, I think) was remarkably talented and likeable, getting a warm response from the audience. They were much better than expected, and they got better with every song, to the point that I found myself really hooked by the end of the concert, which included an unlikely but awesome cover of CHERI, CHERI LADY, a hit by the very popular german pop duo from the eighties MODERN TALKING. That song's name may not ring any bells, but I'm pretty sure everyone who was there knew it. They came, they played and they won, and the girl who played guitar got off the stage to play among the audience in the first rows. When they were done, the singer and the drummer dived into the pool amidst a serious party.




The only thing left for me was waiting until half past five to see Sacred Steel, who simply razed the facilities to the ground. Barbaric. They are a german band which is usually linked to power metal, but as I have said a few times before, that tag is a loose and, very often, a ridiculous one, for you can find symphonic and quite cheesy bands mixed with others like this one. They are far from that, and they are not even Hammerfall, for example, and they share much more with extreme metal bands than most power bands, and perhaps the only reason they are tagged as such is because they are as clichéd as they can be when it comes to old fashioned notions of what heavy metal music should be: lyrics about metal music, battles and swords, little or no musical innovation at all (beyond getting heavier and heavier) and your run of the mill black clothing aesthetics, which I'm sure it has loosen up a lot as time has gone by. But who cares? If you are into trad and thrash metal, you just have to love this. And if the goal was annihilating those disloyal to the metal faith, some heads did roll on sunday. Maybe those of all the people who stayed away from the stage, for I had the sensation that there were less people on the stands than expected. I placed myself in the first row and patiently awaited for my head to be blown up.

This band has some history behind it, although it's too bad that I can't say I follow it; but after witnessing what I did, I'm all for changing that. But to the point: they have ten studio records, as far as I know, but I just own the first one. It was released in 1997, it was called REBORN IN STEEL (heavier than anything else) and I purchased it when I saw it at a record fair, after having read one review which pretty much said that this music was as heavy metal as it could get. I remember listening to it and enjoying the album to a certain extent, for little or nothing bad could be said about the musical performance of the band. But I shelved it because of a reason that I found more than acceptable back in those days, and that, given what I read years after, is (was) common place among those who reviewed Sacred Steel's music: the singer. GERRIT P. MUTZ's vocals were not only atypical and weird within the genre, but they could also become comical and even annoying depending on the moment, and I have read people on the internet being really hard on him because of that, when it came to review the band's albums. I never got that far, but it is true I did not like it, and the undeniable quality of the songwriting were not enough for me to overcome what I thought of the singer. I gave the record another chance, some years ago and, once I managed to separate Gerrit from the actual music, I began to enjoy them both much more. He is no ROB HALFORD, mind you (not even close), but there's some degree of different input in a voice like his which sets Sacred Steel apart from the competition. That's all I've listened from them, but I have no doubt I will enjoy anything else when I listen to it.

There's another funny thing about this band, and that is that Gerrit himself, who is fifty six years old now, had already gone bald almost thirty years ago (at least), when Sacred Steel released their debut album, so, being used to that appearance of his, it occurred to me that he hadn't aged a single year ever since. He looks like a kid, so to speak, and I thought that he was the only member left out of all those five who took part in that first record. But I was wrong, the drummer also remains. He's MATHIAS STRAUB, and he hasn't aged poorly (he's only forty eight), but not being familiar with this band's career path, I was surprised when I compared his current looks, with short hair and all, with those on Reborn In Steel, long haired, thinner I guess and baby-faced. In fact, I did not realize this until I got home. The remaining band members looked younger, mostly guitarist JONAS KHALIL and bassist TONI IEVA, but they are not that young anymore (forty two and almost forty nine years old, respectively). The line up was completed by the likable guitarist JÖRN LANGENFELD.

There was a short intro, after which they took the stage and tore it to pieces with a fine sounding setlist which spared no one. Sheer brutality led by a really chatty and pleasant Gerrit who has also improved a lot as a singer. Perhaps due to time passing by, but it feels as if his high pitched voice has caught up with its owner's age, and I did not find it obnoxious or strident. A great surprise. They only played one song from that already distant first album, BATTLE ANGEL, and the rest of the show became some sort of greatest hits from the band's entire career, with belters like RITUAL SUPREMACY, WARGODS OF METAL or LEATHER, SPIKES & CHAINS. I apologize if this is not as accurate as it should be, but I am not familiar with the rest of their discography, as I said. I just think they mentioned those names when introducing the songs and, very close to the end, they played a potent rendition of IRON MAIDEN's REVELATIONS, which the audience welcomed enthusiastically. It needs to be remembered that Sacred Steel joined the bill once USA's HEATHEN cancelled their involvement in this year's edition, and my poor german allowed me to catch how Gerrit was joking about how little effort it took to make up their mind about coming to Spain to play, considering the coldness in Germany. He also joked a lot with Jörn, and teased a much shier Jonas, about whom he said that he had been a wunderkid. I've done some researching and he actually is a classical guitarist with a career of his own, so that might be true. Great sound and amazing show, once again.




Once the show was over I was ready to drive back home, and given my car was parked behind the main stage, I headed to the stairs out, located where the musicians get off the stage. I bumped into Gerrit, who had just finished one interview, and I could ask him for a picture. I did it in german, but warning him about the poor level of it, to which he replied in english that, in return, my T shirt (INSANITY ALERT) was very cool. Great guy. And that was it. Perhaps this has been, in principle, the least appealing edition of them all, music-wise, and the main attraction for me was the already mentioned Heathen, but I've loved the whole thing once again and it's been much better than expected. The bill included many more bands, like the famed american veterans UGLY KID JOE, local acts I had already seen, such as BRUTE FORCE or MAINLINE 10, and some others like BLOOD BOUND, legendary rocker SUZI QUATRO or RONNIE ROMERO & GUS G. Sweden's THE HAUNTED were also confirmed, until they have to cancel their show.


Nothing better than what I could enjoy though. I'll be back, if I can, next year.



Thanks for reading!







Comentarios